لوگو چیست؟

لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود.

این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.
لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.
در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:

استفاده از تصویر(آیکون، سمبل، پیکتوگرام) مثل شرکت اپل
استفاده از نوشتار: لوگوتایپ، وردمارک: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم مثل: لوگوی دیسنی و یا توییتر / مونوگرام،طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند / تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد
ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل پیتزاهات

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق :

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد؛

اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.

ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.

انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.

 یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
 باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

معرفی انواع لوگو

همان‌طور که گفتیم، لوگو انواع مختلفی دارد اما به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد. بسته به نوع کسب و کار و مخاطب هدف، طراحی لوگو ممکن است متفاوت باشد.

لوگو نوشتاری

لوگوتایپ یا وردمارک (wordmark) یکی از انواع نماد است که از نوشته در طراحی آن استفاده می‌شود. در طراحی لوگوتایپ، اسم برند یا شرکت به صورت منحصر به فرد و خاص، با اندازه مشخص و فونت تعیین شده نوشته می‌شود. در واقع برای طراحی وردمارک، علاوه بر این که به خلاقیت نیاز است، اسم برند باید به صورتی واضح نوشته شود. بهتر است برای طراحی چنین لوگوهایی با یک فریلنسر متخصص مشورت و همکاری کنید.

لوگو تصویری

لوگو تصویری که به آن لوگو مارک نیز گفته می‌شود، از یک طرح گرافیکی یا تصویر خاص ساخته می‌شود. لوگو تصویری نسبت به نوع نوشتاری کمی پیچیده‌تر است و برای آگاهی از آن، به شناخت حداقلی از برند نیاز است. به عنوان مثال لوگو تلگرام یا شرکت اپل از این نوع هستند. استفاده از یک نماد و تصویر مناسب برای طراحی لوگومارک نیز بسیار مهم است.

لوگو ترکیبی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع از تلفیق لوگو نوشتاری و تصویری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال لوگوی برند پوما یک نمونه معروف از لوگو ترکیبی است. استفاده از هرکدام نمادها به نوع کسب و کار شما، مخاطب و سلیقه شما بستگی دارد. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی و برندینگ طراحی لوگو است؛ بنابراین بهتر است حتما قبل از طراحی نهایی با متخصص گرافیست مشورت کنید.

اصول طراحی لوگو

زمانی که یک لوگو به درستی طراحی شود، به عنوان چهره کسب و کار شما عمل کرده و به مخاطبان شما کمک می کند تا تشخیص دهند شما چه کسی هستید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید. هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه طراحی یک لوگو، چند مؤلفه وجود دارد که باید با هم ترکیب شوند تا طرح منحصر به فرد شما را ایجاد کنند. برخی از لوگوها فقط از عناصر خاصی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر همه آن‌ها را ترکیب می‌کنند. در ادامه چند مورد از المان‌هایی که برای طراحی لوگو یا نشان کسب و کارتان، باید به آن‌ها توجه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ

انتخاب رنگ لوگو فقط به سلیقه شما مربوط نمی‌شود، بلکه به تحقیق و تفکر نیاز دارد. طرح رنگ مناسب لوگو می تواند لوگوی شما را بسازد و بر احساسات یا عواطف مرتبط با برند شما تاثیر بگذارد. به طور معمول بهتر است از بیشتر از 3 رنگ در طراحی لوگو استفاده نشود.

تصویر

در حالت کلی، تصاویر باید نشان دهنده محصول و یا مرتبط با کسب و کار شما باشند. با این حال، گاهی اوقات لوگوها از تصاویر انتزاعی برای بیان خلاقیت و شخصیت دادن به برند خود استفاده می کنند. هنگام استفاده از تصاویر غیر مرتبط، توصیه می‌شود این ایده‌ها را به یک داستان یا یک احساس در رابطه با محصول خود متصل کنید.

نوشته

برای طراحی لوگو تایپوگرافی و یا ترکیبی باید به مواردی مانند فونت و یا سایز نوشته توجه کنید. همان‌طور که درباره رنگ نیز گفتیم، بهتر است حداکثر از 2 یا 3 نوع فونت استفاده کنید تا طرح لوگو ساده و ثابت باشد.

شعار

شعار معمولاً زیر یا اطراف یک لوگو قرار می گیرد و یک جمله ساده است که در ذهن مخاطب ماندگار شود. همه لوگوها به شعار احتیاج ندارند اما مطمئنا استفاده از آن، می‌تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، برند ال جی از شعار  Life’s Good استفاده می‌کند.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی لوگو در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت لوگو حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی لوگو را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک لوگو حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir