گرافیک

در معنای لغت بمعنی ترسیم و نگارش است.
گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می‌باشد.
و اما گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوان بندی فلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.

تعریف گرافیک در شیراز

در فهم اینکه گرافیک چیست ما به دو رویه می توانیم وارد عمل شویم، نخست کاربرد آن واژه است و دوم ریشه ی آن. وقتی به ریشه‌ی “گرافیک” ورود می کنیم، به منشا یونانی آن می رسیم که عملی را گویند که منجر به ثبت یک اثر بصری می شود. در واقع هرچه که ما می‌توانیم ثبت کنیم، چه بر روی دیواره‌ی یک غار باشد، شیشه‌ی مه گرفته باشد یا با مداد الکترونیکی بر روی پیکسل های یک تبلت، نوعی گرافیک به حساب می آید.

با این تفاسیر شاید بشود به جای انسان حیوان متفکر، بگوییم انسان حیوان گرافیست و شاید گرافیک بوده که او را به تفکر کردن در جهان اطرافش فراخوانده است. بگذریم. موضوع ما در مورد انواع حوزه های طراحی گرافیک است. در ادامه در مورد اینکه در واقعا گرافیک چیست بیشتر صحبت می کنیم.
نقش طراحی گرافیک سنتی و مدرن در زندگی انسان ها
گرافیک از واژه یونانی “graphikos” به معنی ترسیم، نگارش و طرح زدن گرفته شده و دو مفهوم قدیمی و جدید دارد.
گرافیک سنتی یا قدیمی: شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی و کنده‌کاری است که بیشترین شکل آن را در آرایش کتاب‌ها مانند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و جلدسازی می‌بینیم.

گرافیک مدرن یا جدید در شیراز

آنچه امروز به عنوان گرافیک مدرن در ذهن داریم تا قرن ۱۹ میلادی وجود نداشت. این شاخه هنری برای اولین بار توسط یک طراح کتاب آمریکایی در قرن ۲۰ مطرح شد ولی بعدها چنان اهمیت یافت که رشته گرافیک در دانشگاه بصورت یک هنر مستقل تدریس شد و اکنون به یکی از پر طرفدارترین و پرکاربردترین مشاغل دنیا تبدیل شده است.
نقش مدرن و جدید گرافیک را اکنون در تمام ابعاد زندگی انسان به وضوح می‌بینیم، مانند تبلیغات تجاری، کتاب‌آرایی و یا در علائم راهنمایی و رانندگی، نشانه‌های ورزشی، طراحی اسکناس و …
گرافیک همچنین با طراحی لوگو، آرم و نشانه که به منظور ارائه اطلاعات به مخاطبان طراحی می‌شود، کمک بزرگی به ارتباطات در مجامع بین‌المللی نیز کرده است چرا که به مدد این نشانه‌های قراردادی دیگر نیاز به نوشتن راهنما و یا دانستن زبان کشورهای دیگر نیست.
رشته گرافیک دیزاین به قدری گسترده شده که حتی شاخه‌های هنری دیگر نیز به نوعی به آن وابسته شده‌اند. برای مثال کاربرد طراحی گرافیک را در معماری داخلی برای طراحی کاشی‌ها، طرح‌های کاغذ دیواری و … و یا در زمینه عنوان‌بندی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

 

طراح و گرافیست در شیراز

طراحی گرافیک برای صنعت چاپ

شرکت های نشر یکی دیگر از انواع این طراحی به حساب می آیند. طراحی کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و کاتالوگ ها نقش موثری در برقراری رابطه با کاربر را دارند. طراحی گرافیک بر روی بسته ها یا پوسته ی بسته ایی که در آن محصولات جای داده می شوند یکی دیگر از انواع طراحی گرافیک به حساب می آید. هر بسته، بطری، جعبه یا قوطی ایی که تولید می شود می تواند داستانی از آن برند باشد و فرصتی برای تبلیغات و معرفی محصول یا سرویسی که آن برند تولید می کند.

طراحی گرافیک متحرک در شیراز

تعریف ساده ی این نوع از طراحی این است: هر طرح گرافیکی که قابلیت حرکت داشته باشد. می تواند شامل انیمیشن، صوت، تایپوگرافی و ویدیو باشد که در محیط های مختلف نظیر تلویزیون، سینما و به صورت آنلاین توزیع می شوند. 

طراحی گرافیک محیطی در شیراز

این طراحی گرافیک ارتباطات بصری را طراحی می کند تا افراد به هم متصل شوند. از این طریق افراد تجارب خود را در فضایی ایجاد می کنند که بیش از پیش خاطره انگیز، جالب توجه و حاوی اطلاعات بوده و به آسانی باعث هدایت شوند. مثلا: تابلوهای راهنمایی و رانندگی مثال بارز این قبیل طراحی ها است و نقاشی های دیواری از دسته ی جالب توجه این طراحی ها به حساب می آید. 
 

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir