پیدایش اولین طرح های گرافیکی

اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها است. یک نمونه آن نقاشی های درون غارها است که به حدود 15000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی کار یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند یا پیامی برسانند. امروزه نیز به همین ترتیب است.

 

اولین ابزارها برای طراحی

اما حال جلوتر می رویم یعنی 105 سال قبل از میلاد مسیح. یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپ شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرد.

اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال 1450 بعد از میلاد است. گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را نوشت.

 

سایت طراح گرافیست

گرافیست کیست؟

طراح گرافیک یا گرافیست به فردی گفته می‌شود که با کمک عکس‌ها، خط‌ها و نوشته‌ها، تصاویر زینتی حاوی مفاهیم گوناگون را پدید می‌اورد. گرافیست‌ها با به‌کار گیری تکنیک‌های مختلف طراحی، نقاشی، چاپ، تصویرسازی و … اقدام به خلق آثار هنری می‌نمایند که از طریق آن‌ می توانند پیام‌های بصری متنوعی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل نمایند.

به‌طورکلی ضروریست یک گرافیست علاوه‌بر مهارت تخصصی در این حوزه، از ذوق و خلاقیت هنری بالایی برخوردار باشد. هم‌چنین مهارت استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، توانایی برقراری ارتباط با سایرین و اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات این حوزه نیز می‌تواند برای یک گرافیست بسیار مفید و کمک‌کننده باشد.

 

نقش طراحی گرافیک سنتی و مدرن در زندگی انسان ها

گرافیک از واژه یونانی “graphikos” به معنی ترسیم، نگارش و طرح زدن گرفته شده و دو مفهوم قدیمی و جدید دارد.
گرافیک سنتی یا قدیمی: شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی و کنده‌کاری است که بیشترین شکل آن را در آرایش کتاب‌ها مانند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و جلدسازی می‌بینیم.

گرافیک مدرن یا جدید:

آنچه امروز به عنوان گرافیک مدرن در ذهن داریم تا قرن ۱۹ میلادی وجود نداشت. این شاخه هنری برای اولین بار توسط یک طراح کتاب آمریکایی در قرن ۲۰ مطرح شد ولی بعدها چنان اهمیت یافت که رشته گرافیک در دانشگاه بصورت یک هنر مستقل تدریس شد و اکنون به یکی از پر طرفدارترین و پرکاربردترین مشاغل دنیا تبدیل شده است.
نقش مدرن و جدید گرافیک را اکنون در تمام ابعاد زندگی انسان به وضوح می‌بینیم، مانند تبلیغات تجاری، کتاب‌آرایی و یا در علائم راهنمایی و رانندگی، نشانه‌های ورزشی، طراحی اسکناس و …
گرافیک همچنین با طراحی لوگو، آرم و نشانه که به منظور ارائه اطلاعات به مخاطبان طراحی می‌شود، کمک بزرگی به ارتباطات در مجامع بین‌المللی نیز کرده است چرا که به مدد این نشانه‌های قراردادی دیگر نیاز به نوشتن راهنما و یا دانستن زبان کشورهای دیگر نیست.
رشته گرافیک دیزاین به قدری گسترده شده که حتی شاخه‌های هنری دیگر نیز به نوعی به آن وابسته شده‌اند. برای مثال کاربرد طراحی گرافیک را در معماری داخلی برای طراحی کاشی‌ها، طرح‌های کاغذ دیواری و … و یا در زمینه عنوان‌بندی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

کار اصلی طراح گرافیک

طراحان گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و یا دست ایجاد می کنند. آنها با این کار سعی دارند تا ایده های الهام بخش خود را پیاده سازی کنند و در اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان و زیباسازی دنیای پیرامون استفاده کنند. آنها طراحی  و توسعه هویت بصری شرکت ها و موسسات و کسب و کار های بزرگ و کوچک در اختیار دارند. خلق دنیایی زیبا از رسالت های یک طراح گرافیک است.

 

بخش های اصلی هنری طراحی گرافیک

در زیر به چند بخش اصلی هنری طراحی گرافیک اشاره کرده ایم و تنها به توضیحی مختصر پیرامون آن اکتفا کرده ایم

  • هنر های بصری

شامل چیزهایی مانند عکاسی و تصویر برداری می شود.

  • تایپوگرافی

هنر یا فرآیند تنظیم، ترتیب بندی و یا طراحی حروف می شود.

  • صفحه آرایی

تنظیم المنت های بصری در یک صفحه چاپ شده است.

از هرکدام از این سه مهارت سالهاست که استفاده می شود. در واقع تاریخ پیدایش طراحی گرافیک به خیلی قبل تر از آنچه که فکر می کنید بر می گردد.

 

سخن آخر

مجموعه پریساتیس با دارا بودن نیروهای متخصص در کوتاه‌ترین زمان و با کیفیت بالا و طرح جذاب به طراحی و چاپ هر گونه کار گرافیکی مورد نظر شما می‌پردازد.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir