طراحی کاتالوگ چگونه است؟ چرا باید یک کاتالوگ داشته باشیم؟ اگر شما صاحب یک شرکت یا حرفه تخصصی هستید، باید یک کاتالوگ داشته باشید. وجود یک کاتالوگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات خود را به صورت جامع به مشتریان خود ارائه دهید. در یک کاتالوگ شما می‌توانید تصاویر، عنوان، توضیحات و قیمت یک محصول را قرار دهید. کاتالوگ شرکت شما در واقع راهنمای مشتری برای انتخاب محصول یا خدمات مورد نظرش است. در ادامه با ما همراه باشید تا اصول طراحی کاتالوگ را مورد بررسی قرار دهیم.

بایدهای طراحی کاتالوگ:

1- برای کاتالوگ خود ابعاد مناسب در نظر بگیرید.

اولین گامی که در طراحی کاتالوگ باید بردارید این است که ابعاد مناسب برای کاتالوگ خود در نظر بگیرید. کاتالوگ شما باید سبک، تاشو و قابل حمل باشد. هر‌چه مشتری بتواند راحت‌تر آن را حمل کند، کاتالوگ برای او جذابیت بیشتری دارد. اگر از ابعاد بزرگ استفاده کنید ممکن است حتی در دید اول مشتری رغبتی برای مشاهده و حمل یک کاتالوگ بزرگ نداشته باشد.

2-برای مشتریان خود سورپرایز داشته باشید.

بهتر است در صفحه‌های آغازین کاتالوگ برای مشتریان خود سورپرایز داشته باشید. اگر بتوانید مشتریان را سورپرایز کنید، توجه آن‌ها برای مشاهده کل محتوای کاتالوگ جلب خواهد شد. به عنوان مثال می‌توانید از طرح‌های تخفیفی برای مشتریان خود استفاده کنید. همچنین جشنوراه‌های مختلف که همراه با جوایز هستند نیز ایده‌ی مناسبی برای جلب توجه مشتریان است.

3- برای محصول خود یک عنوان جذاب و مناسب انتخاب کنید.

اولین قدمی که در طراحی کاتالوگ باید بردارید این است که یک تیتر جذاب، مناسب و کوتاه برای محصول خود انتخاب کنید. تیتر یا عنوان شما باید به گونه‌ای باشد که در همان برخورد اول موجب جذب مشتری شود. در واقع اولین چیزی که یک مشتری در کاتالوگ محصولات شما با آن مواجه می‌شود، عنوان محصول است تلاش کنید عنوان‌های جذاب انتخاب کنید. از انتخاب عنوان‌های طولانی پرهیز کنید، یک عنوان کوتاه اما با مسما برای معرفی محصول خود انتخاب کنید تا مشتری را برای خرید محصول ترغیب کند.

4- از تصاویر با کیفیت و مرتبط استفاده کنید.

در طراحی کاتالوگ بعد از این که یک عنوان مناسب برای محصول خود انتخاب کردید، حال نوبت این است که تصاویر مورد نظر خود را انتخاب کنید. وجود تصاویر در کاتالوگ شما الزامی است. در واقع تصاویر خود می‌توانند پیام‌های زیادی را به مشتری ارسال کنند. تلاش کنید از تصاویر مرتبط، با معنا و با کیفیت استفاده کنید. از به کار بردن تصاویر پر زرق و برق در کاتالوگ خود پرهیز کنید. هرچه تصاویر شما ساده‌تر و با کیفیت‌تر باشند، بار معنایی بیشتری برای مشتری دارند. همچنین می‌توانید از تصاویر گرافیکی، طرح‌های مناسب، نمودار و آمار‌ها و  استفاده کنید. این امر سبب می‌شود مشتری بتواند در رابطه با محصول شما بهتر نتیجه‌گیری کند.

نکته‌ای که شایان ذکر است سعی کنید در تصاویر یا طرح‌های گرافیکی از  لوگوی  شرکت خود استفاده کنید. در واقع لوگوی شرکت شما همان امضای کاری شما است. لوگوی شما می‌تواند نشان دهنده هویت شرکت شما باشد، بنابراین استفاده از آن می‌تواند نشان دهد این محصولات به صورت انحصاری مربوط به شما هستند و به صورت انحصاری تصویربرداری شده اند. معمولا استفاده از اشکال گرافیکی برای مشتریان جذاب است و موجب جلب توجه آن‌ها می‌شود. می‌توانید از این اشکال برای طراحی تصاویر محصولات خود استفاده کنید.

همچنین استفاده از طرح‌های سه بعدی جذابیت بصری زیادی برای مشتریان به همراه دارد. شما می‌توانید از یک متخصص طراحی کاتالوگ بخواهید برای برخی از محصولات شما طرح‌های سه بعدی طراحی و پیاده سازی کند.

 

5- همراه با کاتالوگ خود از سی دی یا دی وی دی استفاده کنید.

استفاده از سی دی یا دی وی دی همراه با کاتالوگ کاغذی می‌تواند ایده مناسبی برای ارائه کاتالوگ باشد. به این صورت شما کاتالوگ خود را هم به صورت سنتی و هم به صورت دیجیتال برای مشتریان ارائه داده اید. ایده‌ی جالب‌تر این است که در کاتالوگ کاغذی خود یک بارکد قرار دهید تا مشتری با استفاده از اسکن بارکد مربوطه بتواند کاتالوگ دیجیتالی شما را نیز مشاهده کند. یعنی می‌توانید طراحی کاتالوگ دیجیتالی خود را نیز انجام دهید و درون کاتالوگ کاغذی خود بارکد آن را قرار دهید. به این ترتیب مشتریان شما می‌توانند با اسکن بارکد مربوطه توسط تلفن همراه هوشمند خود، کاتالوگ محصولات شما را به صورت دیجیتالی در تلفن همراه خود مشاهده کنند.

6- برای محصولات خود محتوای مفید، خلاصه و جذاب بنویسید.

در طراحی کاتالوگ جایی که باید هنر خود را به رخ بکشید و مشتریان را ترغیب به خرید محصولات کنید، بخش نوشتن محتوا برای محصول در کاتالوگ است. محتوای نوشته شده توسط شما می‌تواند چنان میلی را در مشتری ایجاد کند که بلافاصله برای خرید محصول اقدام کند. همچنین این محتوا می‌تواند مشتری را به طور کلی از خرید از شرکت و محصولات شما پشیمان کند. توجه کنید محتوای خود را خلاصه و تیتری بنویسید از نوشتن محتوای همراه با جزئیات و با پاراگراف‌های طولانی به شدت پرهیز کنید. زیرا خواندن چنین متن‌هایی از حوصله مشتری خارج است. به جای آن تلاش کنید محتوا بیان کننده اصلی‌ترین ویژگی‌های محصول شما باشد، برای این کار بهتر است محتوای مربوط به محصول را به صورت موردی یا تیتری بنویسید.

لزومی ندارد از یک قاعده خاص برای نوشتن محتوا و چاپ آن در طراحی کاتالوگ پیروی کنید. توجه کنید محتوای نوشته شده توسط شما با معنا، جذاب، دقیق، صادقانه و اصولی باشد. از نوشتن تکراری پرهیز کنید، توجه کنید که با مشتری خود صادق باشید و ویژگی‌هایی از محصول را بیان کنید که واقعا وجود دارند! این امر سبب می‌شود اعتماد مشتریان به شما بیشتر جلب شود. نکته‌ی دیگر که شایان ذکر است این است که محتوای شما نباید آنقدر کوتاه و خلاصه باشد که محتوا هیچ پیامی را دریافت نکند بلکه باید خلاصه و مفید باشد یعنی اطلاعات اصلی در رابطه با محصول مورد نظر به مشتری داده شود.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، خیابان قصردشت ،بین کوچه 38 و 40 ،ساختمان تفرشی ، طبقه دوم ، واحد 5

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir