با انواع بروشور بیشتر آشنا شوید

بروشور ها یکی از انواع مختلف تبلیغات چاپی هستند که بسیار هم پرکاربرد و البته تاثیر گذار اند و میتوانند فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند،البته نحوه طراحی بروشور اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با اصول طراحی و برندینگ طراحی شود تا بیشترین بازدهی را ب رای شما داشته باشد.در این بین که شما به یک بروشور نیاز دارید و در حال تحقیق در این زمینه هستید و یا خودتان طراح هستید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید ممکن است با انواع بروشور ها و دسته بندی های مختلف آن برخورد کنید.

ما بروشور ها بر اساس موارد مختلفی مثل سایز و ابعاد ، نوع جنس و گرماژ ، تعداد لت ، روکش استفاده شده در آن ، نوع تا کردن و … دسته بندی میکنیم، اما منظور اصلی ما درباره انواع بروشور ، دسته بندی آن بر اساس نوع تا کردن آن است که به انواع مختلفی تقسیم بندی میشود و هر نوع تا زدن کاربرد به خصوصی دارد که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

البته قبل از اینکه به موضوع اصلی مقاله یعنی انواع بروشور ها بپردازیم لازم است تا ابتدا اگر تفاوت بروشور و کاتالوگ را نمیدانید کمی در این باره مطالعه کنید تا تفاوت اساسی بین این دو را متوجه شوید و بتوانید با دید باز تری به این ابزار تبلیغاتی نگاه کنید.

انواع بروشور ها

انواع مختلف بروشور ها به روش های خاصی تا میشوند که هر کدام جذابیت و کاربرد مشخص خود را دارد و در صورتی که برای زمینه مورد نظر به درستی انتخاب و در نهایت طراحی شود میتواند بسیار جذاب و تاثیرگذار باشد،البته ناگفته نماند که دو مدل تا زدن بروشور که در ادامه به شما خواهیم گفت جزو متداول ترین نوع تا زدن بروشور ها هستند که کاربرد فراوانی دارند و به ندرت از انواع بروشور های دیگر استفاده میشود.بیایید انواع این بروشور ها را با هم بررسی کنیم.

در ادامه پس از معرفی انواع بروشور در پایین توضیحات میتوانید ویدیو نحوه تا زدن هر کدام را به صورت افقی و عمودی مشاهده کنید تا به صورت کامل با هر کدام از روش های تا زدن بهتر آشنا شوید.

بروشور دو لت (Bi-Fold Brochure)

بروشور های دو لت و سه لت از محبوب ترین و رایج ترین نوع بروشور ها در دنیا و به خصوص ایران هستند،نحوه تا زدن این بروشور ها به این گونه است که یک برگه را از وسط به دو نیمه میکنند که به آن Bi-Fold یا Half-Fold نیز گفته میشود.بروشور های دو لت دارای چهار پنل هستند که دو پنل در رو و دو پنل آن در پشت آن است.

بروشور بالا یکی از نمونه کار های طراحی بروشور دو لت توسط تیم ماست.این بروشور ها برای ارائه یک محصول یا خدمت به صورت ساده و استفاده به عنوان نقشه شهری و حتی هر نوع ارائه ای که دارای متن زیاد و تصویر است بسیار مناسب است.

بروشور سه لت (Tri-Fold Brochure)

همان طور که در بالا گفته شد بروشور های سه لت در کنار بروشور های دو لت یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع بروشور ها هستند که بسیار کاربردی و جذاب هستند و معمولا اکثر افراد این بروشور های سه لت را برای معرفی خدمات و محصولاتشان انتخاب میکنند،به این بروشور بروشور Tri-Fold نیز گفته میشود.
در این بروشور ها یک برگه A4 یا A5 به سه قسمت مساوی تقسیم میشود که هر قسمت را یک لت میگوییم و در کل این بروشور دارای 6 پنل به صورت پشت و رو است.این بروشور ها برای ارائه محصولات و خدمات و معرفی آن ها همراه با متن و عکس به صورت کامل بسیار مناسب است و در عین سادگی جذابیت بالایی به بروشور شما میدهد.

بروشور سه لت دروازه ای (Gate Fold Brochure)

بروشور سه لت دروازه ای یکی از انواع بروشور است که استفاده از آن به اندازه بروشور های قبلی رایج نیست.در این بروشور ها ، صفحه به سه قسمت نامساوی تقسیم میشود که قسمت میانی بزرگتر از دو بخش دیگر است،دو لت بیرونی هر کدام به طرف داخل و بدون همپوشانی با یکدیگر تا میخورند.این شیوه تا زدن را تا محرابی و یا پنجره ای نیز می نامند و برای منو ها ، مراسمات ، عروسی ها و هر کاربرد دیگری که فکر میکنید میتواند برای شما جذاب و متفاوت باشد مناسب است.

بروشور چهار لت دو دروازه ای (Closed Gate Fold Brochure)

این بروشور نیز مانند بروشور قبلی به صورت دروازه ای است اما تفاوت اصلی در این است که این بروشور به صورت چهار لت است و تمام لت های آن اندازه های یکسان دارند که در بروشور سه لت دروازه ای این گونه نبود و لت میانی از دو لت دیگر بزرگتر بود (دو برابر)، در این بروشور که چهار لت است ، هشت پنل ایجاد میشود (چهار پنل در هر طرف)
یکی از جذابیت های این بروشور این است که زمانی که افراد این بروشور ها را در حالت تا شده باز میکنند انتظار این را ندارند که دو لت دیگر داخل آن باشد و میتوان گفت که نحوه باز شدن آن بسیار جذاب است.

دقت داشته باشید که این بروشور دارای چهار لت است و بنابراین هر لت آن اندازه کوچکی دارد و ممکن است برای بعضی کار ها مناسب باشد و برای بعضی دیگر خیر،عموما این نوع بروشور برای چاپ جزوه های اطلاعاتی ، تبلیغات خدمات ، منوها و موارد دیگر مناسب هستند و اگر بخواهیم منصفانه باشیم این نوع بروشور ها با هر نوع طراحی سازگار است و میتوانید استفاده کنید.در کل اگر میخواهید که در ابتدا یک توضیح کوتاه بدهید و بعد از باز شدن آن توضیحات بیشتری ارائه دهید این نوع بروشور برای شما مناسب خواهد بود.

بروشور آکاردئونی (Accordion Fold Brochure)

بروشور های آکاردئونی از رایج ترین نوع بروشور ها هستند و بسیار کاربرد دارند،نحوه تا زدن این بروشور نیز از اسمش پیداست و به صورت آکاردئون باز و بسته میشود.بروشور های آکاردئونی معمولا به صورت سه لت یا چهار لت هستند و به دلیل تا شدن هر لت در جهت مخالف لت قبلی به راحتی باز و بسته میشوند، به همین دلیل است که استفاده از آن بسیار رایج است.

بروشور های آکاردئونی علاوه بر ایجاد ظاهر متمایز در آن باعث مقرون به صرفه بودن چاپ آن نیز میشود،همچنین کم تراکم شدن بروشور یکی از ویژگی های این نوع تا زدن است،در اصل این شیوه تا زدن بروشور ، بهترین و اصولی ترین روش است و توصیه میشود در بروشور های خود از این شیوه استفاده نمایید.

بروشور تای فرانسوی (French Fold Brochure)

بروشور های تای فرانسوی نیز در موارد خاص بسیار کاربردی و جذاب هستند و یکی از انواع بروشور هستند،این نوع بروشور ها برای ایجاد اینفوگرافیک های بزرگ ، پوستر ها ، کارت های مختلف ، استفاده از طرح های گرافیکی بزرگ و موارد دیگر کاربرد دارند و نحوه تا زدن آن به این صورت است که برگه چاپی ابتدا یک بار از طول تا میشود و سپس یک تای دیگر از عرض میخورد،این نوع از بروشور به دلیل شباهت آن به فرم صلیب ، تای صلیبی نیز گفته میشود.
اگر دقت کنید این بروشور فضای بسیار کمی میگیرد و همچنین اطلاعات بیشتری میتواند در آن قرار بگیرد و از این بابت بسیار مناسب است،دلیل نام گذاری این شیوه تا زدن به تای فرانسوی این است که در اوایل دهه ۱۶۰۰ رستوران های فرانسوی دستمال های رستوران را به این شیوه تا میزدند و از آن موقع به این شیوه تا زدن ، تای فرانسوی میگویند.

پس از تا زدن ، چهار پنل در هر سمت ایجاد میشود که میتوانید اطلاعات خود را هر چقدر هم که زیاد است در آن قرار دهید و یا با انجام کار های مبتکرانه میتوانید اطلاعات تماس خود را در پنل بیرونی قرار دهید تا افراد به راحتی اطلاعات تماس شما را از بین انبوه اطلاعات و تصاویر به راحتی پیدا کنند

بروشور زیگزاگی (Z-Fold Brochure)

بروشور های زیگزاگی یا Z-Fold Brochure یکی از انواع بروشور است که بسیاری از افراد به اشتباه آن را با بروشور سه لت اشتباه میگیرند و تعجبی هم ندارد چرا که بسیار شبیه هم هستند به این صورت که هر کدام دارای سه لت و شش پنل هستند و هر لت دارای اندازه یکسان است.
تفاوت اصلی بین این دو الگوی تا زدن آن هاست که اگر کمی به آن دقت کنید و فیلم هر کدام را مشاهده کنید متوجه تفاوت آن ها میشوید،پنل جلویی در هر دو بروشور یکسان است ولی در الگوی بروشور سه لت ، صفحه مرکزی در پشت قرار میگیرد در حالی که در بروشور زیگزاگی صفحه مرکزی در داخل قرار میگیرد،برای فهم بیشتر این تفاوت حتما ویدیو هر کدام را چند بار نگاه کنید.

بروشور دوبل موازی (Dobble Parallel Fold Brochure)

یکی دیگر از انواع بروشور ، بروشور دوبل موازی است که شیوه تا زدن آن نیز بسیار خاص است ، به این صورت که ابتدا برگه را به دو قسمت مساوی تقسیم میکنند و سپس هر قسمت را دوباره به دو قسمت مساوی دیگر تقسیم میکنند،با این کار ما یک بروشور چهار لت و هشت پنل خواهیم داشت.از این بروشور ها میتوان برای ارائه چندین محصول استفاده کرد یا حتی میتواند شامل یک تصویر گرافیکی بزرگ و یا یک نقشه باشد.

برای اینکه بیشتر با نحوه تا زدن این بروشور آشنا شوید پیشنهاد میشود حتما ویدیو آن را که هم به صورت عمودی و هم افقی آموزش داده را مشاهده کنید.

از کدام بروشور برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟

حال که با انواع بروشور ها آشنا شدید ، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که از کدام نوع بروشور برای کسب و کار خودم استفاده کنم تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرم.موضوع مهم اول این است که شما باید در ابتدا مشخص کنید هدفتان از طراحی و ارائه بروشور چیست؟ برای این منظور باید ابتدا ببینید حوزه فعالیت شما چیست ، موضوع بروشور شما چیست ، نوع محتوا و شیوه درج آن چگونه است ، مخاطب هدف شما کیست و به سوالات دیگر پاسخ دهید ، مورد مهم این است که تمام تلاش شما باید این باشد که مخاطب بخواهد بروشور شما را باز کند و بخواند و این برایش جذاب باشد.

پاسخ به موضوعات بالا میتواند راه حل بسیاری از سوالات شما باشد.

در مرحله اول شما باید مشخص کنید که چه هدفی از طراحی و چاپ بروشور دارید (به طور مثال ارائه خدمات و یا معرفی محصول) و در مرحله دوم باید کمی درباره حوزه فعالیت خود فکر کنید،البته در این مرحله دست شما بسیار باز است و میتوانید سلیقه خود را تا حد زیادی در این موضوع ملاک قرار دهید، به طور مثال برای یک کسب و کار ساختمانی بروشور های اکاردئونی بسیار مناسب هستند و یا برای کسب و کار هایی مثل رستوران و کافه بروشور های دروازه ای مناسب تر هستند،شما حتی میتوانید نمونه های مشابه در حوزه خود را هم بررسی کنید.

علاوه بر موارد بالا موضوع بروشور شما هم اهمیت زیادی در انتخاب نوع بروشور دارد، به طور مثال اگر موضوع بروشور شما دارای یک توالی مشخص است میتوانید از بروشور های آکاردئونی استفاده نمایید ولی اگر اطلاعات درج شده در آن مجزا و بدون روند خاصی است میتوانید از انواع بروشور های دروازه ای استفاده نمایید.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی بنر در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت بنر حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی بنر را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک بنر حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir