انواع ابعاد چاپ کاتالوگ و کتاب

سایز مناسب برای کتاب، کاتالوگ، بروشور
شاید برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید اطلاعات و محصولات خود را به صورت یک کتاب چاپی، کاتالوگ چاپی و یا بروشور طراحی کرده کرده و اطلاعات دقیقی از سایز بندی برای چاپ نداشته باشید. اگر سایز طراحی کاتالوگ و بروشور و یا طراحی کتاب و جلد کتاب شما اشتباه باشد و اطلاعات دقیقی از سایز بندی و چیدمان درست طراحی نداشته باشید ممکن است هزینه اضافی برای خرید کاغذ پرداخت کنید.

در این مقاله، ابعاد تقریبی قطع کتابهای مختلف و کاتالوگ های مختلف آمده است. لازم به ذکر است که این قطع ها، استانداردهای موجود چاپ می باشند و هر کدام از این ابعاد، از طریق تا کردن ها متوالی کاغذهای اصلی به دست می آیند. (دو قطع اصلی برای کاغذ شیت وجود دارد؛ ۶۰*۹۰ و ۷۰*۱۰۰)

قطع وزیری چاپ

اگر کاغذ ۷۰*۵۰ را سه بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۲۵*۱۷.۵ می رسیم که مناسب قطع وزیری برای چاپ است (دقت بفرمایید که پس از چاپ، یک بخشی از کاغذ بریده می شود.) اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع وزیری می رسیم؛ قطع وزیری تقریبا ۲۳*۱۷ می باشد و یک از ابعادی است که در چاپ کتاب و چاپ کاتالوگ استفاده زیادی دارد.

قطع رقعی

اگر کاغذ ۶۰*۴۵ را سه بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۲۲.۵*۱۵ می رسیم که مناسب قطع رقعی چاپ است. اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع رقعی می رسیم؛ قطع رقعی تقریبا ۲۱*۱۴ می باشد. این ابعاد مناسب چاپ کتابچه های کوچک و چاپ سررسید تبلیغاتی است.

قطع رحلی بزرگ چاپ

اگر کاغذ ۵۰x۷۰ را دو بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۳۵*۲۵ می رسیم که مناسب قطع رحلی بزرگ برای چاپ است. اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع رحلی بزرگ می رسیم؛ قطع رحلی بزرگ تقریبا ۳۳*۲۳ می باشد.( این ابعاد در استاندارد های خارجی همان B۴ می باشد) و مناسب برای چاپ کتاب های نفیس، چاپ پایان نامه و چاپ دفاتر و تقدیر نامه است.

قطع رحلی کوچک چاپ

اگر کاغذ ۶۰*۴۵ را دو بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۳۰*۲۲.۵ می رسیم که مناسب قطع رحلی کوچک چاپ است. اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع رحلی کوچک چاپ می رسیم؛ قطع رحلی کوچک تقریبا ۲۹*۲۱ می باشد. ( این ابعاد در استاندارد های خارجی همان A۴ می باشد) و مناسب برای چاپ کاتالوگ ، چاپ بروشور ، چاپ کتاب و اکثریت چاپ ها است.

قطع خشتی بزرگ برای چاپ

فرض کنید کاغذ ۶۰*۴۵ را به گونه تا کنیم که به شش قسمت تقسیم شود (این حالت از تا کردن به حالت های قبل ایجاد نمی شود) در این صورت به ابعاد خشتی چاپ می رسیم. ابعاد خشتی بزرگ ۲۰*۲۰ می باشد.

اگر همین شش ورق را در ۷۰*۵۰ بچینیم، به ابعاد خشتی بزرگ دیگری که ۲۳*۲۳ می باشد، می رسیم. این دو ابعاد برای خشتی بزرگ استاندارد برای چاپ می باشد. این سایز مناسب برای چاپ بروشرو های مربع شکل و چاپ کتابچه های کوچک می باشد.

قطع خشتی کوچک برای چاپ

کاغذ ۶۰*۴۵ را به گونه ای تا می کنیم که به دوازده قسمت تقسیم شود. در این صورت به ابعاد خشتی کوچک می رسیم. ابعاد خشتی کوچک ۱۴.۵*۱۴.۵ می باشد. اگر همین دوازده ورق را در ۷۰*۵۰ بچینیم، باز هم به ابعاد خشتی کوچک دیگری که ۱۶.۵*۱۶.۵ است، می رسیم. این دو ابعاد برای قطع خشتی کوچک ، استاندارد چاپ می باشد. برای چاپ بروشرو های مربع شکل و چاپ کتابچه های کوچک می باشد.

قطع جیبی بزرگ

اگر کاغذ چاپ ۷۰*۵۰ را چهار بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۱۶.۵*۱۱.۵ می رسیم که مناسب قطع جیبی بزرگ برای چاپ است. اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع جیبی بزرگ چاپ می رسیم؛ قطع جیبی بزرگ تقریبا ۲۳*۱۷ می باشد. که مناسب چاپ بروشور و چاپ کتاب است.

قطع جیبی کوچک

اگر کاغذ چاپ ۶۰*۴۵ را چهار بار متوالی تا کنیم، به ابعاد ۱۵*۱۱.۵ می رسیم که مناسب قطع جیبی کوچک برای چاپ است. اگر حاشیه های اضافه را جدا کنیم، به قطع جیبی کوچک می رسیم؛ قطع جیبی کوچک تقریبا ۱۴*۱۰ می باشد. و مناسب چاپ تراکت های تک برگ کم مطلب است.

قطع پالتویی برای چاپ

تا الان در تمام قطع ها، به این شکل بود که شیت را به صورت افقی(landscape) قرار می دادیم و صفحات کتابمان به صورت عمودی بودند. در قطع پالتویی، شیت ها و صفحات هردو به صورت افقی قرار می گیرند.
اگر در شیت های ۲ ورقی و ۴ ورقی جوری فرم بندی کنیم که در هر شیت، ۲۴ صفحه افقی قرار بگیرد(هر طرف شیت ۱۲ صفحه افقی)، به قطع های ۲۳.۳*۱۲.۵ و ۲۰*۱۱.۲۵ می رسیم که پس از حذف حاشیه ها، قطع پالتویی ایجاد می شود. قطع های پالتویی استاندارد موجود، ۱۹.۵*۱۰ و ۲۲*۱۱.۵ می باشد. البته قطع های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل استفاده نشدن، در طول تاریخ رفته رفته منسوخ شده اند و یا بسیار کم کاربرد هستند؛ مانند: قطع بغلی، قطع بغدادی، قطع جانمازی، قطع سلطانی و ...

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های 07136669561 و 09380329474 تماس بگیرید

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir