این جعبه ها و کیسه ها که نماد شرکت جواهرسازی افسانه ای امریکایی تیفانی و شرکا شده اند، استعاره ای از تجمل و رفاه چهرهای سرشناس و مشهورند.
رنگ تند، طراحی دقیق و ماهرانه و نوشته ای که به سبکی آشنا تایپوگرافی و حروفچینی شده، این بسته ها را به نمونه های کلاسیکی در آورده است که با قدمت بیش از ۱۷۰ سال در سطح جهان شناخته شده اند. این بسته ها به سبب ویژگی هایی، ورای طول عمر طرح ساده شان، خاص شده اند؛ مواد تشکیل دهنده شان، شامل کاغذ و مقوای بدون اسید، که به وضوح ضعیف و فاقد ماندگاری اند، هم مقاصد دوستداران محیط زیست را دنبال می کنند و هم تأثیر محتوای با ارزش درونی شان را که اغلب از فلزات گران بها و الماس ساخته شده اند شدت می بخشند. در کنار این اهداف، این بسته ها پایه و اساس برند (نشان تجاری) تیفانی و شرکا هم ایفای نقش می کنند و برای مشتریان این شرکت خوشی و رضایت را به ارمغان می آورند.
تکامل و تغییرات جدید در طرح این بسته ها هم از میراث تیفانی و شرکا پاسداری می کند و هم با مدرن و روزآمد کردن طرح، حامیان جوان فراوان و جدیدی را مجذوب آنها کرده است.
*چه نکته خاصی در طراحی جعبه های تیفانی و شرکا به چشم می خورد؟
تیفانی و شرکا قبلا بسته های آبی تیفانی را تولید کرده بود، اما با کاغذهایی که جنس چندان مطلوبی نداشتند. ما رنگ ها را تغییر دادیم. اندازه حروف (فونت) هم نسبت به سطح جعبه بسیار بزرگ بود؛ آن را ساده و ظریف تر کردیم. حالا شما رنگ آبی را می بینید و بسته را می شناسید، بعد حروفچینی روی بسته را می بینید که کوچکتر شده، انگار که نوشته ای حک شده، و همین طور کاغذ جدید بسته که نرمی و لطافت خاصی به آن داده است، هدف هم همین بود که بسته را خاص تر کنیم .
*این برندی قدیمی بوده، آیا در طی زمان دچار انحراف و سردرگمی نشده است؟
این طور نیست که سردرگم شده باشد؛ تیفانی هیچ وقت آگاهانه بسته بندی هایش را به یک برند تبدیل نکرد. درطی زمان، کسانی که جواهرات تولید می کردند، این بسته ها را خلق کردند و تکامل بخشیدند. زمانی هم رنگ آبی را انتخاب کردند. فونت لوگوی تیفانی را هم اولین بار فردی حروفچین انتخاب کرد. باید فرصت بسیار مطلوب و دوست داشتنی ای باشد که تایپوگرافی ای را کامل کنید که نسلها تحول پیداا کرده است.
هدف اصلی این پروژه همین بود. جاناتان هوفلر” حروف را دوباره طراحی کرد تا این حس تداعی شود که سطح بسته حکاکی شده است. اندازه حروف متناسب با اندازه هر بسته تنظیم شد. این نکته نوعی تناسب خاص را ایجاد می کرد و در تبلیغات هم رعایت شده است.
*در «برخورد اولیه با جعبه چه طرحی را در نظر گرفتید؟
کاغذی که جعبه از آن ساخته شده خیلی مهم است چون آن را لمس می کنید و از آن لذت می برید. هرچند جواهرات ماندگارتری مانند انگشتر یا گردنبند الماس در آن قرار دارد. در واقع شما رنگ جعبه را می شناسید و خوشحال می شوید چون می دانید چه چیزی در این جعبه است
. کاغذ جعبه باید گران بها به نظر می رسید؛ یعنی کسی که به بسته بندی آن اهمیت می دهد، جعبه را با چنین کاغذی بسته بندی کند. درون همه جعبه ها را رنگ کردیم تا با این کاغذ متناسب و هماهنگ شوند. درواقع این جعبه بسیار منحصر به فرد، بخشی از خود هدیه است.
*چه کسی روی این طراحی کار کرد؟
فقط من و دو طراح دیگر: کیت دیگل” و آنکا ستلمن. این قضیه به سال ها پیش بازمی گردد.