لباس فرم چیست؟ 

لباس همسان یا لباس متحد‌الشکل یا یونیفرم (Uniform) به مجموعه لباسی گفته می‌شود که توسط اعضای یک نهاد استفاده می‌شود.

این لباس‌ها مشابه بوده و باعث بازشناسی آسان‌تر اعضای نهاد توسط خود آنان یا توسط دیگران می‌شود.

امروزه بسیاری از نهادها برای راحتی کار خود، رعایت نظم، مسایل بهداشتی و بهداشت کار یا الزامات قانونی از لباس همسان استفاده می‌کنند.

استفاده کنندگان اصلی از لباس همسان گروه‌هایی مانند زندانیان، نظامیان و ارتشیان، نیروهای امدادی و آتشنشانان، درمانگران و پزشکان، نیروهای امنیتی و پلیس، دانش‌آموزان مدارس، بازیکنان تیم‌های ورزشی، کارگران و کارکنان کارخانجات و مناطق صنعتی، معدنی و ساختمانی، و حتی کارمندان برخی از شرکت‌ها هستند.

در کشور ایران، در سال ۱۳۰۷ قانون «متحدالشکل نمودن البسه اتباع ایران در داخله مملکت» به تصویب رسید و در سال ۱۳۵۸ لغو شد.

مزیت‌هایی برای استفاده از سبک پوشش و لباس فرم

بالا بردن وفاداری کارمندان به سازمان

تأثیر روی مشترکین و مراجعین

به همین دلیل، در واحدهای نظامی به پوشش یکسان اعضا بسیار اهمیت داده می‌شود، و هرچه لباس فرم از دید مشتریان جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر باشد احتمال میزان جذب و خرید آن‌ها بیشتر و بهتر خواهد بود. برعکس این موضوع نیز صادق می‌باشد و یک لباس فرم نازیبا یا کثیف یا نامناسب فراری دهندهٔ مشتریان است.

تمایز کارمندان با کمک پوشش

ایجاد معیار تشخیص کارمندان، از دیگر مزایای لباس فرم است. در اینجا با کاهش سردرگمی مراجعین به میزان کارایی و بازدهی سازمان افزوده می‌شود.

ایجاد نظم در آن مجموعه

نظم باعث شفاف بودن آن سازمان و مجموعه و در نهایت تأثیر مثبت در ذهن مراجعه‌کننده دارد
لباس‌های کار زمانی که استاندارد باشد باعث راحتی در انجام امور می‌شود
به‌طور مثال اگر کسی مشغول به فعالیت در محیط باز به عنوان کارگر می‌باشد خب باید یک لباس آزاد و راحت مناسب وظیفه خود بپوشد و لباس این فرد با کسی که در ساختمان به کار پشت میزی مشغول هست فرق دارد.

لباس فرم اداری چه خصوصیاتی دارد؟

پوشیدن لباس فرم اداری پدیده تازه ای نیست سالیان درازی است که شاغلین در حرفه های مختلف از لباس کار مخصوص استفاده می کنند. انواع لباس کار مردانه و لباس فرم زنانه طراحی شده که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. هر مانتو اداری و لباس کاری را نمی توان برای سایر ادارات و شرکت ها استفاده کرد. لباس فرم اداری ، مخصوص هر ارگان و با توجه به هدف سازمانی طراحی می شود. لباس فرم ارتش از اولین لباس های اداری در دنیاست ولی امروزه با صنعتی شدن جهان و شاغل شدن افراد در واحدهای اداری، یونیفورم هماهنگ اداری در همه ارگان ها استفاده می شود. 

مانتو فرم اداری ( لباس فرم اداری ) چیست؟

مانتو فرم اداری تن پوش ویژه بانوان شاغل در ارگان ها و سازمان ها است که برای حضور در محل کار، پوشیدن آن الزامی است. مانتو اداری دارای طراحی زیبا و شکیل بوده، خوش فرم و خوش استایل دوخته می شود. در برخی از ادارات و موسسات دولتی و خصوصی پوشیدن لباس فرم اداری برای آقایان و مانتو اداری برای خانم ها اجباری است. مدیران سازمان های معتبر برای بالا بردن پرستیژ کاری کارکنان و ایجاد روحیه خوشپوشی تمایل به استفاده از مانتو اداری و لباس فرم اداری دارند. طراحی لباس فرم با توجه به معیارهای مدیریت و در نظر گرفتن المان های زیبایی شناختی توسط افراد با تجربه انجام می شود. حتی بسیاری از افرادی که لباس فرم مشخصی ندارند نیز تمایل دارند از لباس رسمی اداری برای محل کار استفاده کنند.

چرا پوشیدن لباس فرم اداری مهم است؟

هر چند این مدیران سازمان ها و ارگان ها هستند که بر پوشش فرم اداری کارمندان تاکید دارند ولی تنها کارفرمایان از منافع لباس فرم یک دست سود نمی برند. به طور معمول این لباس برای 3 طیف مختلف در هر سازمان منافعی را به همراه دارد. در یک تقسیم بندی ساده می توان چنین در نظر گرفت:

منافع کارفرما
منافع کارکنان
منافع مشتری

لباس فرم در ادارات

مصرف گرایی و سرازیر شدن پوشاک وارداتی به کشور باعث به وجود آمدن پوشش ها و مدهایی مغایر با اصول و هنجارهای جامعه در میان جوانان شده است. یکی از مهمترین ارزش های حاکم بر جامعه ما که نشأت گرفته از فرهنگ ملی و مذهبی است، با ایجاد پوشش یکسان منطبق بر معیارهای اسلامی در ادارات و سازمانها می تواند مروج عفاف، پاکی و مصونیت افراد باشد.

رنگ لباس فرم ادارات

لباس های فرم سازمان ها نباید براساس رده شغلی رنگ های متفاوتی داشته باشند. این موضوع باعث برتری و کهتری افراد می شود. از لحاظ فرهنگی پوشیدن بعضی از رنگ ها به دلیل جلب توجه در محیط های کار مناسب نیست. رنگ لباس های فرم باید براساس عرف و آداب رسوم جامعه باشد. دکتر مرادی در این باره معتقد است: برای پوشش مشترک بهتر است از رنگ هایی که تأثیر مثبت در روحیه افراد دارد استفاده شود. مدل و دوخت لباس باید راحت و مطابق با معیارهای اسلامی باشد. اگر برای مشاغل مختلف رنگ های متفاوتی در نظر گرفته شود نوعی تمایز در تخصص ها نیز در سطح جامعه مشهود است. همه این اقدامات باید از طریق روش های علمی و با رضایت مردم صورت گیرد تا استحکام بیشتری داشته باشد.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی لباس فرم در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت لباس فرم حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی لباس فرم را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک لباس فرم حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir