اینفوگرافی چیست؟

تقریباً همه ما نیازمند آن هستیم که موضوعی را برای جمعی در محیط کار، تحصیل، خانواده و ... توضیح دهیم؛ اما بیشتر مواقع برای ارائه ایده‌ها و تصاویر ذهنی خود به مخاطب با مشکل مواجه می‌شویم و ارائه توضیحات کلامی برای ایجاد تصور در ذهن مخاطب کاری بس دشوار است و باعث خستگی و دل‌زدگی می‌شود. برای سهولت در ارتباط با مخاطب تکنیک جدیدی به نام اینفوگرافیک (Infographic) ابداع‌شده است. این کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphic) است. اینفوگرافیک ها در اصل نمایش دیداری از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) است. هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل‌هضم اطلاعاتی می‌باشد که ممکن است غیرملموس و یا دارای حجم زیادی باشند. اینفوگراف ها می‌توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند که در زمینه‌های مختلف ازجمله فرهنگ‌سازی، ترویج علوم، تبلیغات، ارائه سمینار، روزنامه‌نگاری، گزارش‌نویسی فنی یا سازمانی، رزومه نویسی، آموزش و... قابل‌استفاده هستند.

اینفوگرافیک 

اینفوگرافیک (Infographic) ، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) است و به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه شود و هدف آن ساده سازی فهم اطلاعات پیچیده و یا جذاب نمودن ارائه اطلاعات باشد.

برای سهولت ارتباط با مخاطب تکنیک جدیدی به نام اینفوگرافیک ابداع‌شده است.
این کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات و گرافیک است. اینفوگرافیک نمایش دیداری از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) است.
هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل‌هضم اطلاعاتی می‌باشد که ممکن است غیرملموس و یا دارای حجم زیادی باشند.
 

موارد استفاده اینفوگرافیک

از اینفوگرافیک برای رسیدن به مقاصد گوناگونی همچون اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع،نقشه ها و مسیریابی، مجتمع نمودن چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر به کار می رود.

یکی از قدیمی ترین کاربردهای اینفوگرافیک نقشه های ساده است که حتما در همین متروی تهران هم دیده اید. با نگاه به این نقشه می بینید که هر نوع اطلاعات اضافی حذف شده اند، از رنگ ها برای تمایز استفاده شده است و به سادگی می توان از آن استفاده نمود.

چه هنگام باید از اینفوگرافیک استفاده کنیم؟

جیمی ناکاچ (Jaime Nacach) با توضیف چهار استفاده اینفوگرافیک به این سؤال پاسخ داده است:

- نمایش داده: یعنی گرفتن داده‌ها از پیمایش‌ها (و کارکردهای مشابه) و نمایش آن‌ها به روشی جذاب‌تر از نمودار معمولی


- ساده‌سازی موضوعی پیچیده: اگر با مفهومی تا حدودی دشوار مواجه هستید و به روشی برای تحلیل سریع و آسان آن نیاز دارید، اینفوگرافیک بهترین گزینه است.


- مقایسه: اینفوگرافیک‌ها هنگام نمایش چیزهایی که به طرز خارق‌العاده‌ای مشابه یا متفاوت هستند، به خوبی عمل می‌کنند.


- آگاهی بخشی: آگاهی از برند و علت یک مسئله چه در ارتباط با کسب‌وکار باشد، چه سیاست و چه هر حوزه دیگری با استفاده از اینفوگرافیک به آسانی صورت می‌پذیرد.

 

انواع اینفوگرافیک

یکی از گام‌های کلیدی در طراحی اینفوگرافیک پویا، تأثیرگذار و قابل اشتراک‌گذاری این است که بتوانیم اطلاعات آن را به یکی از روش‌های زیر جدا کنید:

- وقایع‌نگاری (ترتیب زمانی)
- الفبایی
- جغرافیایی (نقشه‌ای)
- طبقه‌بندی شده
- سلسله‌مراتبی
این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir