طراحی بسته‏ بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبار، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته‏ بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‏شود. بسته‏ بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده ‌است، بطوریکه ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بسته‏ بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته ‏بندی محافظت از محصول است.

طراحی بسته‏ بندی، لیبل و یا طراحی جعبه محصولات باید به گونه‏ای باشد که در قفسه فروشگاه جلب توجه نماید. بسته‏ بندی و جعبه محصولات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر و کارآمد از زمانی که محصول وارد قفسه فروشگاه می ‏شود تا زمان مصرف آن است. طراحی بسته‌بندی و جعبه محصولات، نمایانگر کیفیت محصول و یا برند شما به مصرف‌کننده است. حتی در بعضی از اوقات تغییر طراحی جعبه یا بسته‏ بندی محصولات باعث رشد فروش آنها نسبت به سایر رقبا می‏ شود.


بسته ‏بندی امروزه علاوه بر حمل و نقل و نگهداری از کالا، وظایف متعدد دیگری از جمله معرفی، آموزش و فروش محتوای محصول را بر عهده دارد که این امر با به کارگیری هوشمندانه از هنر گرافیک میسر می‏ گردد. اطلاع رسانی مناسب و ایجاد جذابیت بصری به گونه ‏ای که هماهنگ با محصول باشد، با استفاده از طرح، رنگ و فونت و البته با چاپ خوب می ‏تواند تضمینی برای موفقیت و فروش بیشتر کالاهای تجاری گردند.

برای رسیدن به چنین نتیجه‏ ای لازم است طراح گرافیست اهداف و شرایطی را رعایت نماید تا طراحی بسته ‏بندی و یا جعبه از نظر لیبلینگ کامل و موثر گردد، این شرایط شامل:

  1. جلب توجه کاربر و مصرف کننده
  2. در یاد و حافظه ماندن طراحی بسته‏ بندی
  3. ارتباط برقرار کردن با محتوای درون بسته
  4. توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف‏کننده


 اهداف لازم و ضروری گرافیک در طراحی بسته‏بندی شامل چند بخش می‏شود که به ترتیب اولویت عبارتند از:

نام تجاری (برند): اولین مورد گرافیکی که باید در طراحی بسته‏ بندی دیده و خوانده شود.
معرفی محصول: دومین مورد گرافیکی که این امر در اغلب موارد غیر از ذکر نام محصول با استفاده از عکس یا المان‏های گرافیکی و یا شفاف‏ سازی موضعی یا کلی در طراحی بسته ‏بندی صورت می‏ پذیرد.
صفت محصول: سومین مورد مهم طراحی بسته ‏بندی شامل توضیح و توزیع صحیح مطالب و طرح بر روی بسته‏ بندی می‏باشد و معمولا در ارتباط با خواص و ویژگی‏های محصول است مانند: جدول ارزش غذایی بر روی بسته‏ های مواد غذایی که معمولا در پشت بسته‏ ها قرار دارند.
مورد چهارم در طراحی بسته ‏بندی شامل دستور مصرف، تاریخ مصرف و نحوه باز و بسته شدن درب بسته به صورت گرافیکی در طراحی بسته ‏بندی
نشانه‏های رو بسته: آخرین مورد مهم طراحی بسته‏ بندی شامل علایم هشدار دهنده، استانداردها، مجوزهای قانونی، مسایل مربوط به تولید و توزیع، قابلیت بازیافت و نوع جنس بسته‏ بندی.


 کمتر از 1٪ از مصرف کنندگان هرگز وب سایت یک برند را مشاهده نمی کنند، اما 100٪ آنها باید با طراحی بسته‏ بندی محصول ارتباط برقرار کنند. اگر طراحی بسته‏ بندی، لیبل و یا جعبه یک محصول به گونه‏ ای خلاقانه اجرا شود، می‏ تواند تاثیر زیادی بر حجم فروش داشته باشد. طراحی بسته ‏بندی بسیار موثر، اغلب سرمایه گذاری کارآمد و مقرون به صرفه است که یک نام تجاری می ‏تواند به خودی خود ایجاد کند.

چگونه طراح بسته بندی مناسب را انتخاب کنید؟
هنگامی که شما مجموعه‏ ای از طراحان گرافیک را بر اساس مهارت‏ ها و در دسترس بودن شناسایی کرده‏ اید، گالری ‏های آنها را بررسی ‏کنید. نگاهی به نمونه ‏هایی از طرح‏های بسته ‏بندی گذشته برای پیدا کردن سبک خود و ارزیابی طراحان بر اساس معیارهایی که برای شما اهمیت دارد، به شما کمک می‏کند تا قبل از سفارش، با آنها تماس بگیرید و شرایط پروژه و انتظارات خود را توضیح دهید، و سپس به بهترین آنها سفارش دهید.


هدف ما این است که بهترین و خلاق‏ترین مجموعه طراحی جعبه و بسته بندی از نگاه شما باشیم. مجموعه طراحی گرافیک پریساتیس آماده ارائه بهترین و کارآمد‏ترین خدمات طراحی جعبه و بسته‏بندی در زمینه ‏های زیر است:

طراحی بسته‏ بندی و یا جعبه محصولات آرایشی بهداشتی
طراحی بسته‏ بندی، لیبل و یا جعبه دارویی و صنعتی
طراحی بسته‏ بندی محصولات آموزشی و فکری
طراحی جعبه مواد غذایی، رستوران ‏ها و فست فود
طراحی لیبل بطری ‏های نوشیدنی، حلال‏ ها و گیاهان دارویی
طراحی بسته بندی زعفران و خشکبار به جهت صادرات

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir