سررسید چیست؟

دفترچه یا دفتر یادداشت روزانه است که تاریخ و وقایع مهم سال را شامل میشود.

همچنین موسسات برای جذابیت و کارایی بیشتر،از انواع پیوند ها و اطلاعات در سررسید های خود استفاده میکند مانند : ادعیه ،جملات بزرگان،احادیث،عکس های مکان های دیدنی و اطلاعات مربوط به این مکان ها و…

معنی سر رسید در لغت نامه های فارسی

فرهنگ معین:زمان پرداخت پولی که از بانک به عنوان وام گرفته شده.

فرهنگ عمید:۱٫ موعود   ۲٫موعد پرداخت پول یا سند (بانکداری)  ۳٫دفتر تقویم دار.

سررسید، سالنامه‌های مختلفی در سال‌های اخیر به چاپ رسیده‌اند که از آن میان، «سالنامهٔ هنرمندان»، «سالنامهٔ تئاتر» و «سالنامهٔ جاودانه‌های ایران» را می‌توان نام برد. سالنامه می‌تواند تقویم نیز باشد یا تقویمی در بطن خود داشته باشد.

اندازه سالنامه

سالنامه و سررسید هر اندازه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اندازه‌های معمولِ سررسید یا سالنامه، تقریباً مانند قطع کتاب، عبارتند از:

سالنامه وزیری، سالنامه اروپایی، سالنامه سلطانی، سالنامه رحلی، سالنامه رقعی، سالنامه پالتویی، سالنامه خشتی، سالنامه جیبی و سالنامه ارگانایزر


طراحی سالنامه و سررسید چیست ؟

شرکت‌ها و کمپانی‌ها، پیوسته به دنبال راهکارهایی برای تبلیغات سازمان خود هستند. معمولا آخر سال، یکی از بهترین زمان‌ها برای تبلیغات شرکت و کمپانی و معرفی خدمات و محصولات می‌باشد.

اصولا در آخر سال، شرکت‌ها سعی می‌کنند با سفارش سالنامه و سررسید و هدیه دادن آن به دیگران شرکت خود را تبلیغ کنند. در این نوع سالنامه‌ها و یا سررسید‌ها لوگو شرکت زده می‌شود و در صفحات اول نیز اطلاعاتی از شرکت و محصولات و یا خدمات آن نیز ذکر می‌شود.

انواع مختلفی سالنامه وجود دارد که هر کدام کاربرد خود را دارند. برای تبلیغات نیز بهتر است از سالنامه تبلیغاتی استفاده شود که در ادامه‌‌ی این مطلب به بررسی سالنامه تبلیغاتی می‌پردازیم.

سالنامه تبلیغاتی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست سررسید و یا سالنامه‌های تبلیغاتی محصولاتی هستند که در آخر سال از محبوب‌ترین هدایای تبلیغاتی به شمار می‌روند. اصولا شرکت‌ها از این محصول به منظور تبلیغ و معرفی شرکت و خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند.

در سالنامه‌های تبلیغاتی باید به قیمت، طراحی و کیفیت آن‌ها نیز توجه داشت. در طراحی آن باید سعی شود تا از لوگوی شرکت به بهترین شکل ممکن استفاده شود و همچنین باید هزینه تمام شده آن برای شرکت نیز به صرفه باشد. همچنین کیفیت کاغذ و جلد آن نیز باید بسیار بالا باشد تا کاربران را بیشتر جذب کند.

علاوه بر آن، باید سعی شود تا سالنامه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد تا مشتریان و کاربران بیشتر با آن سر و کار پیدا کنند تا محصولات و تبلیغات شرکت بیشتر در معرض دیدشان قرار گیرد.

استفاده از سالنامه به عنوان هدیه تبلیغاتی:

با توجه به آنچه که در بالا بیان کردیم، استفاده از سررسید تبلیغاتی یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی است و معمولا شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اهدا کردن سالنامه و یا سررسید این اطمینان را به شما می‌دهد که کاربران و مشتریان آن را نزد خود نگه می‌دارند و همیشه همراه خود خواهند داشت. علاوه بر آن، از آنجا که استفاده از سالنامه و سررسید رواج دارد و افراد در طی سال، دائما به آن مراجعه می‌کنند ، شانس دیده شدن لوگو و برند شما توسط آن‌ها بیشتر است.

همه چیز درباره طراحی سررسید

سررسید‌ها انواع مختلفی دارند اما مهم ترین انواع آن ها همان سالنامه ها هستند که می توان از آن ها برای نوشتن انوع موضوعات و مطالب استفاده کنید.
سالنامه ‌ها معمولا با آغاز سال نو از طرف شرکت ‌ها، ادارات، کارخانه ‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به کارکنان و کارمندان، مشتریان و همکاران عرضه می‌ شود تا ضمن تبریک رسمی سال نو به شیوه ‌ای مناسب و مبادی آداب، گامی موثر در مسیر تبلیغات و معرفی بیشتر برند نیز برداشته شود.
همه مردم ممکن است به طور روزانه به ابزاری برای ثبت اهداف و برنامه‌ های روزمره، یادداشت نکات مهم، چک ‌نویس و ثبت عناوین مختلفی که می ‌خواند در زمان مشخص از آن استفاده کنند نیاز داشته باشند. لذا سالنامه‌ ها ابزاری بسیار کاربردی برای استفاده‌ های این چنینی محسوب می‌ شود و می ‌تواند بهترین راه برای بازاریابی و شناسنامه‌ ای مناسب برای معرفی خدمات و محصولات مشاغل مختلف باشد.

در کنار هم قرار گرفتن دو ابزار مورد استفاده یعنی دفتر و تقویم که باهم سالنامه را تشکیل می ‌دهد، می ‌تواند بهترین هدیه تبلیغاتی محسوب شود و بخشی از نیاز روزانه مخاطبان خود به یادداشت موارد مختلف و اطلاع از تاریخ را مرتفع نماید. بسیاری از شرکت‌ ها و کارخانه‌جات مختلف این دفاتر سالنامه را با تیراژ و تعداد بالا به چاپ می ‌رسانند تا این ابزارها به دست تعداد بیشتری از مشتریان و همکارانشان برسد و تبلیغات و بازاریابی زمینه وسیع ‌تری پیدا کند. این کار به شکلی موثر باعث تقویت ارتباط با مشتریان ثابت می‌ شود و می‌ تواند در بازاریابی و پیدا کردن مشتریان جدید نیز راهگشا باشد.

انواع طراحی سررسید

سررسیدهای روزشمار

از رایج ترین و ساده ‌ترین انواع سررسید است که در مشاغل مختلف به منظور اهدای هدیه ‌ای تبلیغاتی و بازاریابی مستقیم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این نوع سررسیدها معمولا با سلایق و نیاز همه مردم سازگار است و از این جهت می‌ تواند توجه تعداد بیشتری از افراد جامعه هدف را به خود جلب نماید و با محصولات و خدمات برندی خاص آشنا نماید‌. نام برند، شعار تبلیغاتی، طرح لوگو و مشخصات کسب ‌و ‌کار را می ‌توان بر روی جلد یا صفحات مختلف این سالنامه ‌ها درج نمود و زمینه کاری و نوع فعالیت یک تجارت را به خواننده نشان داد. جلد سررسیدهای روزشمار نیز معمولا از جنس سلیفون یا چرم مصنوعی با دوام بالا ساخته می‌ شود.

سررسیدهای ازدواج

مسلما پیش از برگزاری مراسم ازدواج برنامه ‌ریزی‌های زیاد و دقیقی پیش روست و برای جلوگیری از فراموش شدن حجم زیاد این موارد بهتر است فهرست لوازم مورد نیاز، برنامه ‌های لازم ‌الاجرا، هزینه‌ های قابل پرداخت، تعداد و اسامی مدعوین و… یادداشت ‌برداری شود. سالنامه ازدواج نیز با هدف یادداشت چنین برنامه ‌هایی به چاپ‌ می ‌رسند تا زوج‌ های جوان پیش از برگزاری مراسم ازدواج خود بتوانند برنامه‌ هایشان را در قالبی مدون و مکتوب به ثبت برسانند.
وجود سالنامه امکان برنامه ‌ریزی دقیق و جلوگیری از آشفتگی و هرج‌ و مرج در لیست اقدامات مورد نیاز را فراهم می‌ کند و در کنار تمام این‌ ها دارای صفحاتی است که این زوج می‌ تواند خاطرات روزهای پیش از ازدواج و همراهی‌ و همکاری‌شان برای برگزاری مراسم را سال‌ های بعد در فضایی نوستالژیک مرور کنند.

سررسید دانش ‌آموزی

این سررسیدها به منظور مدیریت برنامه‌ های دانش‌آموزان در سال تحصیلی تولید می ‌شود. این نوع از سررسیدها به آن‌ ها کمک می‌ کند که بتوانند با ثبت برنامه ‌های دقیق روزانه یا هفتگی، شرایط و ساعات درس خواندن را مدیریت کنند و برای امتحانات خود آماده شوند و از هرج‌ و مرج، بی‌ نظمی و عدم وجود برنامه مدون و ثبت شده دور باشند و به این طریق تمرکزشان بیشتر شود. در طراحی صفحات و جلد این نوع سالنامه‌ ها معمولا از المان‌ های گرافیکی شاد و زنده، مطابق سلیقه و حال ‌و هوای دانش ‌آموزان استفاده می‌ شود تا آن ‌ها را به برنامه ‌ریزی و ثبت دورنمای دقیق تشویق کند.

سررسید قابل بازیافت

دوستداران محیط زیست همواره در پی راهی برای کاستن از خساراتی هستند که به شکل روزمره به محیط زیست وارد می ‌شود. سالنامه‌ های دوستدار طبیعت توسط حامیان محیط زیست برای کاهش آلودگی‌ های زیست محیطی به واسطه طراحی کاغذهای قابل بازیافت ساخته می ‌شود و به این طریق می‌ تواند نقشی موثر و نمادین در تقلیل آسیب ‌های وارده به طبیعت داشته باشد. جالب است بدانید این سالنامه‌ ها طرفداران زیادی دارد و افراد مختلف ترجیح می ‌دهند که به جای استفاده از سالنامه ‌های معمولی از چنین سررسیدهایی استفاده نمایند.

سررسید تعطیلات

این سررسیدها مناسب علاقمندان به سفر و گردش‌ است‌‌. کسانی که روزهای تعطیل خود را صرف گشت ‌و گذار و کسب تجربه ‌های جدید در جاهای مختلف می ‌کنند‌. همراه داشتن این سالنامه ‌ها برای افراد علاقمند به سفر این امکان را برایشان فراهم می ‌کند که برای مسافرت خود برنامه ‌ریزی کنند، لیست اماکنی که قصد دیدار از آن‌ ها را دارند، یادداشت نمایند. در انتها این افراد می توانند تجربیات خود را ثبت نمایند و در کل خاطرات سفری که در آن حضور یافته اند را به شکل مکتوب در اختیار داشته باشند.

سررسید چند ساله

همانطور که از نام این سررسیدها پیداست می ‌توان آن‌ ها را برای یادداشت برنامه ‌های چندساله در اختیار گرفت. اگر فضای کاری شما به نحوی است که لازم است فعالیت ‌های کاری یا درسی خود را طی چند سال مرور کنید و یا برای ارزیابی و نتیجه ‌گیری از روند کسب‌ و کار خود به مشاهده جزئیات و پیشروی کارها طی چند سال نیاز دارید و می ‌خواهید صفرتاصد و آغاز تا پایان فعالیت خود را رصد کنید، استفاده از این سالنامه‌ ها برای شما مناسب است. بدیهی است که کیفیت کاغذها و جنس جلد به کار برده شده برای این نوع سررسیدها از دوام بیشتری برخوردار است تا طی چند سال آتی دچار آسیب، پوسیدگی، خوردگی و شکنندگی نشوند.

سررسید را میتوان از منظر دسته بندی تاریخی به دسته های زیر تقسیم کرد:

۱ ـ روز شمار

۲ ـ دو روز شمار

۳ ـ هفته شمار

۴ ـ ماه شمار

بر اساس نوع جلد:

۱ ـ چرم طبیعی یا مصنوعی

۲ ـ سلفونی(گلاسه با روکش سلفون مات یا براق)

۳ ـ گالینگور

۵ ـ ترمو

۴ ـ چرم با چاپ اختصاصی که تولید آن منحصرا در اختیار کانون تبلیغاتی دیدار است.

صحافی(که بسته به صفحات داخلی و نوع جلد تقسیم بندی میشود):

۱ ـ دوختی و یا ته دوخت

۲ ـ فنر دوبل یا فنر مارپیچ

۳ ـ کلاسوری

۴ ـ ته چسب

سایز (استاندارد):

۱ ـ رحلی (۲۱ در ۲۸٫۵)

۲ ـ وزیری (۲۵ در ۱۷٫۵)

۳ ـ رقعی(۲۱ در ۱۴٫۵)

۴ ـ پالتویی: که در دو نوع کوچک و بزرگ موجود است. کوچک(۱۱ در ۲۰)
بزرگ (۱۱٫۵ در ۲۲٫۵)

۵ ـ جیبی(۱۴ در ۱۰)

۶ ـ اروپایی

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی سررسید در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت سررسید حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی سررسید را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک سررسید حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir