بسته بندی، عنصری مهم در صادرات کالا های مختلف به سراسر دنیا است که نه تنها بر ایمنی بلکه در هزینه ها، ارتباطات و حتی بازاریابی محصول تأثیر می گذارد. از نظر قراردادی، مسئولیت بسته بندی صادراتی همیشه به عهده صادر کننده است و باید اطمینان دهد که در جابجایی هایی بین المللی، مقاومت لازمه را دارد و به کیفیت و سلامت کالا آسیبی وارد نمی شود. حمل و نقل باید بر اساس دستورالعمل های استاندارد باشد. در غیر این صورت میتواند با مشکلات زیادی مواجه شود. برای مثال اگر بسته بندی در بدو ورود به بندر مقصد آسیب ببیند و شرکت حمل کننده اثبات کند که حمل و نقل آن باعث خسارت نشده، فروشنده یا صادر کننده مسئول هرگونه خرابی خواهند بود. با این حال عملکرد طراحی بسته بندی کالا صادراتی محدود به محافظت از بار در نقل و انتقالات بین المللی نیست. طرح بسته بندی در بازاریابی کالا تاثیر به سزایی دارد. در این راستا، طراحی بسته بندی باید به شرکت این فرصت را بدهد تا تصویری از برند خود را به وضوح و به طور جذاب به مشتریان ارائه کند.

 

بسته بندی ها همچنین باید با واحدهای باری مستقر نیز سازگار شوند تا استفاده از بار به خوبی بهینه شود. به عنوان مثال، اگر محصولات در جعبه هایی بسته بندی شود که اندازه مناسبی برای پالت های مورد استفاده نداشته باشد، فضای موجود در واحد بار هدر می رود. به عنوان مثال ، اتلاف حداکثر 20٪ از فضای یک ظرف می تواند هزینه اضافی تا 4٪ روی قیمت محصول را نشان دهد (به عنوان مثال، اگر در نظر بگیریم که هزینه حمل و نقل می تواند 20٪ از ارزش کالا باشد که 20٪ آن هدر رفته که این 4٪ ارزش واقعی بار را نشان می دهد).

همچنین از نظر دستورالعمل ها و سایر اطلاعات مربوط به نحوه ارجاع بسته بندی اهمیت بالایی دارد. افرادی که محصولی را حمل می کنند، برای اطلاع از نحوه رسیدگی به بار از  علائم روی بسته بندی   پاسخ خود را دریافت می کنند. در بیشتر موارد کالاهای صادراتی که مشتریان از یک صادرکننده شکایت کرده اند حول موضوعات مختلفی چون عدم وجود هیچ گونه راهنمایی در مورد کالا می باشد. برخی از جعبه ها در طی مراحل انبار، وارونه قرار می گیرند و در نتیجه محصول آسیب می بیند در نتیجه هنگامی که کالا صادراتی به دست مشتری می رسد مشتریان بلافاصله از تولید کننده آن کالا شکایت می کند. پس چنین طراحی بسته بندی در صادرات نمی تواند یکی از مهم ترین اهداف اصلی تولیدکننده را برآورده کند و صادرکننده چاره ای جز پذیرفتن مسئولیت و جبران ضرر و زیان را ندارد.

مثال فوق نشان می دهد که موارد مهم و کاربردی در طراحی بسته بندی کالای صادراتی باید رعایت شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

  • از کالا در زمان حمل و نقل صادرات بین المللی و بازار هدف محافظت شود.
  • المان و نشانی از بازاریابی در طراحی بسته بندی کالا گنجانده شود.
  • امکان قرار دادن کالا در واحدهای بار از قبل تعیین شود.
  • ارزش های فرهنگی مشتریان مورد توجه قرار گیرد.
  • نحوه مصرف محصول به طور جامع و کامل بیان گردد.
  • طراحی بسته بندی کالای صادراتی

    به منظور  استانداردهای طراحی بسته بندی  صادراتی با توجه به موارد فوق، شرکت های طراحی بسته بندی باید نکات زیر را در نظر بگیرند:

  • اطمینان حاصل کنید از کالا به درستی محافظت می شود
  • برای بدست آوردن اطلاعات فنی بسته بندی مانند مقاومت، عایق حرارت و رطوبت، وزن، ضخامت و سایر مشخصات کلیدی باید با تولیدکنندگان بسته بندی تماس گرفته شود تا مطابق با نوع و ویژگی های کالا  طراحی بسته بندی  انجام گیرد. بر اساس این اطلاعات شرکت تولید کننده کالا صادراتی درخواست نمونه می کند و مواد بسته بندی را در شرایط مختلف آزمایش می کند. به یاد داشته باشید که آزمایشگاه هایی برای بسته بندی و مواد آزمایشگاهی بسته بندی وجود دارد که می توان عملکرد صحیح بسته ها را آزمایش کرد. در صادرات، بسته به حمل و نقل مورد استفاده و مسافت طی شده، ممکن است لازم باشد از انواع مختلف بسته بندی برای سفارشات و بازارهای مختلف هدف استفاده شود.

    به عنوان مثال، شرکت هایی وجود دارند که با توجه به شرایط دمای شدید که محموله در مسیر تا مقصد را تحمل می کند را مورد آزمایش قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند کالا در این شرایط آسیب نمی بیند. بسته بندی های صادراتی هنگام حمل ممکن است که از طریق دریا و از خط استوا عبور کنند به همین دلیل آزمایش شرایط دمایی یکی از موارد مهم به شمار می رود. موارد دیگر بسته بندی کالای صادراتی که عامل کلیدی محسوب می شود مربوط به چیدمان جعبه ها هنگام بهینه سازی فضا در واحدهای باربری است.

    انبار کالا صادراتی ممکن است به بسته بندی آسیب برساند و همه چیز باید قبل از بارگیری بار آزمایش شود. در این راستا، همیشه جعبه ها را روی پالت ها قرار دهید، زیرا این کار باعث می شود که کمتر به کالا دست زده شده و می توان گفت روش خوبی برای انبار کردن بسته بندی کالاهای صادراتی می باشد. در حالی که مأموران حمل از پالت بار استفاده می کند باید از قبل تولید کننده کالا، اطمینان پیدا کند که در هنگام جا به جایی با پالت بسته بندی ها آسیب نمی بینند، علاوه بر این سالم بودن بسته بندی هنگام ورود به بار بسیار ضروری است.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir