پوستر چیست

پوستر را معمولا برای دادن اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب منتقل کنند.

ابعاد پوستر باید به صورتی باشد که از فاصله دور هم دیده شود و برای مخاطب قابل تشخیص باشد. معمولا پوستر ها به منظور استفاده روی دیوارها تهیه می‌گردند و دقیقا به همین دلیل در سایزهای بزرگ و معمولا به صورت عمودی طراحی می‌شوند تا باعث جلب توجه بیشتر باشند و بتوانند اطلاعات لازم را منتقل کنند. به همین دلیل است که به پوستر را با عنوان دیوار کوب نیز می‌شناسند.

هدف از تهیه پوستر ممکن است تبلیغ یک اثر هنری، نمایشگاه و یک فیلم سینمایی باشد و یا حتی هدفی اقتصادی در آن نهفته باشد. امروزه از پوستر ها در امور آموزشی نیز استفاده می‌شود.
پوستر ها در عین این که میرا و زودگذر هستند اما می‌توانند تاثیر ماندنی هم داشته باشند و این بستگی به موضوع پوستر و همچنین عملکرد طراح آن دارد.

اگر قصد دارید محصولی را معرفی را معرفی کنید یا یک اتفاق هنری یا فرهنگی را به اطلاع عمومی برسانید بهترین و اولین راه، طراحی یک پوستر زیبا و چشم نواز است. مخصوصا اگر محلی که پوستر را در آن نصب می‌کنید، دیوار یکی از خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد.

امروزه طراحی پوستر یک کار کاملا تخصصی است که می‌تواند به عنوان یک شغل پردرآمد و جذاب و پولساز، آینده شغلی افراد متخصص را تامین کند.

منظور از پوستر چیست ؟

پوستر ها به عنوان آگاه کننده و ترویج دهنده کالا برای فروش به نوعی فروشنده کالا محسوب می‌شوند. رنگ ها و فونت کلمات تاثیری ویژه و به سزا در طراحی پوستر و در نهایت جذب مخاطبان آن را دارند. پس انتخاب و سلیقه طراح عاملی مهم در جذابیت پوستر هاست.

معمولا بسته به جایی که قرار است پوستر در آن نصب شود یا موضوعی که پوستر باید آن را تبلیغ نماید ابعاد پوستر ها هم متفاوت است. اندازه پوستر ها از سایز A4 تا ۱۰۰*۷۰ طراحی می‌شوند و در طراحی آن ها می‌توان از ترکیب عکس و نوشته استفاده کرد.

البته در بعضی پوستر ها هم هر کدام از این دو عنصر یعنی واژه و تصویر به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی طراحان معتقدند که به این شکل جذابیت پوستر بیشتر خواهد بود.

هنر پوستر 

در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده تاره یی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع ، طراحی و نقاشی و عکاسی ، بمنزله نمونه های کاملا پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند . 

گو اینکه پوستر سازی ، شاخه یی از هنر گرافیک است ، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . در واقع در تاریخ صد ساله پوستر سازی این هنر و سایر هنرهای تجسمی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند .

سرچشمه های پوستر را همچون مصور سازی ، در گذشته های دور می توان جستجو کرد . به یک معنا نقوش برجسته آشوری ، ایرانی و رومی نوعی پوستر بوده اند . زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر ، توصیف می کردند . که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . بعلاوه در مصر و روم باستان ، ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است .

یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده ، پاپیروسی است که پاداش برای بازگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد . آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد ، حتی برخی از اینها داری تصویر نیز بوده اند .

البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی هنر پوستر سازی مؤثر نبود ، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد ، عامل اصلی نبود .

پوستر تبلیغاتی چیست؟

پوستر تبلیغاتی یا دیوارکوب که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز می‌گویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آن‌ها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده‌است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند.

پوستر تبلیغاتی از دو عنصر اصلی تشکیل شده است؛ یکی گرافیک و دیگری متن. جایگاه اصلی پوستر در تبلیغات این است که به واسطه ی گرافیک زیبا، مخاطب از دور جذب می شود و هنگامی که نزدیک تر می شود، متن پوستر را که عموما حاوی یک درخواست یا اطلاع رسانی است را مورد مطالعه قرار می دهد.

اهداف پوسترها چند منظوره است، یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی نیز استفاده زیادی می‌شود.

انواع پوستر

پوستر های تبلیغاتی با توجه به حوزه ای که در آن مورد استفاده قرار می گیرند انواع مختلفی دارند که در اینجا به صورت خلاصه به مرور آنها می پردازیم.

پوستر خبری

این پوستر ها جنبه اطلاع رسانی دارند. خبری را منتقل می کنند. این پوستر می تواند حاوی عکس هم باشد. مخاطبان آن می توانند بصورت خاص یا عام باشند. این پوستر ها برای فیلم ها، مکان ها، رویداد ها و… به نمایش در می آیند.

پوستر ترغیب کننده (هدایت کننده)

این پوستر ها برای ترغیب افراد به کاری یا منع آن ها از عملی می باشد. این پوستر ها می توانند جنبه آموزشی داشته باشند. مثلا پوستر هایی برای خطر استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی

پوستر تزئینی

برای جلوه بهتر فضا و یا شناساندن فرد یا مکانی خاص (مانند پوستر مناظر) استفاده می شود. پوستر های تزئینی انواع مختلفی دارند : نقش و رنگ، بدون متن . نقش و رنگ، بدون متن برای شناساندن افراد مشهور. منظره یا نقاشی.

پوستر تبلیغاتی (تجاری)

این پوستر ها برای شناساندن یک کالا یا تبلیغ بیشتر برای آن، استفاده می شود. کاربرد دیگر آن، تبلیغ یک شرکت، موسسه یا بنگاه اقتصادی می باشد.

تبلیغات تجاری چیست؟

بعد زمانی تبلیغ را نمی توان از تاریخ انسان تفکیک کرد. تبلیغات با نقطه آغازین خلقت انسان وهبوط آدم بر زمین پیوند دارد. چرا که انسان از یک سو دارای فکر و اعتقاد است و از سوی دیگر مصالح حیاتی ویژه دارد.
تاریخ پر نشیب و فراز جوامع انسانی گواهی می دهد که تبلیغ و ارتباط فکری و اعتقادی در هیچ عصر و زمانی از هیچ جامعه ای جدا نبوده است.

تاریخچه ی تبلیغ:

بعد زمانی تبلیغ را نمی توان از تاریخ انسان تفکیک کرد. تبلیغات با نقطه آغازین خلقت انسان وهبوط آدم بر زمین پیوند دارد. چرا که انسان از یک سو دارای فکر و اعتقاد است و از سوی دیگر مصالح حیاتی ویژه دارد.

تاریخ پر نشیب و فراز جوامع انسانی گواهی می دهد که تبلیغ و ارتباط فکری و اعتقادی در هیچ عصر و زمانی از هیچ جامعه ای جدا نبوده است. حتی جوامع ساده و ابتدائی نیز ناگزیر بوده اند پیام های خود را در رابطه با مسائل مشترک حیاتی به هر نوع ممکن از نقوش حجاری، دود، آتش، تصاویر، پرچم ها، اشارات، جارچی ها، کبوتران، سمبل ها و

ابزار ها به همنوعان خود منتقل کنند. دایره المعارف(کالبز) در این باره

می نویسد: تاریخ تبلیغات تاریخچه گسترش و عمومی عقائد است، علامات، سخنوری ها، سمبل ها، آرزوها، رنگ آمیزی، نقاشی ها و کنده کاری های ابتدائی وعلامات ارتباطی به شیوه ابتدائی مسائل تبلیغاتی بود که پیش از اختراع خط به کار می رفت به هر حال قرن ها توانایی خواندن و نوشتن محدود به افراد اندکی بود و در تواریخ آمده که فراعنه بر دیوار معابد و احرام، رموزی را نقش می کردند دال بر اخبار سیاسی و پیروزی های جنگی داشت و نیز رموزی که دال بر عبارات و معاملات بود دانشمندان باستان شناس درآثارباستانی عراق نشریه ای مربوط به۱۸۰۰ سال قبل از میلاد یافتند که کشاورزان را به افشاندن بذر و بر داشت محصول و مبارزه با آفات نباتی، راه نمایی می کرده است. از قدیمی ترین ادوار تمدن فرهنگ انسان، فلاسفه، نویسندگان، هنرمندان، شعرا و خطبا از دانش و فن، هنر و فلسفه درتبلیغات یاری جسته، دراین زمینه کتاب ها نوشته اند و نخستین جریده رسمی به منظور تبلیغات در سال ۹۱ قبل از میلاد در چین صادر شد.

نکاتی در طراحی پوستر

استفاده از المانهای فونت و فرم و رنگ با آن شیوه که در مبحث عناصر تشکیل دهنده پوستر به آن اشاره کردیم، قانون و قاعده بی قید و شرط برای طراحی پوستر نیست و موقعیت و خلاقیت طراح است که فرم، شکل، رنگ و فونت و در نهایت تصاویر را کنار هم می چیند. بهتر است قبل از هرچیز به طرح های ساختار شکنانه نیز فکر کنید. زیرا ساختارشکنی، در بیشتر موارد، پویایی را نشان می دهد و نشان می دهد در پشت طراحی شما تفکری سوای قوانین و قواعد تکراری و کلیشه ای وجود دارد.

همیشه زیبایی، در شلوغی و تصاویر زیاد نمی باشد. گاهی زیبایی در سادگی خلاصه می شود و باید به سادگی بیشتر فکر کنید. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده تر، زودتر و سریعتر، راحت تر و مستقیم تر منتقل می شوند و همیشه تاثیر گذاری در انتقال سریع مفهوم میباشد. چون پوستر یک وسیله تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت های متفاوتی از آن شود. این موضوع به اثر بخشی پوستر ضربه وارد میکند. برای طراحی پوستر هیچ قاعده و قانون حتمی وجود ندارد. البته معتقدیم اصولا در طراحی گرافیکی، قانونی مشخصی وجود ندارد. طراح گرافیک از محدود شدن بیزار است و دوست دارد حرف اول و آخر، خلاقیت و ایده های او باشد و این، یک اثر گرافیکی را قانونمند و هدفمند می سازد. پس الهام بخش اندیشه و ایده های خلاقانه خود باشید تا طرح زیبا و تاثیر گذاری را بر صفحه طراحی خود خلق نمایید.. پوستر باید به گونه طراحی و چاپ شود که قابلیت نصب را داشته باشد.

پوستر ها میتواند در موضوعات مختلف سیاسی، تبلیغاتی، آموزشی یا فرهنگی باشند.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی پوستر در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت پوستر حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی پوستر را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک پوستر حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir