همیشه یک سری رنگ اصلی در دنیا وجود دارد که از ترکیب آنها شما می توانید رنگ های جدیدی ایجاد کنید. رنگ های رنگین کمان به شما می گوید که نوری که شما مشاهده می کنید در واقع ترکیبی از رنگ های مختلفی است که در طبیعت وجود دارد. رنگ ها در صفحات وب و صفحات اینترنتی دارای یک سری استاندارد و قالب بندی هستند و همه رنگ هایی که شما در مانیتور خود مشاهده می کنید ترکیبی از این رنگ های ترکیبی است .

استفاده از طیف رنگی مناسب برای طراحی به اندازۀ در‌ نظر‌گرفتن حاشیه اطمینان، در اثر هنری نهایی قبل از چاپ اهمیت دارد. مادامی که هنرمندان به طور مداوم از چرخۀ رنگ‌ها برای ایجاد رنگ‌های جدید استفاده می‌کنند، طراحان و متخصصین چاپ از سیستم‌های RGB و CMYK استفاده می‌کنند تا به ترکیب‌های رنگی مورد نظر برای طراحی‌های دیجیتال یا برای چاپ دست یابند. برای طراحان این امر ضروری‌ است که میان RGB و CMYK تمایز قائل شوند.

یک قانون ساده اما ضروری وجود دارد که در چاپ عکس‌های دیجیتالی باید از سیستم رنگی CMYK استفاده کرد در حالی که برای دیدن عکس‌ها روی صفحه نمایش گزینۀ مناسب، RGB است. RGB و CMYK دو نوع از برجسته‌ترین و پر استفاده‌ترین فضاهای رنگ ، قالب‌های رنگ یا مدل‌های رنگی هستند که در دنیا در کار طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت چاپ ، وب یا رسانه‌های دیجیتالی داشتن یک دانش نسبی به این قالب‌های رنگی و شناخت تفاوت‌های آن‌ها می‌تواند به شدت در کیفیت طراحی شما و رنگ‌بندی‌های شما تاثیر گذار باشد. در این مقاله قصد داریم که شما را با تفاوت های دو مد رنگی RGB و CMYK بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید:

RGB

مُد یا رنگ‌بندی RGB از حروف اول سه رنگ Red (قرمز)، Green (سبز)، Blue (آبی) برگرفته شده است. مُد RGB بیشتر در نمایشگرها و رایانه‌هایی با صفحه نمایش‌های LCD، LED یا CRT استفاده می‌شود؛ یعنی در مواقعی که لازم نیست تصویر یا طراحی ما بر روی کاغذ یا به صورت فیزیکی چاپ شود. به طور کلی انواع رنگ‌های مختلفی که ما می‌شناسیم در حقیقت از ترکیب چند رنگ اصلی با نسبت‌های متفاوت به دست می‌آیند، ولی در رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر نمایشگرهای الکترونیکی رنگ‌های مختلف با مُد RGB و از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی ساخته می‌شوند. برای ساخت این رنگ‌ها برخلاف حالت CMYK، دیگر نیازی نیست رنگ‌ها به صورت فیزیکی با هم مخلوط شوند، بلکه توسط نمایشگرها ساخته شده و در مقابل چشم ببیننده نمایش داده می‌شوند، بنابراین این امکان وجود دارد که میلیون‌ها رنگ با تفاوت‌های جزئی نسبت به هم ساخته شوند.برای نمایش فایل های DVD/CD، اینترنت، وب سایت و تلوزیون از مد رنگی RGB استفاده می شود. سطح دقت پایین تبدیل RGB به CMYK از جمله نقاط ضعف این مد رنگی می باشد.

نقاط قوت رنگ های RGB

۱-توانایی سازگاری با پرینتر
۲-مناسب برای صفحات دیجیتال
۳-قابلیت های آسان برای تغییر رنگ ها
۴-توانایی تبدیل به CMYK

CMYK

مُد یا رنگ‌بندی CMYK که به آن مُد چهاررنگ هم گفته می‌شود از حروف چهار رنگ اصلی Cyan (آبی)، Magenta (قرمز)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) برگرفته شده است. مُد CMYK در صنعت چاپ و تقریبا در هر جای دیگری استفاده می‌شود که قرار است رنگ‌ها به صورت فیزیکی بر روی کاغذ یا هر چیز دیگری تظاهر یابند. در صنعت چاپ، رنگ‌های مختلف با مُد CMYK و از مخلوط کردن چهار رنگ آبی، قرمز، زرد و مشکی ساخته می‌شوند. چون در این مُد، رنگ‌ها به صورت فیزیکی مخلوط و ساخته می‌شوند، بنابراین در تنوع و تعداد رنگ‌هایی که می‌توان از ترکیب چهار رنگ اصلی ساخت محدودیت‌هایی وجود دارد. در مواردی مانند چاپ بیلبورد، مجله، کاتالوگ و بروشور از مد رنگی CMYK استفاده می شود. از جمله نقاط ضعف این مد رنگی هزینه بالای رنگ ها می باشد.

نقاط قوت رنگ های CMYK

۱- جبران پردازنده چاپ
۲-رنگ شفاف بر روی کاغذ چاپ آبی-سفید
۳-رنگ های گرمتر بر روی کاغذ کرم-سفید

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir