امروزه همهی ما تعصب خاصی نسبت به لوگو ورزشی تیم محبوبمان داریم. هر لوگو ورزشی نمایندهی طیف وسیعی از خاطرات مردم است و قصههای فراوانی در پس لوگوی هر تیم وجود دارد. دقیقا مشخص نیست که اولین لوگوی ورزشی توسط چه کسی طراحی شد و نمایندهی کدام هویت بود، با این حال لوگوهای ریباک و NBA از جمله اولین لوگوهای ورزشی تاریخ بودند. بهنظر میرسد که سایر برندها و هویتها، بیشتر برای رقابت با یکدیگر دست به طراحی لوگو زدند.
آرم ورزشی، نشانه یا سمبولی است که مخاطب با نگاه به آن، بیدرنگ، یاد یک شخصیت حقیقی یا حقوقی فعال در دنیای ورزش میافتد. حالا شاید برایتان سؤال شود که آیا لوگو ورزشی همان آرم ورزشی است؟ در پاسختان باید بگویم که اگرچه آرم و لوگو در تعریف، هر دو طراحیهای گرافیکی ویژهای هستند که با مفاهیم آمیخته شدهاند، با این حال لوگو هویتی خاصتر از آرم دارد.
تصویرنام، معادل فارسی واژهی لوگو است. بیایید بیشتر روی واژهی تصویرنام فکر کنیم. لوگو، تصویری است که با نام یک برند درهم آمیخته شده باشد؛ مثلا، شما هروقت نام برند آدیداس را بشنوید، درجا یاد تصویر سه خط این برند میافتید. بنابراین، میتوان اینطور استنباط کرد که لوگو طرحی گرافیکی است که شما را مستقیما یاد یک برند خاص بیندازد.
از سوی دیگر برای توضیح بهتر آرم ورزشی، نیاز است ابتدا به تعریف واژهی آرم بپردازیم. نماد، معادل فارسی واژهی آرم است. نماد یک مفهوم کلی است؛ برای مثال، نمود تصویری هر یک از حروف الفبا، یک نماد محسوب میشوند. زمانی که یک لوگو به سطحی عمومی از معروفیت برسد، کمکم تبدیل به یک نماد میشود؛ بهعنوان مثال، شما هر جای دنیا که لوگوی حلقههای در هم تنیده را ببینید، به یاد بازیهای المپیک و به طور کلیتر رقابتهای ورزشی میافتید. این بدان معنا است که لوگو ورزشی المپیک، تبدیل به یک آرم ورزشی شده است.
آرمها معمولا طراحی سادهتری نسبت به لوگوها دارند. آنچه باعث پیچیدهتر شدن لوگو نسبت به آرم میشود، به کار رفتن علائم اختصاصی در لوگو است؛ مثالا شما هرجا عکس دمبل ببینید یاد بدنسازی میافتید. بنابراین، تصویر دمبل آرم بدنسازی است. حال اگر بهعنوان صاحب یک باشگاه قصد سفارش لوگو بدنسازی را داشته باشید، گرافیستتان با افزودن نمود تصویری ویژگیهای اختصاصی باشگاهتان به تصویر دمبل، لوگوی مخصوص به خودتان را طراحی میکند.

معروف ترین لوگو های ورزشی جهان
از زمانی که صاحبان مارکت متوجه نیاز خود به هنر شدند، توجه آنها به لوگوها و آرمها نیز بیشتر شد. در نتیجهی این امر، لوگوهایی بهوجود آمدند که هرکدامشان یک دنیا حرف برای گفتن دارند. دور و برتان را که نگاه کنید، پر از لوگوهای معروف است آنقدری که نمیتوان بهدرستی گفت لوگوها عناصری تازه وارد به دنیای ما هستند و یا این که در عصر حاضر این ما هستیم که در دنیای لوگوها زندگی میکنیم. هر چه که باشد نمیتوان این نکته را فراموش کرد که لوگوها تاریخچهی بسیار هیجانانگیزی دارند؛ تاریخچهای که برخی از معروفترین لوگوها، از جمله معروفترین لوگو های ورزشی جهان به آن شکل دادهاند.
انواع لوگو بدنسازی، لوگوهای مرتبط با فوتبال، لوگوهای مربوط به والیبال و...، نه فقط نقش بسزایی در پیشرفت بیزینسهای ورزشی داشتهاند، بلکه تاثیری عمده روی پیشرفت آن ورزش بخصوص نیز داشتهاند.
لوگوی جام جهانی
لوگوی جام جهانی یکی از معروفترین لوگوهای دنیای ورزش است. اولین دوره از جام جهانی در سال 1930 با حضور سیزده تیم برگزار شد. پس از آن، رویداد جام جهانی بهتدریج گسترش یافت و امروزه تعداد تیمهای شرکت کننده در این رویداد به عدد 32 رسیده است. طراحان لوگوی جام جهانی در هر دوره، عوامل مختلفی، مانند کشور میزبان و فرهنگ تیمهای حاضر در رقابت، را برای طراحی لوگو مد نظر قرار میدهند.
معروفترین لوگوی بدن سازی
در میان انواع و اقسام لوگوی بدن سازی، لوگوی مسابقات مسترالمپیا بیشک یکی از محبوبترین لوگوها است. این لوگو برگرفته از تصویر جو ویدر، اولین بدنساز حرفهای تاریخ است. وی در سال 1919 در کانادا به دنیا آمد. با توجه به ملیت کانادایی او، طبیعتا فاکتورهای بهکار رفته در طراحی لوگوی بدن سازی مستر المپیا بیشتر مطابق با اصول فرهنگی نواحی شمالی قاره آمریکا است.
طراحی لوگو باشگاه ورزشی و بدنسازی برای سالن های ورزشی، مراکز تناسب اندام، مربیان خصوصی، باشگاه های ورزشی، حتی برندهای مربوط به رژیم غذایی یا پوشاک ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. اگر قصد دارید برای ورود به دنیای باشگاه های ورزشی و بدنسازی یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند.
- نام برند خود را برای طراحی لوگوی باشگاه ورزشی و بدنسازی به کار ببرید
نام باشگاه ورزشی و بدسنازی شما می تواند در طراحی لوگو، انتخاب رنگ و فونت و انتقال ارزش ها، پیام و شعار در آرم تجاری موثر واقع شود. نام باشگاه بدنسازی یا نام سالن ورزشی شما به عنوان بخشی از آرم تجاری می تواند نقش موثری در برندسازی و بازاریابی برندتان ایفا کند.
- پیام الهام بخش بدنسازی
لوگو باشگاه ورزشی، نشان دهنده نام تجاری شما، ارزشهای اصلی آن و پیامی است که می خواهید از طریق آن با مخاطبین تان ارتباط برقرار کنید. مشتریان شما قرار است با مشاهده لوگویی که طراحی کرده اید، سالن بدنسازی ، باشگاه ورزشی یا هر مکان دیگر مرتبط با کار شما را تشخیص دهند و به همین دلیل بسیار مهم است که در طراحی لوگو باشگاه ورزشی و بدنسازی به نکات زیر دقت کنید:
- در ساخت لوگو، حرفه ای عمل کنید.
- عناصری را به نمایندگی از نام تجاری خود انتخاب کنید.
- به قابل تشخیص ترین پیام ها فکر کنید
- پیام برندتان را به تصویر بکشید
- رشته ورزشی
هریک از انواع رشتههای ورزشی لوگوی مناسب و منحصر بهفرد خود را دارند، بنابراین طراحانی که طراحی لوگو ورزشی را انجام میدهند باید بهخوبی با هریک از رشتههای ورزشی آشنایی داشتهباشند. در برخی از ورزشها توپ یکی از مهمترین بخشهای آن بهشمار میرود و در برخی از ورزشهای دیگری مانند قایقراتی قایق یکی از مهمترین وسیلههای آن است.

- توجه به طرفداران رشتههای ورزشی
یکی از دیگر مواردی که برای طراحی لوگو ورزشی باید به آن دقت شود این است که طرفداران آن تیم ورزشی که قصد دارید لوگوی آن را طراحی کنید بهخوبی بشناسید. هریک از تیمهای ورزشی طرفدارن ویژه و منحصر بهفرد خود را دارند. بر همین اساس باید طراحان لوگو بهخوبی آن طرفداران را بشناسند و بر اساس روحیاتی که آنها دارند طراحی لوگو را بدون هیچ عیب و ایرادی انجام دهند.
ازجمله مهمترین و اصلیترین نکاتی که در این مورد اهمیت دارد این است که هویت تیم ورزشی هم مدنظر قرار گرفتهشود. برخی از طراحان لوگو که طراحی لوگوهای ورزشی ر انجام میدهند، امکان دارد به این مورد توجه زیادی نشان ندهند، ولی در واقع باید بدانید لوگو یکی از علامتهایی است که باید در ذهن طرفداران تیم جای خوش کند. بنابراین باید به ویژگیهای اخلاقی آنها بسیار دقت شود تا بهترین لوگو طراحی شود. توجه کردن به این نکته موفقیت و جذابیت آن لوگو را تا چندین برابر افزایش خواهدداد.
از دیگر موارد و نکاتی که برای طراحی لوگو ورزشی باید به آن دقت شود استفاده کردن از لوگوهای تایپی است. طراحانی که قصد دارند از لوگوهای تایپی استفاده نمایند باید در کنار لوگو نام برند هم بیاورند. فونتهایی که برای طراحی لوگوهای ورزشی بهکار رفته میشود باید سرشار از انرژی، سرزندگی و قدرت باشد. این دسته از فونتها یکی از مهمترین ویژگیهایی که دارند این است که انرژی زیادی از آنها دریافت میشود.
- رنگ لوگو
یکی از دیگر مهمترین نکاتی که زمان طراحی لوگو ورزشی باید به آن دقت بسیار زیادی شود رنگ لوگو است. رنگهای لوگو را باید مانند فونتها از بین رنگهایی که شاد هستند انتخاب کنید. بهعنوان مثال باید بدانید رنگهای قرمز، زرد و رنگهای دیگر شاد ازجمله بهترین و مناسبترین رنگهایی هستند که انتخاب میشوند. حس و حال شادی باید در لوگوهای ورزشی وجود داشتهباشد که این حس و حال با استفاده از رنگهای شاد تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا خواهدکرد.
مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی لوگو ورزشی در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت لوگو ورزشی حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.
ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی لوگو ورزشی را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک لوگو ورزشی حرفه ای متوجه می شویم.