لوگو تصویری است از آنچه ما آنرا معرف خصوصیات ، ارزش ها و اهداف یک برند میدانیم و به بیانی ساده ، خلاصه ترین مدل بصری از یک مفهوم . آنگونه که میدانیم این تصویر میتواند از المانهای تصویری صرف ، حروف یا ترکیبی از هر دو مورد ( شکل و حروف الفبا ) باشد . لوگوی تصویری ، لوگوتایپ و یا لوگو ترکیبی . لوگوتایپ ( که افرادی از آن بعنوان لوگوی اسم یاد می کنند ) آرم هایی هستند که با استفاده از نام برند و یا اختصار حروفی از اسم کامل شخص یا برند تشکیل شده و در فرم اختصاصی خود ، نوعی تصویر غیر تکراری و لوگوی مجموعه را تشکیل میدهند .

حتی کاهی با به نمایش گذاشتن یک حرف و اختصاصی سازی آن ، میتوان اقدام به طراحی لوگو ی اسم نمود . در طراحی اسم لوگو نیز همان رویه مربوط به کلیات طراحی لوگو تصویری باید رعایت گردد ، تنها در مرحله اجرا روی حروف کار میشود . از جمله بررسی زمینه فعالیت برند ، اهداف خلق لوگو و حسی که باید مخاطب از این لوگو دریافت نماید .

تک تک حروف اسم لوگو برند باید القا کننده حسی باشند که انتظار میرود ، و همچنین در مجموع نیز باید همین رفتار را داشته باشند . به بیان دیگر : لوگو اسم ( یا لوگوتایپ نام برند ) باید به نحوی طراحی شود که هم در حروف و هم در کلیات تصویر یه خط سیر مشخص دنبال شده باشد . بطور مثال نتیجه جالبی نخواهد بود چنانچه از حروف کلاسیک و سنگین استفاده کنیم اما در یک ترکیب و هارمونی فانتزی و کودکانه !

برای انتقال حس از پیش تعیین شده :

تک تک اجزاء هر حرف را بررسی می کنیم تا مطمئن شویم از فرم و زوایای مناسبی بهره برده ایم . بصور مثال در طراحی لوگوتایپ صمیمی خیلی از حروف زاویه دار و تیز استفاده نمیشود . هرچند یک طراحی متخصص میتواند در ترکیب مناسب از اختیارات بیشتری بهره ببرد .

برای یک اجرای زیبا :

ترکیب بعنوان یک اصل در خوشنویسی همواره ملاک عمل بوده ، در طراحی لوگو اسم نیز میتوان با چیدامان مناسب حروف ، فواصل و همچنین تمیزی اجرا ّ به یک گرافیک چشم نواز دست یافت .

و در خصوص بحث خوانایی :

همواره بهتر است نام یک برند به سرعت قابل شناسایی باشد و اگر نام کامل برند در کنار لوگو طراحی نمیشود این یک ازلام خواهد بود که بیننده را در خوانش لوگوتایپ ، دچار سردرگمی نکنیم .

 

در پایان لازم به ذکر است که در خیلی از موارد ، در واقع طراحی اسم لوگو یک طراحی از مدل ترکیبی است . یعنی هم اسم لوگو طراحی شده و هم تصاویر در آن بکار برده شده اند . اما چون حجم قسم نوشتار به نسبت تصویر بکار رفته بزرگتر است یا نوشتار در حالت بولدتری نسبت به قسمت تصویر لوگو ارائه شده ، آنرا یک لوگو نوشتاری میبینیم .

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir