بیش از 100 سال است که شرکتها از شعارهای تبلیغاتی در بازاریابی خود استفاده میکنند. شرکتهای بزرگ و کسبوکارهای خردهپا، از جملات کوتاه کمک میگیرند تا به جهان نشان دهند که چه در چنته دارند. یک شعار تبلیغاتی در طی زمان، به کارت شناسایی آن شرکت تبدیل میشود و اگر درست انتخاب نشود، میتواند پیامیرا به اشتباه به دنیا مخابره کند.
آنچه باید پیش از نوشتن شعار تبلیغاتی بدانیم
«شعار تبلیغاتی» جملهی کوتاه و خلاصهای است که میتوانید بهراحتی آن را به ذهن بسپارید. شعارهای تبلیغاتی در حیطهی بازاریابی و تبلیغات، اصلیترین ویژگی جذب کنندهی افراد به سمت محصولات یا خدمات برند مربوطه هستند.
این عبارات، کوتاه و در بسیاری از مواقع در پنج کلمه یا کمتر خلاصه میشوند و آینهی تمام نمای ویژگی محصول یا برند است. هدف از شعار تبلیغاتی علاوهبر جذب مشتری به سمت محصول، این است که مشتری پیام کلیدی محصول و خود محصول را به ذهن بسپارد، بهنحوی که اگر مصرفکننده نوع تبلیغ یا محتوای آن را بهخاطر نیاورد، بتواند پیام را بهخاطر بیاورد. ازاینرو است که وقتی مصرفکننده به محصول و یا خدماتی نیاز پیدا میکند که شرکتهای بسیاری آن را ارائه میدهند، محصول یا خدمات مرتبط با اولین شعار تبلیغاتی را که به یاد میآورد انتخاب میکند.
در بسیاری از مواقع شعار تبلیغاتی به نام شرکت اشاره نمیکند، بلکه درعوض تمرکز آن بر محصول شرکت و وجه تمایز آن از دیگر رقبا است.
اهمیت داشتن شعار تبلیغاتی خوب
در دورهای که رسانههای اجتماعی افراد را احاطه کرده اند، مصرفکنندگان روزانه با هزاران پیام تبلیغاتی بمباران میشوند. آنطور که آژانس یانکلوویچ محاسبه کرده است، در روز هر فرد بین سه تا پنج هزار پیام تبلیغاتی دریافت میکند. دامنهی این پیامها از تلویزیون و تبلیغات چاپ شده تا شبکههای اجتماعی و وبلاگ ها گسترده شده است. مصرفکنندگان باید از میان این همه پیام به یکی اعتماد کندد و آن را برای مصرف برگزینند. مسلما از بین حجم عظیم محصولاتی که با آن روبهرو هستند، محصولی را بر میگزینند که بیش از بقیه، شعار تبلیغاتی آن را به یاد میآورند. اینجاست که داشتن یک شعار تبلیغاتی خوب و تاثیرگذار اهمیت پیدا میکند. شعار تبلیغاتی باید دست روی مشکلات، ضعفها و ناتوانیهای افراد بگذارد و به مخاطبان نوید حل این موضوعات را بدهد. برای همین افراد اغلب براساس ضعفها و مشکلاتشان جذب شعارها و محصولات میشوند.
یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
به نظر میرسد همهی شعارهای تبلیغاتی خوب، چند ویژگی اساسی دارند. اگر قادر به شناسایی این ویژگیها باشید، میتوانید یک شعار تبلیغاتی موثر نیز برای خود بسازید. این ویژگیها به قرار زیرند:
-
سادگی: عنصر اصلی که همهی شعارهای تبلیغاتی دارند، سادگی است. شعارها باید پیامی ساده داشته باشند تا بهراحتی در ذهن باقی بمانند.
-
اختصار: یک پیام خوب تبلیغاتی باید کوتاه و مختصر و مفید باشد. قطعا جملات بلند بهخاطر طولانی بودنشان هم به ذهن سپرده نمیشوند و هم افراد کمتری آنها را میخوانند.
-
فراموش نشدنی: از آنجا که شرکتها تمام تلاش خود را میکنند تا بهخاطر سپرده شوند، مشخصه بعدی که تمامیشعارهای تبلیغاتی موثر دارند، به یاد ماندنی بودن آنهاست. به یاد ماندنی بودن با تاثیرگذاری میسر میشود.
-
بهبود نام تجاری: هر جمله یا عبارتی که در نظر میگیرید باید جای پای برندتان را محکم کند و ویژگیهایی از برند را به یاد مخاطب بیاورد که ترغیب کننده بوده و تاثیر مثبتی در ذهن شنونده دارند.
-
در راستای اهداف برند:
یکی از سادهترین و مهمترین ویژگیهای یک شعار تبلیغاتی این است که در راستای اهداف برند و محصول شما باشد و آن را توضیح دهد. یک شعار تنها یک جملهی ساده نیست، بلکه مجموعهی متحدی از همهی چیزهایی است که برند شما را برای کسانی که آن را نمیشناسند، تشریح میکند.
-
تشویق به تعامل مثبت با بازار هدف:
در بازاریابی، فراخوان موثر، فراخوانی است که شما را به اقدام برای تهیهی محصولی یا بهرهمندی از خدمتی تشویق میکند. همچنین شما را به این فکر وامیدارد که گام بعدی چیست.
-
قابل فهم: یک شعار تبلیغاتی خوب باید برای هر فردی در هر سن و با هر ویژگی قابل فهم باشد. ممکن است مخاطب یک پیام تبلیغاتی، فردی نابینا، مسن یا کودک باشد. هرگز پیامیکه به چالش ذهنی نیاز دارد، به اندازهی شعاری ساده و قابل فهم در تبلیغات بُرد نخواهد کرد.
-
با منشأ نام تجاری محصول: زمانی یک پیام تبلیغاتی بیشتر در ذهن باقی میماند که نشئت گرفته از نام تجاری محصول باشد و ناخودآگاه نام را به ذهن بیاورد؛ زیرا، این امکان وجود دارد که شما تنها نام محصول، یا تنها شعار تبلیغاتی را بدون یادآوری قسمت دیگر به یاد بیاورید.
-
احساسات: یکی از بهترین شیوهها برای برقراری ارتباط با مشتری، برانگیختن احساسات آنهاست. شعار تبلیغاتی شما زمانی میتواند شما را به اوج برساند که مخاطب با برند یا محصولتان ارتباط درونی و احساسی برقرار کند.
- تلاش کنید فونت شعارتان ساده باشد
- بهتر است فونتی برای شعارتان انتخاب کنید که شبیه فونت لوگو و نام تجاری شرکت باشد
- شعار باید بیزمان باشد. سعی کنید شعار را به خبر یا اتفاق خاصی در زمان خاصی محدود نکنید؛ زیرا، این نوع شعار پس از گذر زمان بی اعتبار میشود.