تراکت چیست؟

تراکت به برگه چاپی و قابل لمسی گفته می‌شود که صاحبان کسب‌وکارها برای معرفی محصولات یا خدمات خود، یا اعلام رویداد یا نمایشگاهی که در آن شرکت کرده‌اند از آن استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند که شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا بزرگ، در هر دو صورت می‌توانید با استفاده از چاپ تراکت، پیام تبلیغاتی خود را مستقیماً به دست مخاطبان اصلی برسانید.

مزایای مهم استفاده از تراکت

- هدف قرار دادن مخاطبان اصلی

استفاده از تراکت یکی از بهترین روش‌های تبلیغات چاپی برای رساندن پیام شما به مخاطبان است. مخاطبان علاقه دارند تا محتوایی که نیازشان را برطرف می‌کند را مطالعه کنند. در تراکت، شما می‌توانید با استفاده از یک جمله کوتاه تبلیغاتی، پیام خود را به مخاطبان اصلی خود برسانید.

- اطلاع‌رسانی سریع و آسان

شما می‌توانید با نوشتن یک پیام کوتاه تبلیغاتی بر روی تراکت، محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید. همچنین با قراردادن شماره تماس، آدرس شرکت، آدرس سایت و حتی آدرس شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان خود بخواهید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شما در ارتباط باشند.

- ملموس و قابل مشاهده بودن

ملموس و قابل مشاهده بودن، یکی دیگر از مزایای مورد استفاده تراکت است. چرا که از این طریق شما می‌توانید مطمئن شوید که پیامتان مستقیماَ به دست مخاطبان می‌رسد. به همین دلیل استفاده از خلاقیت، نوع و جنس کاغذ تراکت از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر تراکت شما از جنس مناسب، کاغذ مناسب و خلاقیت خوبی برخوردار باشد، تاثیر فوق العاده‌ای در ذهن مخاطبان خواهد گذاشت.

- مقرون به صرفه بودن

همان‌طور که اشاره شد، روش‌های پرهزینه تبلیغاتی دیگری وجود دارند که مخاطب اصلی را مورد هدف قرار نمی‌دهند. چاپ تراکت هزینه‌های تبلیغاتی را به شدت کاهش می‌دهد و جزء تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی است که با پرداخت هزینه‌های کمتر، پیام شما را به مخاطبان اصلی می‌رساند.

- بازاریابی سریع

زمانی که در نمایشگاه یا رویدادی شرکت کرده باشید با ارائه تراکت به مخاطبان در همان لحظه می‌توانید، پیغام تبلیغاتی خود را مستقیماً به دست آنها برسانید. از طرفی می‌توان با قراردادن QR Code یا کد تخفیف بر روی تراکت، مخاطبان را ترغیب کرد تا از تخفیف محصولات یا خدمات استفاده کنند.

- تبلیغات برای کسب‌وکارهای محلی

کسب‌وکارهای کوچک محلی مانند آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و … که بر پایه ارائه مستقیم کالا یا خدمات استوار هستند و مخاطبان اصلی آنها ساکنین محل می‌باشند، ازطریق تراکت‌های تبلیغاتی می‌توانند محصولات یا خدمات خود را در سطح آن محل معرفی کنند.

تراکت تبلیغاتی

کاربرد تراکت تبلیغاتی در کجاست؟

تراکت‌های تبلیغاتی ممکن است توسط افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌های غیر‌انتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرند. اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به شرح زیر هستند:

تبلیغ برای رویدادی مانند کنسرت موسیقی، جشنواره یا گردهمایی سیاسی یا اجتماعی.
تبلیغ تجارتی که بر پایه‌ی فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکت‌های بزرگ، یا تجارتی که بر پایه‌ی خدمات است، مانند رستوران.
انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که می‌تواند بخشی از کمپینی سیاسی برای نامزد انتخاباتی جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
استخدام برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها
استفاده از تراکت تبلیغاتی مانند کارت‌پستال یا پوسترهای کوچک، روشی کم هزینه برای بازاریابی، تبلیغات یا برقراری ارتباط با عموم مردم است. تراکت‌های تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستند.

بعضی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

A4 (تقریبا اندازه‌ی سربرگ)
A5 (تقریبا نصف اندازه‌ی سربرگ)
DL (اندازه‌ی کارت تبریک)
A6 (اندازه‌ی کارت‌پستال)

تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی بسیار کم‌‌هزینه است و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی می‌توان این کار را انجام داد. استفاده از آنها در دهه‌ی ۹۰ میلادی و با توسعه‌ی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت. امروزه، با کامپیوتر و چاپ‌گرهای خانگی و دستگاه فتوکپی می‌توان به راحتی تراکت‌های تبلیغاتی را چاپ کرد. همچنین در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند طرح‌های مورد نظر خود را با هم مبادله کنند و در نهایت از طریق پُست، محصول نهایی را تحویل بگیرند.

تراکت تبلیغاتی رسانه‌ جدیدی نیست. قبل از جنگ‌های استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر (تصویب شده در سال ۱۷۶۵) ناراضی بودند، جلسات و نشست‌هایی ضد این قانون تشکیل دادند. آنها برای جلب حمایت‌ها مجبور بودند هوادارانی برای این جلسات پیدا کنند و به همین دلیل برگه‌ها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش می‌کردند.

در سال‌های ۲۰۰۰، بعضی از دادگاه‌ها در ایالات متحده استفاده از تراکت‌های تبلیغاتی را در بعضی مکان‌ها ممنوع کردند. بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب می‌کنند که نوشته‌ی «تبلیغات نچسبانید» روی آن دیده می‌شود. این نوشته معمولا بر روی حصارهای چوبی که اطراف محلی مسکونی را احاطه کرده‌اند یا دیوار املاکی که تخلیه هستند دیده می‌شود.

تراکت تبلیغاتی چیست و نحوه توزیع 

تراکت تبلیغاتی همان تراکتی است که سبب معرفی کسب‌وکارها، خدمات و محصولات، افزایش فروش و برندینگ آن‌ها می‌شود. چگونگی توزیع و رساندن تراکت به دست مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تراکت‌های تبلیغاتی با چندین روش متفاوت به دست مخاطبان می‌رسند، که می‌توان به انواع روش‌های توزیع آن به شرح ذیل اشاره کرد:

· پخش تراکت بین عموم مردم در معابر و نمایشگاه‌‎ها

· چسباندن تراکت در معابر، درب منازل و مغازه‌ها

· پخش تراکت به صورت خودرو به خودرو

· پخش تراکت در سازمان‌های تجاری و شرکت‌ها

انواع تراکت ها از نظر سایز

تراکت ها را می‌توان از لحاظ سایز و اندازه به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

۱ – سایز a4 که سربرگ ها هم معمولا در همین اندازه چاپ می‌شوند.

۲ – سایز a5 که به اندازه نصب سایز سربرگ است.

۳ – سایز dl که معمولا به اندازه یک کارت تبریک است.

۴ – سایز a6 که به اندازه یک کارت پستال می‌باشد.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی تراکت در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت تراکت حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی تراکت را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک تراکت حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir