تراکت برگه ای تبلیغاتی است که معمولا به صورت تک برگ و در تیراژ بالا با چاپ افست چاپ می شود ، تراکت ها کاربردی کاملا تبلیغاتی دارند و مناسب تبلیغات داخل شهری هستند، تبلیغات از طریق تراکت یک نوع اعلان و معرفی هردو با هم به حساب می آید. تراکت ها در انواع تحریر ، گلاسه و کرافت، در دو نوع چاپ یکرو و دورو ، رنگی یا سیاه و سفید، پشت چسب دار و یا ساده می باشند.
در کل تراکت یا در اصطلاح انگلیسی که به آن فلایر flyer می گویند ، اولین و در دسترس ترین نوع تبلیغات شهر هستند، تراکت ها را معمولا در معابر محل مورد تبلیغ پخش می نمایند تا مخاطبین گذری را به سمت خود بکشانند. در تبلیغات نوع تراکت ممکن است که از هر 100 تا 10 نفر را جذب نماید، بنابر این آن را از دسته تبلیغات موفق معمولا می شناسند جرا که در عین بازگشت پول باعث شناساندن فیزیکی برند شما به مخاطب خواهد شد.
طراحی تراکت در شیراز یکی از اولین گزینه هایی است که در داشتن یک تراکت حرفه ای به ذهن همه مخاطبان می رسد. تراکت های می توانند به صورت تراکت رنگی و تراکت سیاه و سفید و تراکت کرافت باشد. تراکت رنگی بیشتر کاربردی مانند تراکت منو فست فود و تراکت رستوران یا تراکت تبلیغاتی مانند مهدهای کودک یا کلینک های پزشکی و دندانپزشکی و از این قبیل کسب و کارها می باشد . تراکت رنگی به صورت تراکت رنگی تحریر و تراکت رنگی گلاسه قابل چاپ است و نوع گلاسه آن با ظاهری لوکس تر مخصوص کسب و کارهای بزرگتر هستند، تراکت های سیاه سفید بیشتر کاربرد اطلاع رسانی از مکانی خاص یا کسب و کار کوچکی در محلی خاص را دارند مانند لباس فروشی ها و مغازه های کوچک و از این قبیل کسب و کارها.
تراکت تبلیغاتی در شیراز برگهای است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص و یا تبلیغات یک محصول و یا خدمات استفاده و چاپ می شود. در طراحی تراکت تبلیغاتی در شیراز معمولاً باید پیام های ساده تبلیغاتی مورد نظر قرار گیرد، که بتوان این پیام را به راحتی انتقال داد.
تراکتها بر روی کاغذ ها به ابعاد گوناگون که در ادامه شرح داده می شود، چاپ می گردند. باید گفت که تراکت تبلیغاتی در شیراز دارای اندازه ثابت نمی باشد و می توان یک تراکت تبلیغاتی را در هر اندازه ای چاپ کرد تا هزینه چاپ آن کاهش پیدا کند، اما باید در نظر گرفت که فقط یک طرف برگه تراکت می بایست چاپ شود البته قانون خاصی هم نیست که عنوان کرده باشد که فقط یک سمت تراکت باید نوشته داشته باشد.
تراکتها اصولاً در جاهایی مانند نمایشگاهها، ورودی مراکز تجاری و فروشِ پر رفت و آمد، مراسمهای مردمی و سمینارها و در کل در جاهای شلوغ که تعدادی از افراد گرد هم جمع آمده اند توزیع می شود.
تراکتها می توانند تا شوند و یا در پاکت نامه قرار گیرند. تراکت تبلیغاتی می تواند با هر رنگی چاپ شود اما نکته مهم اینجاست که بهتر است همه صفحات آن و تمام صفحه رنگی باشد زیرا هدف اصلی تراکت تبلیغاتی جلب توجه برای مردم می باشد.
تراکت در شیراز عمر کوتاهی دارد زیرا برای یک اتفاق خاص در یک زمان خاص اصولاً استفاده می شود، به همین دلیل نیازی نیست که کاغذی که برای تراکت مورد استفاده قرار می گیرد سنگین باشد اما خیلی بهتر است که کاغذی که برای تراکت استفاده می شود ضخیم باشد تا بتواند برای مدت طولانیتری دوام بیاورد و در حمل و نقل آسیب نبیند، البته این هم بستگی به اطلاعاتی دارد که روی تراکت چاپ می شود.
طراحی تراکت در شیراز
تراکت ها (بروشور های ارزان قیمت) برگه ای چاپ شده هستند که جزو بصرفه ترین شیوه های تبلیغاتی به حساب می آیند ( معمولا بر روی برگه آ5 و آ6 چاپ و پخش می شود). در حال حاضر این نوع تبلیغات، موثر ترین نوع در جذب مخاطب جدید است که به صورت مستقیم و توزیع آن در خیابان انجام می شود. مهم ترین موضوعی که باعث برانگیختن مخاطب می شود، طراحی چاپ آن است، هر چه طراحی تراکت جذاب تر بازدهی آن بالاتر و موثر تر است.
تراکتهای تبلیغاتی چه کاربردهایی دارند؟
کاربرد تراکت محدود نیست و با توجه به مزیتهای گوناگونی که دارد به طور بسیار گسترده و در زمینههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. کاربردهای مهم تراکت شامل موارد زیر است:
- چاپ تراکت برای تبلیغ و بازاریابی محصولات مختلف
- به منظور آشنایی با محصولات و خدمات جدید یک شرکت
- برای آگاهی دادن به افراد در مورد رویدادهای متنوع فرهنگی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی و …
- به منظور دعوت به یک گردهمایی اجتماعی، فرهنگی و …
- استفاده در کمپینهای سیاسی و در تبلیغات انتخاباتی
- برای اطلاعرسانی در مورد حراجهای فصلی
- برای تبلیغ رستوران، کافیشاپ و …
- برای اطلاع دادن در مورد تخفیفهای ارائه شده در فروشگاههای بزرگ و کوچک
- چاپ تراکت برای اطلاعرسانی در مورد کنسرتهای موسیقی
- به قصد باخبر کردن افراد در رابطه با افتتاح یک فروشگاه، مؤسسه و …
- جهت اطلاعرسانی در مورد افتتاح یک نمایشگاه
- برای اطلاعرسانی در مورد کلاسهای آموزشی گوناگون
نکات مهم در طراحی تراکت در شیراز
تراکت خود را بگونه ای طراحی کنید تا با تراکتهای دیگر متفاوت بوده و جلب توجه کند و بگونهای باشد که افراد به خواندن آن ترغیب شوند بهتر است از تصاویر جذاب با رنگهای روشن و چاپ باکیفیت استفاده شود و همچنین جملاتی داشته باشد که برای افراد جلب توجه کند مانند تخفیف و ...
-
تصاویر دارای اهمیت زیادی هستند:
تصویر باکیفیت و با رنگبندی مناسب برای ایجاد تمرکز بصری افراد دارای اهمیت است و این را در نظر بگیرید که تصویری که در تراکت قرار می دهید می بایست شرح یک ایده و یا یک خلاقیت باشد و اگر چنین تصویری ندارید که حرفی برای گفتن داشته باشد بهتر است از تصویر در تراکتتان استفاده نکنید.
-
محتوای تراکت نیز خیلی مهم است:
فقط به جلب توجه و استفاده از تصاویر زیبای گرافیکی بسنده نکنید محتوای تراکت فراموش نشود و برای تهیه محتوای تراکت این را در نظر بگیرید که مخاطب شما کیست و هدف شما از توزیع این تراکت چیست؟
در انتخاب کلمات و جملات تراکت دقت زیادی بکنید و از بهترینها استفاده نمایید.
-
تراکت شما حاوی اطلاعات مفید برای مخاطبین باشد:
اگر خود را جای مخاطبین خود قرار دهید متوجه خواهید شد که افراد به نوعی به اطلاعاتی علاقه دارند که برایشان مفید است بنابراین سعی کنید در تراکت اطلاعاتی در مورد اینکه در چه زمینه می توانید سود رسانی کنید و خواستهها و نیازهای دیگران را به چه شیوه مفید برآورده می کنید صحبت کنید و همچنین در تراکت از صحبت اضافه پرهیز کنید و تا جای ممکن از جملات کوتاه استفاده کنید.
-
محتوای تراکت را به نوعی تنظیم کنید تا افراد برای اقدام کردن دلیلی داشته باشند:
حال که شما برای تبلیغ کسب و کارتان اقدام به چاپ و توزیع تراکت نموده اید چه بهتر محتوای تراکت را به نوعی تنظیم کنید تا برای مخاطبین شما این احساس را بوجود بیاورد که باید سریع اقدام کنند مثلاً می توانید زمانبندی را برای تخفیف اعلام کنید و یا از عباراتی مانند همین حالا سفارش دهید و یا امروز تماس بگیرید، استفاده کنید.
-
متن را چندین با مطالعه کرده و امتحان نمایید:
وجود یک اشتباه کوچک در جملات و یا شماره تلفنها و یا آدرسهای پستی و الکترونیکی موجب می شود که در کل تراکت شما فاقد ارزش شود قبل از اینکه تراکت را به حجم زیاد چاپ شود خیلی بهتر است که در ابتدا چندبار خوانده شود و تعداد کمتری از آن چاپ و توزیع شود تا مطمئن شوید که مراحل تهیه تراکت را صحیح انجام داده اید و سپس در حجم زیاد تراکت چاپ و توزیع گردد.