طراحی بسته بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبار، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بستهها میشود. بسته بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بطوریکه ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده میکنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بسته بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است.
طراحی بسته بندی، لیبل و یا طراحی جعبه محصولات باید به گونهای باشد که در قفسه فروشگاه جلب توجه نماید. بسته بندی و جعبه محصولات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر و کارآمد از زمانی که محصول وارد قفسه فروشگاه می شود تا زمان مصرف آن است. طراحی بستهبندی و جعبه محصولات، نمایانگر کیفیت محصول و یا برند شما به مصرفکننده است. حتی در بعضی از اوقات تغییر طراحی جعبه یا بسته بندی محصولات باعث رشد فروش آنها نسبت به سایر رقبا می شود.
بسته بندی امروزه علاوه بر حمل و نقل و نگهداری از کالا، وظایف متعدد دیگری از جمله معرفی، آموزش و فروش محتوای محصول را بر عهده دارد که این امر با به کارگیری هوشمندانه از هنر گرافیک میسر می گردد. اطلاع رسانی مناسب و ایجاد جذابیت بصری به گونه ای که هماهنگ با محصول باشد، با استفاده از طرح، رنگ و فونت و البته با چاپ خوب می تواند تضمینی برای موفقیت و فروش بیشتر کالاهای تجاری گردند.
برای رسیدن به چنین نتیجه ای لازم است طراح گرافیست اهداف و شرایطی را رعایت نماید تا طراحی بسته بندی و یا جعبه از نظر لیبلینگ کامل و موثر گردد، این شرایط شامل:
- جلب توجه کاربر و مصرف کننده
- در یاد و حافظه ماندن طراحی بسته بندی
- ارتباط برقرار کردن با محتوای درون بسته
- توجه به سلیقه و فرهنگ مصرفکننده
اهداف لازم و ضروری گرافیک در طراحی بستهبندی شامل چند بخش میشود که به ترتیب اولویت عبارتند از:
نام تجاری (برند): اولین مورد گرافیکی که باید در طراحی بسته بندی دیده و خوانده شود.
معرفی محصول: دومین مورد گرافیکی که این امر در اغلب موارد غیر از ذکر نام محصول با استفاده از عکس یا المانهای گرافیکی و یا شفاف سازی موضعی یا کلی در طراحی بسته بندی صورت می پذیرد.
صفت محصول: سومین مورد مهم طراحی بسته بندی شامل توضیح و توزیع صحیح مطالب و طرح بر روی بسته بندی میباشد و معمولا در ارتباط با خواص و ویژگیهای محصول است مانند: جدول ارزش غذایی بر روی بسته های مواد غذایی که معمولا در پشت بسته ها قرار دارند.
مورد چهارم در طراحی بسته بندی شامل دستور مصرف، تاریخ مصرف و نحوه باز و بسته شدن درب بسته به صورت گرافیکی در طراحی بسته بندی
نشانههای رو بسته: آخرین مورد مهم طراحی بسته بندی شامل علایم هشدار دهنده، استانداردها، مجوزهای قانونی، مسایل مربوط به تولید و توزیع، قابلیت بازیافت و نوع جنس بسته بندی.
کمتر از 1٪ از مصرف کنندگان هرگز وب سایت یک برند را مشاهده نمی کنند، اما 100٪ آنها باید با طراحی بسته بندی محصول ارتباط برقرار کنند. اگر طراحی بسته بندی، لیبل و یا جعبه یک محصول به گونه ای خلاقانه اجرا شود، می تواند تاثیر زیادی بر حجم فروش داشته باشد. طراحی بسته بندی بسیار موثر، اغلب سرمایه گذاری کارآمد و مقرون به صرفه است که یک نام تجاری می تواند به خودی خود ایجاد کند.
چگونه طراح بسته بندی مناسب را انتخاب کنید؟
هنگامی که شما مجموعه ای از طراحان گرافیک را بر اساس مهارت ها و در دسترس بودن شناسایی کرده اید، گالری های آنها را بررسی کنید. نگاهی به نمونه هایی از طرحهای بسته بندی گذشته برای پیدا کردن سبک خود و ارزیابی طراحان بر اساس معیارهایی که برای شما اهمیت دارد، به شما کمک میکند تا قبل از سفارش، با آنها تماس بگیرید و شرایط پروژه و انتظارات خود را توضیح دهید، و سپس به بهترین آنها سفارش دهید.
هدف ما این است که بهترین و خلاقترین مجموعه طراحی جعبه و بسته بندی از نگاه شما باشیم. مجموعه طراحی گرافیک پریساتیس آماده ارائه بهترین و کارآمدترین خدمات طراحی جعبه و بستهبندی در زمینه های زیر است:
طراحی بسته بندی و یا جعبه محصولات آرایشی بهداشتی
طراحی بسته بندی، لیبل و یا جعبه دارویی و صنعتی
طراحی بسته بندی محصولات آموزشی و فکری
طراحی جعبه مواد غذایی، رستوران ها و فست فود
طراحی لیبل بطری های نوشیدنی، حلال ها و گیاهان دارویی
طراحی بسته بندی زعفران و خشکبار به جهت صادرات