سرعت عمل در دنیای امروز امری مهم است. تقریباً تمامی فناوری‌های نوین برای سرعت بخشیدن و بهتر انجام شدن کارها به وجود آمده‌اند. از طرفی دیگر با فراگیر شدن استفاده از فضای‌ دیجیتال مسئلۀ زمان برای کسب‌ و کارهای مختلف اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. این مسئله بهره‌وری در کارها را نیز که جزء با صرفه‌جویی در زمان و هزینه افزایش پیدا نمی‌کند را بسیار بهبود بخشیده است. امروزه در صنعت چاپ نیز با روی کار آمدن دستگاه‌های چاپ کاملاً پیشرفته و بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال، سعی شده است تا علاوه بر بالا بردن کیفیت کارهای چاپی، سرعت کار نیز افزایش پیدا کند. عمدۀ تحولات به وجود آمده در صنعت چاپ هم در همین راستا بوده است، یعنی با افزایش سرعت کار، مسئلۀ زمان در خدمات چاپی که در گذشته در صنعت چاپ بسیار مشکل‌آفرین بود برطرف شده است. چاپ فوری یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین خدمات چاپی امروزی است که به خاطر چاپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن و البته بالاترین کیفیت، روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند و اکثر شرکت‌های چاپ از این طریق خدمات نوینی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع از چاپ، مقالۀ حاضر به تحلیل و بررسی چاپ فوری و کلیۀ مسائل مربوط به آن پرداخته است.

چاپ فوری چیست؟

به طور کلی چاپ فوری به نوعی از چاپی گفته می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن آماده شود. از این نوع چاپ که در برخی موارد معادل چاپ دیجیتال به کار برده می‌شود، سرعت مهم‌ترین عامل موجود در انجام کار است. فناوری به کار رفته، تخصص مورد نیاز و نوع دستگاه‌های مورد استفاده در این نوع چاپ همگی به گونه‌ای در نظر گرفته شده‌اند که کارهای چاپی در کوتاه‌ترین زمان آماده شوند. وجود دستگاه‌های کاملاً پیشرفته و مطابق فناوری‌های روز، بسیاری از مراحل کاری را حذف کرده و از این طریق به سرعت انجام کار کمک می‌کند. به عبارت دیگر دستگاه‌های دیجیتال برخلاف چاپ افست استفاده از صفحات زینک یا پلیت از روند کار حذف شده و چاپ به این شکل انجام می‌‌گیرد که تصاویر و فایل‌های دیجیتالی طراحی‌شده در هر فرمتی که باشند از طریق رایانه به طور مستقیم به دستگاه‌های مخصوص چاپ دیجیتال فرستاده شده و در آنجا چاپ می‌شوند. همین شکل انجام کار سرعت عمل را چندین برابر گذشته افزایش داده است.

البته باید بر این نکته تأکید کرد که کوتاه شدن زمان انجام کار در چاپ فوری موجب کاهش کیفیت کارهای چاپی نمی‌شود؛ به بیان دیگر فناوری دیجیتال برای حفظ کیفیت چاپ در عین کم شدن زمان آماده کردن سفارش‌ها به کار گرفته می‌شود.

عوامل بسیار زیادی بر کیفیت و سرعت چاپ فوری تأثیر دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بهره گرفتن از متخصصان، طراحان و نیروهای کاری برجسته، حرفه‌ای و ماهر
  • به‌کارگیری دستگاه‌ها، تجهیزات و برنامه‌های پیشرفته و مطابق آخرین فناوری‌های روز
  • توجه به کیفیت سفارش‌های درخواستی مشتریان
  • تجربه، دقت و برنامه‌ریزی

​​

چرا باید از چاپ فوری استفاده کرد؟

ضرورت استفاده از چاپ فوری دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. اما آنچه بسیار مهم‌تر از همه به نظر می‌رسد این است که در بسیاری از زمان‌ها نیاز به چاپ یک پوستر، بروشور، کاتالوگ، تصویر و یا هر فایل دیگری به منظور انجام کاری در اسرع وقت به شدت احساس می‌شود، در این‌ شرایط استفاده از چاپ فوری بهترین روش موجود است. در این نوع از خدمات چاپی علاوه بر سرعت، کیفیت کار هم در بالاترین حد موجود است.

علاوه بر موارد بیان شده، در چاپ فوری امکان درخواست و تغییر طرح و نوع مادۀ چاپی از سوی مشتریان وجود دارد، یعنی آن‌ها می‌توانند از مزیت سفارشی‌سازی برای کارهای چاپی خود استفاده کنند. از دیگر موارد قابل توجه در مورد لزوم استفاده از چاپ فوری می‌توان به صرفه‌جویی در هزینۀ آن اشاره کرد، این مزیت ناشی از استفاده از روش دیجیتال و حذف مراحل و تجهیزات مورد استفاده در مثلاً چاپ افست می‌باشد.

با این‌همه استقبال زیاد از چاپ فوری به شرکت‌های چاپ برمی‌گردد که بتوانند به درخواست‌های مشتریان خود به بهترین نحو ممکن و به سرعت پاسخ دهند. به نحوی که حتی بتوانند به حجم بالای سفارش‌های مشتریان خود با توجه به کیفیت و سرعت بالا رسیدگی کنند.

روش‌های مختلف چاپ فوری کدامند؟

انجام چاپ فوری به روش‌های مختلف و براساس نوع دستگاه‌ها و امکانات موجود امکان‌پذیر است.

  • روش لیزری: دستگاه‌های مورد استفاده در این روش سرعت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل و با توجه به اینکه این روش قابلیت‌های زیادی در خصوص صنایع تولیدی دارد، بنابراین بسیار پرکاربرد است. روش کار به این صورت است که با استفاده از مارکرهای لیزری طرح‌های مختلف بر روی سطوح چاپی مورد نظر حک می‌شوند.
  • روش جوهرافشان: در این روش چاپ که از پرکاربردترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال است، فایل‌های طراحی شده و آمادۀ چاپ به وسیلۀ جوهرهای مخصوص به طور مستقیم بر روی سطوح مختلف منتقل می‌شوند.
  • روش نوری: علاوه بر سرعت، کیفیت کار در این روش چاپی بسیار بالاست. عملکرد آن به این شکل است که طرح مورد نظر به وسیلۀ شعاع‌های نوری روی سطوح خاصی چاپ می‌شود.
  • روش الکتروگرافی: این روش چاپ خود به دو نوع مرکبی و تونری تقسیم‌بندی می‌شود. نوع مرکبی آن‌که از انواع مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، بیشتر برای کارهای با تیراژ بالا کاربرد دارد و مزیت مهم آن کیفیت بالای کارهای خروجی است. در نوع تونری، طرح‌ها از طریق ذوب شدن مرکب‌های پودری روی سطوح چاپی تثبیت می‌شوند. از مزیت‌های قابل‌توجه این روش می‌توان به سرعت و کارایی بالای آن اشاره کرد.
  • روش حرارتی: از دیگر روش‌های مرسوم چاپ است، که البته در حال حاضر با روی کار آمدن روش‌های جدیدتر نسبت به گذشته کاربرد کمتری دارد. در این نوع چاپ از لیزر برای ایجاد حرارت و انتقال تصاویر بر روی سطوح چاپی مخصوص استفاده می‌شود.
این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir