چه زمانی باید از یک رزومه حرفه ای استفاده کنید؟
اکثر ما ترجیح می دهیم به جای استفاده از ابزارهای حرفه ای یا کمک گرفتن از یک متخصص، کارهایمان را خودمان انجام دهیم. البته انجام دادن کارهایی که کاملاً در آنها توانمند باشیم، منطقی و عاقلانه است اما گاهی اوقات برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم نیاز به کمک گرفتن از ابزارهای تخصصی یا افراد ماهر داریم. نوشتن رزومه یکی از همان کارهای تخصصی است که معمولا تهیه آن برای افراد جویای کار چندان ساده نیست. اگر شما هم در نوشتن رزومه خود مشکل دارید چرا از یک ابزار حرفه ای برای نوشتن رزومه تان استفاده نمی کنید؟
در این مقاله، می خواهیم بررسی کنیم که چه زمانی کمک گرفتن از یک رزومه ساز حرفه ای منطقی است، و چه زمانی نوشتن رزومه توسط خودتان بهترین گزینه برای شماست.
مواقعی در زندگی وجود دارد که نیاز به استخدام یک متخصص دارید، مثلاً اگر یک شهاب سنگ از سقف خانه شما سقوط کند، قطعا نمی توانید خودتان به تنهایی شروع به تعمیر خانه کنید. اما نوشتن رزومه معمولاً یکی از آن مواقع نیست. درست است که خودتان می توانید یک رزومه درست و حسابی بنویسید اما لزومی هم ندارد همیشه به تنهایی این کار را انجام دهید. کمک گرفتن از یک رزومه ساز حرفه ای برای برخی از افراد جویای کار منطقی است، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است ضروری نباشد. در این مقاله می خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که چه زمانی باید از یک رزومه ساز حرفه ای کمک بگیرید؟
چرا باید از رزومه حرفه ای استفاده کنیم؟
شاید مدتی است که در جستجوی شغل جدیدی هستید اما ناموفق بوده اید و به طور جدی دلسرد شده اید. آیا ممکن است مشکل پیدا نکردن شغل تان، رزومه ناقص یا ضعیف باشد؟ آیا پس از یک وقفه طولانی، تصمیم گرفتید که به دنبال یک کار جدید بگردید، اما هیچ استراتژی برای اصلاح رزومه خود ندارید؟ عدم ارتباط رزومه تان با روند استخدام باعث می شود که در همان شروع جستجوی کار، متوقف شوید.
ابتدا بیایید با چند دلیل متداول که موجب می شود به نوشتن یک رزومه حرفه ای و پیدا کردن شغل جدید فکر کنید، بپردازیم:
شما برای افزایش حقوق یا ترفیع نیاز به آماده کردن یک رزومه قوی دارید. هر چه ریسک شغلی که می خواهید بالاتر باشد، رزومه شما نیز باید عالی تر باشد تا مزیت رقابتی بیشتری برای شما ایجاد کند.
نوشتن رزومه به زمان و انرژی نیاز دارد اما شما ترجیح می دهید به طور جدی روی یافتن موقعیت های شغلی و تقویت مهارت های خود برای یافتن موقعیت شغلی بهتر متمرکز بمانید.
آماده سازی رزومه را کاری طاقت فرسا می دانید که تجربه ای در آن ندارید می ترسید عدم تجربه شما درمورد اینکه «چگونه» رزومه خود را بنویسید و «باید و نبایدها» ی رزومه چیست، شما را خسته کند.
شما در یافتن شغل تازه کار هستید و تا به حال رزومه ننوشته اید.
نوشتن رزومه شما ساده و راحت نیست، زیرا فواصل زمانی زیادی بین مشاغل شما وجود دارد یا تغییر مسیرهای شغلی متعددی داشته اید. فهمیدن اینکه کارفرمایان به دنبال چه چیزی هستند ذهن شما را درگیر کرده و نمی دانید چطور استعدادهای قابل توجه تان را که نیاز به مهارت استراتژیک خاصی دارد، به کارفرما منتقل کنید؟
شما مطمئن نیستید که چه چیزی را در لیست مهارت ها و تجربه شغلی خود اضافه یا کم کنید. کدام سوابق کاری شما باید در رزومه باشد و کدم جزئیات می تواند توجه کارفرما را جلب کند، انتخاب مواردی که در یک صفحه رزومه جا شود می تواند دشوار باشد.
شما از "رایج ترین اشتباهات" در تهیه رزومه آگاه هستید، اما نمی دانید چگونه از آن اجتناب کنید. دانستن اینکه چگونه از فیلتر غربالگری سیستم ردیابی متقاضی ATS که معمولا کارفرمایان از آن برای محدود کردن تعداد تقاضاها استفاده می کنند، رد شوید، فراتر از توانمندی های شما است.
نوشتن رزومه قوی که در همان چند ثانیه اول توجه کارفرما را به خود جلب کند، کار شما نیست... یا ترجیح می دهید نباشد. در هر صورت وقت گذاشتن برای تهیه یک رزومه معمولی مشکلی ندارد، اما نه زمانی که به یک رزومه قوی نیاز دارید که سرنوشت کار و زندگی تان به آن بستگی دارد.
دلیلی ندارد حتما بخواهید خودی نشان بدهید. حتی حرفه ای ترین افراد جویای کار که اعتماد به نفس بالایی دارند نیز ممکن است با نشان دادن سطح توانایی ها و مهارت هایشان در رزومه مشکل داشته باشند. اصلا جای تعجب نیست اگر ندانید چور دستاوردهای گذشته تان را در رزومه بنویسید که کارفرما را قانع کند «چرا باید شما را استخدام کند».
تمام این موارد نشان می دهد که شما به استفاده از یک رزومه ساز حرفه ای نیاز دارید و نباید بابت آن خجالت بکشید. ساخت رزومه حرفه ای آینده شغلی شما را تضمین می کند بنابراین، از هر روشی که می توانید کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.
هزینه ساخت رزومه می تواند با توجه به عوامل زیر متفاوت باشد:
رزومه قرار است از روی یک رزومه قدیمی بازنویسی شود یا باید یک رزومه جدید نوشته شود.
چه انتظاراتی از نوشتن رزومه دارید؟ آیا اصرار دارید که تمام جزئیات به طور کامل در آن مشخص شود یا نوشتن یک رزومه مختصر برای شما کافی است؟
آیا زمان تحویل رزومه کاملا مشخص شده یا اگر نوشتن رزومه بیشتر طول بکشد، هزینه بیشتری باید بپردازید؟
هزینه اولیه ساخت رزومه شامل چند ویرایش می شود؟
آیا در قیمت ساخت رزومه، هزینه طراحی و قالب بندی و دریافت فایل با فرمت PDF در نظر گرفته شده است؟
چه زمانی باید از یک رزومه نویس حرفه ای استفاده کنید؟
احتمالا اولین نکته ای که برای رزومه نویس حرفه ای یا استفاده از یک رزومه ساز حرفه ای به آن فکر می کنید، هزینه ساخت رزومه است. اگر خودتان رزومه بنویسید می توانید تاحدودی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. اما به جز هزینه، دلایلی دیگری نیز می تواند روی تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد. برخی از این دلایل عبارتند از:
شما به این نتیجه رسیده اید که فرصت کافی برای استخدام یک رزومه نویس ندارید زیرا حرفه ای ها معمولا نمی توانند خیلی سریع به درخواست شما پاسخ بدهند و شما را در صف مشتریان خود قرار می دهند. بنابراین، اگر نیاز فوری به رزومه دارید تا یک فرصت شغلی را از دست ندهید، بهتر است خودتان دست به کار شوید.
ممکن است نسبت به نتیجه نهایی تردید داشته باشید. اگر خیلی مشکل پسند باشید حتی حرفه ای ترین رزومه نویسان نیز نمی توانند انتظارات شما را براورده کنند. بنابراین ممکن است رزومه ای که هزینه بالایی برای آن پرداخت کردید، از نظر شما قابل استفاده نباشد.
درصورتیکه میخواهید اولین شغل خود را پیدا کنید مطمئنا نسبت به افرادی با چند سال سابقه کار، رزومه شما اطلاعات کمتری را شامل می شود در این شرایط شاید آماده سازی رزومه به عنوان فردی که تازه فارغالتحصیل شده و می خواهد وارد بازار کار شود ممکن است چندان ساده نباشد. مسلماً شما هنوز برای هیچ شغل رویایی واجد شرایط نیستید یا اهداف شغلی شما مبهم است. پس بهتر است برای نوشتن رزومه خود از یک حرفه ای کمک بگیرید.
در نهایت توجه کنید که رزومه شما باید برای هر درخواست شغلی، مجددا ویرایش شود. بنابراین رزومه حرفه ای که هزینه بالایی نیز برای آن پرداخت کردید فقط یک بار به همان شکل قابل استفاده است و برای درخواست های شغلی بعدی باید تغییراتی در آن ایجاد شود و اگر خودتان نخواهید یا نتوانید این تغییرات را انجام دهید باید مجددا برای هر نسخه جدید هزینه اضافی پرداخت کنید.
اگر مهارت های نوشتاری شما مناسب است و مایلید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید با کمی صبر و حوصله یک پیش نویس تهیه کرده و با چندبار ویرایش آن را تکمیل کنید.
برای رزومه نویس حرفه ای چه نکاتی را در نظر بگیریم؟
همه رزومه نویسان صلاحیت انجام این کار را ندارند. اگر قرار است برای نوشتن رزومه کاری فردی را استخدام کنید مطمئنا نویسندگان بی تجربه که به تازگی از دانشگاه فارغالتحصیل شده اند نمی توانند به شما کمک کنند. هرچند آنها مایل اند کار را با هزینه کمتری برای شما انجام دهند، اما اگر تخصص آنها در رزومه نویسی کم باشد، نتیجه نهایی برای شما مثمر ثمر نخواهد بود.
اگر نمی خواهید پول خود را دور بریزید، هنگام بررسی رزومه نویسان دقت زیادی به خرج دهید. درباره شرکت یا فرد در لینکدین، وب سایت ها، وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی تحقیق کنید. به دنبال نظرات معتبر از مشتریان دیگر باشید و نمونه کارهایشان را بخواهید.
پیشنهادات ارزانتر ممکن است همیشه بهترین گزینه نباشند. بنابراین، مراقب نرخ های پایین رزومه نویسی باشید که توجه شما را جلب می کند. آنها اغلب پرچمهای قرمزی هستند،که باید از سفارش کار به آنها خودداری کنید زیرا اکثر آنها نویسندگان بیصلاحیت با نمونه کارهای غیرقابل قبول می باشند.
نسبت به زمان تحویل رزومه حساس باشید. حتی وعده تحویل رزومه ظرف ۲ یا ۳ روز به نظر منطقی نمی رسد.
بدترین زمان برای یک رزومه نویس زمانی است که مهلت ارسال درخواست برای استخدام شغل مورد نظرتان نزدیک است. در عوض، زمانی که در حال برنامه ریزی برای جستجو و یافتن شغل جدید هستید فرصت کافی دارید که با یک رزومه نویس حرفه ای قرارداد ببندید. اما به تعداد روزها یا هفته های مندرج در قرارداد برای تکمیل کار، توجه کنید و همیشه چند روز را برای تاخیرهای پیش بینی نشده، در نظر بگیرید.
مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی بنر در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت بنر حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.
ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی بنر را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک بنر حرفه ای متوجه می شویم.