معرفی رشته گرافیک

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. گرافیک مترادف هنر ترسیمی، تصویرسازی، نمودار یا طرح همراه با موضوعات چاپی می باشد. گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.

گرافیک چیست؟

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. بنابراین همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

رشته گرافیک چیست

توانمندی های لازم برای ورود به رشته گرافیک

- هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند.

- از توانایی های لازم برای ورود به رشته گرافیک این است که هنرجویان برای ورود به رشته گرافیک باید طراحی را در سطوح ابتدایی بلد باشند.

- هنرجویان رشته گرافیک باید علاقه واقعی به این رشته داشته باشند.

 برای وارد شدن به گرافیک دو راه وجود دارد.:

اولا می‌توانید گرافیک را به عنوان رشته دبیرستانتان انتخاب کنید و در هنرستان مشغول به تحصیل شوید. سپس کنکور بدهید و وارد دانشگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای شوید.

راه دوم هم این است که کنکور هنر بدهید و در انتخاب رشته، گرافیک را انتخاب کنید.
تنوع و خلاقیت در رشته گرافیک حرف اول را می‌زند و برای موفقیت باید خالق طرح و ایده‌های جدید باشید.

شناختن علائم، سمبل‌ها و نمادها مهم است و باید از آن‌ها در جای درست استفاده شود. یکی از ویژگی‌های عالی این رشته همین است. به بیان دیگر گرافیک یک زبان تصویری است که می‌توانید از آن برای بیان حالات درونی و نگرش‌های ذهنی خودتان استفاده کنید. به هر حال یادگیری گرافیک جذابیت‌های زیادی دارد که در حین تحصیل متوجه آن‌ها می‌شوید.

شرایط ورود به رشته گرافیک در هنرستان چیست؟

علاوه بر انگیزه و علاقه، باید در حوزه نقاشی و خلاقیت توانایی کافی داشته باشید. در ضمن حداقل معدل 16 برای ورود به این رشته لازم است.


در چه زمینه‌هایی می‌توانیم کار کنیم؟

این رشته خوشبختانه جای کار زیادی دارد و می‌توان کلی تجربه جذاب و هیجان‌انگیز در آن داشت. کارهایی مثل:

قبول پروژه‌های گرافیکی
طراحی پوستر
طراجی جلد کتاب و مجله
طراحی لوگو و آرم
طراحی حروف
آگهی‌های تبلیغاتی
صفحه‌آرایی کتاب‌ها و نشریات مختلف
طراحی برای سایت‌ها
تصویرسازی‌های مختلف و طراحی نقشه
کارهای متنوعی است که شما به عنوان یک طراح گرافیک می‌توانید انجام دهید.


بازار کار در ایران

فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ میتوانند داشته باشند و تبلیغات‌ فقط قسمتی از آن است و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و تبلیغ از هر نوعی در حیطه‌ دانش‌ متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری است.طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. به طور کلی اگر دوست داشته باشید بدانید باید بگوییم که در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir