آموزش طراحی کاتالوگ حرفه ای 

احتمالا شما هم میدانید که هدف از طراحی کاتالوگ این است که طیف وسیعی از کالاهای موجود در اسرع وقت قابل دسترسی باشد و این محصولات و خدمات باید به جذاب ترین شکل ممکن به همراه توضیحات در کاتالوگ قرار بگیرند.به لطف خصوصیات زیاد کاتالوگ ها،این ابزار تبلیغاتی به یکی از موثرترین ابزار های فروش تبدیل شده اند که میتوانند فروش هر کسب و کاری را متحول کنند.از آنجایی که طراحی کاتالوگ موضوعی بسیار مهم است تصمیم گرفتم مقاله آموزش طراحی کاتالوگ را به همراه ویدیو در سایت قرار بدم تا شما عزیزان نکات گفته شده در این مقاله را در هنگام طراحی بکار ببرید.

اهمیت کاتالوگ در چیست؟

کاتالوگ(Catalog)،مانند طراحی لوگو و کارت ویزیت ابزاری است برای شناسایی و گسترش برند.متخصصان بازاریابی به خوبی میدانند که نحوه طراحی کاتالوگ تا چه میزان مهم است و تا چه اندازه در فروش آن ها تاثیر گذار است.

دو ویژگی اصلی که یک کاتالوگ باید داشته باشد عبارتند از :

کاربردی : یک کاتالوگ حرفه ای باید در عین جذابیت کاربردی نیز باشد،به طور مثال با ورق زدن در صفحه محصولات،مشتری نباید سردرگم شود و شما باید علاوه بر عکس توضیحات کامل هر محصول را نیز درج کنید.

جذاب : یک کاتالوگ جذاب باید دارای یک روکش محکم ، کاغذ با کیفیت ، طرح روشن و مدرن و موارد مهم دیگر که نشان دهنده کیفیت و قدرت کاتالوگ است باشد.

کاتالوگ ها در چه فرمت هایی طراحی میشوند؟

قبل از هر چیز بیایید قالب های کاتالوگ را بررسی کنیم،کاتالوگ ها همیشه به صورت دیجیتالی طراحی و ایجاد میشوند،اما محصول نهایی میتواند یکی از این دو نوع باشد:

کاتالوگ چاپی : معمولا ما کاتالوگ ها را به صورت چاپ شده میبینیم چرا که قدرت بازاریابی بالایی دارند و در فروش ما تاثیر گذار هستند.نمونه کاتالوگ های چاپ شده را همه شما حداقل یک بار دیده اید مثل کاتالوگ های A4 و یا کاتالوگ های مربع

کاتالوگ دیجیتال : در ادامه راجب کاتالوگ های دیجیتال بیشتر صحبت خواهیم کرد اما اگر نمیدانید کاتالوگ دیجیتال چیست در یک جمله خلاصه کاتالوگ دیجیتال،کاتالوگ هایی هستند که به صورت آنلاین در سایت و شبکه های اجتماعی شما منتشر میشوند و بدین ترتیب افراد بیشتری به دفترچه راهنمای محصولات شما دسترسی خواهند داشت.

بزرگ ترین میزان چاپ کاتالوگ در جهان مربوط به یک شرکت بزرگ زنجیره ای است که ۲۱۱ میلیون نسخه از کاتالوگ های خود را به ۳۲۸ فروشگاه در ۲۸ کشور جهان به منظور راهنمایی مشتریان این فروشگاه در خصوص محصولات ارسال کرده است.

کاتالوگ چاپی

همان طور که میدانید کاتالوگ های چاپی یکی از بهترین ابزار های فروش هستند.از آنجایی که کاتالوگ ها شامل اطلاعات و توضیحات محصول هستند ویژگی های زیادی دارند که برخی از آن ها عبارتند از :

قرار گرفتن در دید مشتری

کاتالوگ یک شی فیزیکی است که معمولا بر روی میز نگه داشته میشود تا به راحتی در دسترس افراد باشد.این بدین معنی است که محصولات برند شما دائما در معرض دید و دسترسی مشتریان شماست.این موضوع خود یکی از اساسی ترین پایه های تبلیغات یعنی قرار گرفتن برند در دید مشتری است.

کاربر پسند بودن

کاتالوگ چاپی همیشه در دسترس افراد با کاربری آسان برای هر سنی است.دقیقا به دلیل همین موضوع است که کاتالوگ های چاپی از کاتالوگ های دیجیتال برتری دارند.تصور کنید که میخواهید کاتالوگ دیجیتال خود را در دسترس افراد برای تمام سنین قرار دهید.آنها در ابتدا باید چه کاری انجام بدهند؟ابتدا نیاز به اتصال به یک شبکه اینترنت دارند.سپس باید در سایت و یا یک موتور جستجو اقدام به جستجو محصول و یا برند مورد نظر کنند،و اگر خوش شانس باشند در نهایت یک راهنما پیدا خواهند کرد که به آن ها در این زمینه کمک میکند.شاید برای بسیاری از افراد پیدا کردن این راهنما در سایت شما موضوع خاصی نباشد،اما اگر بخواهیم راحتی در استفاده را در نظر بگیریم کاتالوگ های چاپی نسبت به کاتالوگ های دیجیتال برتری دارند.

خوانایی

آیا تا به حال سعی کرده اید در گوشی همراه و یا تبلت خود جزئیات و راهنمای یک محصول را بخوانید؟اگر تجربه ما یکسان باشد باید بگویم که چندان حس لذت بخشی ندارد.تصور کنید اگر بر روی لینک های دیگر کلیک کنید به صفحه ای نامربوط میروید و یا اگر بخواهید کمی نوشته ها را بزرگ تر بخوانید باید روی آن قسمت زوم کنید.اما تمام این مشکلات در کاتالوگ ها به سادگی و زیبایی هر چه تمام رفع شده،تصاویر محصول با کیفیت،توضیحات و قیمت کامل و …

جستجوی سریع

کاتالوگ های چاپی به شما این امکان را میدهد که در هر صفحه که بخواهید نشانه گذاری کنید تا بعدا به راحتی آن را پیدا کنید.بنابراین میتوانید به راحتی به صفحات مختلف بروید و زمانی که خواستید به صفحه مورد نظر برگردید مشکلی از این بابت نداشته باشید.

کاتالوگ دیجیتال

بیایید کمی هم راجب کاتالوگ های دیجیتال حرف بزنیم.کاتالوگ ها به وسیله ابزار های دیجیتال طراحی میشوند و امروزه بسیاری از شرکت ها فقط از وسایل دیجیتالی برای تبلیغات و توسعه برند خود استفاده میکنند.یک کاتالوگ دیجیتال معمولا با فرمت PDF ایجاد میشود.دلیل استفاده از این فرمت رایج بودن و آسان بودن استفاده از آن است و امروزه همه دستگاه ها از این فرمت پشتیبانی میکنند.

کاتالوگ flipbooks

همچنین برای جذابیت بیشتر کاتالوگ ها و شبیه سازی آن نسبت به کاتالوگ چاپی میتوانید نسخه flipbooks این کاتالوگ ها را نیز ایجاد کنید.flipbooks نوعی شبیه سازی کتاب های واقعی در دنیای آنلاین است و شما میتوانید کتاب و یا کاتالوگ دیجیتال خود را با دست و یا حرکت ماوس ورق بزنید که این خود یک جذابیت خاص دارد.

پیاده سازی این روش به وسیله نرم افزار های مختلفی انجام میشود،نرم افزار flippdf یک نمونه از این نرم افزار هاست که بسیار هم محبوب است.پیاده سازی این روش چندان کار سختی نیست و شما نیاز به یک فایل pdf از کاتالوگ خود دارید و صرفا با انجام یک سری تنظیمات پایه،نرم افزار به صورت خودکار flipbook کاتالوگتان را برای شما طراحی میکند.حتما سعی میکنیم در آینده مقاله ای در این باره در سایت منتشر کنیم.

کاتالوگ از چه بخش هایی تشکیل شده؟

کاتالوگ سندی است که از بخش های مختلف تشکیل شده.بخشی از آنها مثل کاور جلو و عقب همیشه باید مورد استفاده قرار بگیرند و بعضی نیز بنا به پروژه مورد نظر میتوانند حذف یا استفاده شوند.بخش های اصلی کاتالوگ ها عبارتند از:

جلد جلو

جلد پشت

صفحه مقدمه : در این صفحه یک سری توضیحات و تبلیغات قرار میگیرد

فهرست مطالب : فصل ها / بخش ها ،زیر فصل ها و شماره صفحات در این صفحه قرار میگیرد

صفحات داخلی محصولات و خدمات

صفحه جدا کننده بخش ها و فصل ها

صفحات نهایی : توضیحات ،تبلیغات و یادداشت های نهایی در این بخش قرار میگیرد

برای طراحی کاتالوگ به چه عناصری نیاز دارم؟

به طور کلی برای طراحی کاتالوگ به عناصر زیر احتیاج داریم:

اطلاعات محصول یا سرویس
تصاویر
چیدمان کاتالوگ
بخش های اصلی کاتالوگ
کاور جلو و عقب کاتالوگ
صفحات معرفی
صفحات اصلی : هدر،فوتر،فهرست،رنگ دسته ها،تعداد ستون صفحات و..
فهرست مطالب:  تعیین نحوه مرتب سازی محصولات،به عنوان مثال مرتب سازی به صورت کلاسیک(بر اساس شماره صفحه)،مرتب سازی بر اساس حروف الفبا،مرتب سازی بر اساس طبقه بندی محصولات و ….
طرح بندی محصولات : چهار نمونه از طرح بندی محصولات را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
طراحی آیکون و سمبل های اختصاصی محصولات

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی بنر در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت بنر حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی بنر را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک بنر حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir