تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو

روانشناسی فرم و اشکال در طراحی لوگو
هیچ لوگویی اتفاقی خلق و موفق نمیشود!!

هر طراح لوگوی حرفه ای میداند که انتخاب رنگ، جایگزینی مناسب، استفاده درست از فرم و شکل در لوگوی ارتباط متقابلی با موفقیت یک لوگو دارد.

طراحی لوگو برای یک برند از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند یک رهبر برای یک کشور.

لوگو بعنوان اصلی ترین مولفه هویت یک برند می باشد. چنانچه طراحی لوگو به شکلی صحیح و استاندارد انجام شود، نقشی مهمی در ارتقا جایگاه برند خواهد داشت .

توانایی لوگو در تاثیر گذاری ذهنی و ایجاد واکنش حسی در ضمیر ناخودآگاه مخاطب به عنوان یک مشتری در فرم و اشکال به کار رفته در آن نهفته است. یک لوگو قدرتمند ممکن است ساده به نظر برسد اما طراحی آن صرفا ساده نیست.

مغز ما به اشکال هندسی مختلف، واکنش های متفاوتی نشان می دهد. خطوط ، دایره ها، خمیدگی ها ، خط صاف و دنداده ها هر یک دارای مفهوم متفاوتی هستند. یک طراح گرافیک حرفه ای با استفاده از این فرم ها و تجربه قبلی میتواند خالق یک لوگوی حرفه ای باشد.

در این مقاله به نقش فرم و اشکال هندسی در طراحی نشان و لوگوی تاثیرگذار می پردازیم.

دایره در طراحی لوگو

یکی از پر کاربردترین اشکال در طراحی لوگو دایره است. دایره به دلیل نداشتن ابتدا و انتها بیانگر مفهوم زمان است، دایره بدون مبدا و مقصد است و چون آغاز و پایانی مشخص ندارند نشان دهنده حرکت و پیشرفت می باشند و همچنین دایره به جهت شبیه بودن به چرخ که در گذشته ابزار مهمی در زندگی انسان محسوب می شود و دلیل پیشرفت صنعت و اقتصاد و پیشرفت بوده و معنای تجارت، صنعتگری، فناوری و خلاقیت را به همراه دارد.

دایره به دلیل داشتن تاثیرگذاری بسیار عالی بر مخاطب یکی از مهم ترین عناصر ارتباط بصری در طراحی لوگو محسوب می شود.

مربع در طراحی لوگو

مربع دارای چهار ضلع و چهار گوشه است که همین امر باعث می شود نشان دهنده سکون، استحکام و نظم است.
مربع بر خلاف فرم دایره حس ثبات و استحکام را منتقل می کند، طراحان گرافیک خلاق با استفاده از فرم مربع توانستن لوگوهای بسیار خلاقانه ای خلق کنند. مغز انسان شکل مربع را به شکل استحکام ، ثبات و قدرت میشناسد. مربع در طراحی لوگو استفاده زیادی دارد.

مثلث در طراحی لوگو

گونه های مختلف مثلث، با قدرت، علم، دین و قانون مرتبط اند. مثلث حاوی پیام پویایی است. حالت برندگی شکل مثلث در طراحی لوگو حس تهاجم، سوزانندگی و سرزندگی را به مخاطب منتقل می کند. مثلث متساوی الاضلاع به خاطر تساوی در اندازه های ضلع ها نشان دهنده ی استحکام و پایداری است اما مثلث متساوی الساقین به خاطر فرم بالا رونده بودن آن نماد حرکت، پویایی و پیشرفت می باشد.

منحنی در طراحی لوگو

خطوط منحنی به خط هایی گفته می شود که نه مستقیم باشد نه گرد معمولا نرم تر از خطوط مستقیم هستند، خمیدگی خطوط منحنی در طراحی لوگو حس آرامش را به مخاطب خواهد داد. خطوط منحنی به شکنندگی، ظرافت و حساس بودن یک موضوع یا یک بخش اشاره دارند.

این خطوط در طرح های فانتزی بسیار مورد استفاده طراحان قرار می گیرند.

هنگامی‌که یک لوگو دارای خط مورب باشد، لوگو پیام سرزندگی ، نشاط و فعالیت خواهد بود .

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های 07136669561 و 09380329474 تماس بگیرید

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir