طراحی بیلبورد در شیراز

بیلبورد یک رسانه و ابزار برای اطلاع رسانی است. طبق تعریفی که در دیکشنری‎ها آمده، بیلبورد یک صفحه ایست که بر روی دیوار نصب می شود، ماموریتی برای اطلاع رسانی دارد ، آگاهی میدهد و مطلبی را میرساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نیازهای اجتماعی و فرهنگی ایجاب میکرد که یک چنین ابزاری بوجود بیاید. در نتیجه میتوانیم بگوییم بیلبورد ، بدنبال رفع نیازهای جامعه به مدد کار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد.

تاریخچه بوجود آمدن بیلبورد

اگر تاریخ را نگاه کنیم ، میبینیم که درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است. در آلمان، در تبلیغات سیاسی که منجر به روی کار آمدن نازیها شد، نقش بیلبورد انکار کردنی نیست. زمان جنگ هم غیر از رسانه های دیگر مثل رادیو ، بیلبورد در تهیج و تشویق مردم نقش مهمی داشت و اطلاع رسانی خیلی موثری در مسائل مربوط به جنگ داشت. در کتابهای تاریخ بیلبورد هم میبینید که این رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندی بوده است. بعد از جنگ هم نقش بیلبورد در بخشهای سازندگی و اقتصادی و . . . دیده میشود و میبینیم که در تبلیغات تجاری و فرهنگی جایگاه مشخصی پیدا میکند. بیلبورد خبر میدهد ، آگاه میکند ، کالا را میفروشد ، مردم را به شرکت در مسائل اجتماعی ترغیب میکند. بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند.

بیلبورد نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . بیلبورد هنری برونگر است .

به طور کلی بیلبورد دارای ۳ بخش مهم است :

۱. عکس

۲.  شعار

٣. نام، لوگو و اطلاعات تماس

 بیلبوردها عموما بصورت افقی بوده و در میادین، بزرگراه ها، پایانه ها و به طور کلی در محیط های خارجی دیده می شوند. در گذشته طرح اولیه توسط اجرا کنندگان روی پارچه اجرا شده و بر روی سطح بیلبورد چسبانده می شد. اما امروزه اجرای طرح بیلبورد به طور کلی دگرگون شده است. باید دانست تبلیغ روی بیلبورد در ادامه ی تبلیغات پیشین یک محصول بسیار سودمند است. در مورد محصولاتی که برای نخستین بار معرفی می شوند، بیلبورد به تنهایی نمی تواند ابزار کار آمدی باشد. به عبارتی باید برای مخاطب دیدن تبلیغ روی بیلبورد یاد آور تبلیغات قبلی مربوط به موضوع در تلویزیون و نشریات و … باشد.

لازم است پیش از شروع به طراحی بیلبورد اطلاعات طراح در مورد موضوع یا محصول تکمیل شده و مشتریان با مخاطبین، هدف و پیام موردنظر کاملا شناخته و تعریف شده باشند.

گاهی انتخاب محل نصب بیلبورد بر عهده طراح خواهد بود. ولی در بسیاری از موارد نیز محل بیلبورد تعیین شده و به طراح معرفی می شود. اما در هر صورت طراح باید محل دقیق قرار گیری بیلبورد را بداند. اگر بیلبورد برای سرنشینان وسایل نقلیه در حال حرکت در نظر گرفته شده باشد، باید پیام نوشتاری و عناصر تصویری را طوری طراحی نمود که علاوه بر جلب نظر سريع مخاطب در انتقال پیام تصویر و نوشتار، در تردد این وسایل ایجاد مشکل نشود.

در مجموع در طراحی بیلبورد توجه به نکات زیر حایز اهمیت است :

۱. ساده و قابل فهم باشد : بیلبوردهای ساده و خلوت معمولا موفقیت بیشتری کسب می کنند. همه چیز باید ساده و گویا باشد. رانندگان فقط در زمانی بین ۵ تا ۱۰ ثانیه از کنار بیلبورد عبور می کنند، بنابراین پیام باید سریع به آنها منتقل شود. پس لازم نیست با توضیحات و عکس های زیاد بیلبورد شلوغ شود. جمله ای که روی بیلبورد می آید باید حداکثر ۷ واژه یا کمتر باشد. فاصله دید مخاطبین اصلی در نظر گرفته شود. چرا که زاویه دید مخاطبین نیز در میزان اثرگذاری بیلبورد مهم است.

۲. روی یک هدف خاص متمرکز شده باشد : در طراحی بیلبورد نمی توان هم یک شعار طولانی نوشت، هم اطلاعات زیادی در مورد راه های تماس زیاد ارایه کرد و هم چند تا عکس را در کادر قرار داد. باید عمده تمرکز روی یکی از آنها باشد: لوگو، آدرس وب سایت، شماره تلفن با شعار تبلیغاتی.

۳. از رنگ های متضاد استفاده شود : رنگ های پررنگ با کنتراست بالا توجه بیشتری را به خود جلب می کند. رنگ های ملایم و کم رنگ برای تبلیغات درون مجلات مناسب هستند، اما در فضای باز بیرون این رنگ های تند و پررنگ هستند که جلب توجه می کنند. رنگ زمینه بیلبورد باید ساده باشد و با عکس ها و نوشته ها تداخل نداشته باشد. در بعضی موارد می توان از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کرد. در طرح کلی بیلبورد وجود فضای خالی زیاد جالب نیست، فضاهای خالی باید با بزرگ کردن نوشته و عکس پرشوند. .

۴. فونت و قلم به کار رفته باید خوانا باشد : برای نوشته های روی بیلبورد باید یک قلم ضخیم و پررنگ با فونتی خوانا انتخاب شود. قلمهای نازک با فونت های درهم از فاصله دور قابل خواندن نیستند. فونت هایی که برای نوشته انتخاب می شوند باید صاف و بدون پیچ و خم باشند و رنگ نوشته ها باید با پس زمینه بیلبورد کنتراست زیادی داشته باشد. بهترین رنگ ها برای نوشته فونت سیاه روی پس زمینه زرد و سفید است. تا حد امکان باید از انتخاب رنگ قهوه ای و خاکی اجتناب شود.

۵. نوشته ها باید بزرگ باشند : سایز نوشته ها را باید بزرگ انتخاب کرد که از فاصله دور قابل خواندن باشند، به طوری که وقتی راننده به بیلبورد می رسد و از آن عبور می کند درباره پیام تبلیغ فکر کرده و آن را آنالیز نماید. بهتر است اندازه نام محصول ۱ / ۵ برابر بقیه کلمات باشد. فاصله بین واژه ها مناسب باشد. در نوشته های انگلیسی نباید تمام واژه ها را با حروف بزرگ نوشت.

 ۶. عکس ها الزاما با کیفیت بسیار خوب انتخاب شده باشند : استفاده از تصویر در بیلبورد بسیار رایج است. وجود یک عکس مفیدتر و اثرگذارتر از چند عکس خواهد بود. به عنوان مثال قرار دادن عکس یک بطری چشمگیرتر از گذاشتن ۶ بطری است. یک شیء کوچک را می توان انتخاب کرد و ابعاد آن را بزرگ نمود، اما هرگز نباید یک اثر بزرگی مثل برج و ساختمان را در بیلبورد کوچک کرد.

۷. هر دو گروه مخاطبين عام و خاص در نظر گرفته شوند : پیام بیلبورد باید همگانی باشد و همه را در بر گیرد. نباید فقط به مخاطب خاص فکر کرد. هر یک از مخاطبان بیلبورد تفکر، سلیقه، احساسات و نیازهای خاص خودشان را دارند. قصد از طراحی بیلبورد برقراری ارتباط با همه مخاطبان است. در واقع پیام روی بیلبورد باید برای همگان تداعی کننده باشد.

 ۸. بیلبورد پیش از نصب تست شود : لازم است پیش از ارایه نهایی طرح و یا اجرای آن چندین بار غلط های املایی و گرامری بررسی شده و برداشت های متفاوتی که ممکن است از کلمات بیلبورد شود را در نظر گرفت. می توان آن را برای مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به چندین نفر افراد رهگذر نشان داد و واکنش آنها را در مورد دریافت پیام و کافی بودن اطلاعات ارایه شده سنجيد.

۹. از المان های جذاب استفاده شده باشد : می بایست عکس و شعار تبلیغاتی به کار رفته حس تفکر را در مخاطب برانگیزد. همین طور عکس بیلبورد به اندازهای جذاب باشد تا رانندگانی که از کنار بیلبورد رد می شوند چند ثانیه ای جذب تبلیغ شوند. لازم است میان لوگو و عکس به کار رفته در بیلبورد تعادل برقرار باشد. معمولا لوگو کوچک تر از عکس است.

۱۰. طراحی آن خلاقانه بوده و از ابتکار و ایده های نو استفاده شده باشد : ایده و طرح باید غیر تکراری و نو باشد. در بسیاری مواقع ایده های جدید به یادماندنی ترند.

انواع بیلبورد

بیلبوردهای سه بعدی

این بیلبوردها از پرسپکتیو های مجازی استفاده میکند ، قابلیت انعطاف پذیری بسیار دارند اما صرف نظر از هزینه بسیار زیاد فضای مناسب نیز نیاز دارند به همین دلیل در تمام فضاها کاربرد ندارند .

بیلبودرهای حجمی

این بیلبوردها از تلفیق کلیه روشهای قبل به اضافه احجام واقعی به صورت مجسمه گونه که گاهی اوقات حتی با تحرک هستند تهیه میشوند البته از این بیلبوردها هنوز در کشور ما باب نشده است .

بیلبوردهای فرمیک

اینگونه بیلبوردها دقیقاً مانند بیلبوردهای سالم هستند یا با دست اجرا میشوند و یا با پرینتورهای بزگر از طرح پرینت گرفته میشود و نصب میگردد . فقط تفاوت در این است که پایه این بیلبوردها هر یک فرم خاصی است و به صورت ساده نیستند که اغلب بصورت بیضی شکل در شیراز اجرا میشود .

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های 07136669561 و 09380329474 تماس بگیرید

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir