طراحی سرنسخه چیه ؟

سرنسخه پزشکی یکی از مهمترین ملزومات هر پزشکه. کاغذ سربرگ دار و سرچسب داریه که هر پزشک نتایج معاینات و نسخه های دارویی خودش رو توی اون یادداشت میکنه.

اصول طراحی سرنسخه

در طراحی سرنسخه، هیچ قانونی برای رنگی بودن آن وجود ندارد. این موارد می توانند به صورت رنگی و سیاه و سفید باشند. اگر در مواردی اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک ها و مراکز درمانی بسیار زیاد باشد، در نسخه و بخش انتهایی، از یک لوگو و اطلاعات ثابت همچون، آدرس و راه های تماس نیز نام برده می شود.

سربرگ بر خلاف سرنسخه که تنها مربوط به واحد های درمانی است، می تواند در هر سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. البته این امکان نیز وجود دارد که یک کلینیک درمانی از سربرگ برای نامه های اداری و مکاتبات استفاده نمایند. معمولا هر پزشک از یک سرنسخه خاص مخصوص به خود استفاده می نماید. این سرنسخه ها به نام خود پزشک چاپ خواهند شد.

در اصول طراحی سرنسخه، باید به این نکته توجه نمود که بهترین ابعاد آن A5 و A4 است. نوع کاغذ مورد استفاده آن نیز از نوع کاغذهای تحریر 80 یا 100 گرمی می باشد. برای سرنسخه می توان از کاغذ کتان یا گلاسه نیز استفاده کرد اما این مورد دارای متقاضیان کمتر و البته هزینه بیشتری است.

در کلینیک ها و مراکز درمانی که اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک بسیار زیاد است، نیاز به سربرگ خاص جهت تکمیل نمودن ست اداری نیز می باشد. در این سربرگ در زمان طراحی لازم است تا به مواردی همچون تاریخ، شماره پیوست، تم کلینیک، لوگو و یا آرم درمانگاه نیز پرداخته شود. سربرگ ها می توانند برای نامه های اداری و یا بحث تبلیغات پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. از لحاظ کاربردی فرق سربرگ و سرنسخه بسیار نیست اما  در زمان طراحی دقت به جزئیات این دو مورد اهمیت می یابد.

توجه به RX در سر نسخه:

شاید برای شما نیز این مورد جای سوال باشد که واژه RX که در ابتدای سر نسخه ها وجود دارد به چه معنا است و چرا پزشکان از این مورد استفاده می نمایند؟

یکی از مواردی که در اصول طراحی سرنسخه، می بایست به آن دقت شود، واژه RX است. این مورد گاهاً به صورت طراحی شده، توسط شرکت های طراحی در برگه ها درج می شود و گاهاً نیز توسط پزشک، قبل از نوشتن دارو نوشته می شود. بسیاری از بیماران و برخی از پزشکان معنای این واژه را نمی دانند. باید توجه داشته که عبارت RX از ابتدای واژه RECIPERE گرفته شده است. این کلمه از واژه انگلیسی RECIPE به معنای سفارش یا دستورالعمل گرفته شده است.

از سوی دیگر عبارت RX در یونان باستان یک علامت اختصاری برای خدای ژوپیتر است. باید در نظر داشت که در آن زمان برای هر مفهومی یک خدا وجود داشت. خدای دارو HORUS نام داشت که دارای این علامت بود. تمام پزشکان نیز به همین دلیل از عبارت فوق در اغاز نسخه های خود استفاده می کنند. در اصول طراحی سرنسخه نیز به درج این عبارت و طراحی خاص آن توجه ویژه ای می شود.

در اصول طراحی سرنسخه به چه مواردی باید دقت نمود؟

، می توان به اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک و اهمیت استفاده از بروشور و طراحی منحصربفرد لوگو پی برد. حال برای اینکه تاثیرگذاری این موارد بهتر و بیشتر باشند لازم است تا با اصول طراحی سرنسخه مناسب آشنا شوید. در زیر نکاتی در این خصوص ذکر شده است:
سادگی رعایت شود.
توجه به این مهم در طراحی سرنسخه بسیار با اهمیت است. در نظر داشته باشید که عموما این کاغذ ها در اختیار بیماران قرار می گیرد که زیر فشار های روانی بسیاری هستند لذا لازم است تا یک طرح ساده اما شیک و متناسب با تم کلینیک و درمانگاه انتخاب شود.

طراحی را با نرم افزار مناسب انجام دهید.

توجه نمایید که انتخاب نرم افزار مناسب برای طراحی سرنسخه بسیار مهم است. هر چه میزان دقت این نرم افزار بیشتر باشد، پس از چاپ نیز کیفیت خروجی بهتری مشاهده خواهید کرد.

به سلسله مراتب دقت نمایید.

یکی دیگر از اصول طراحی سرنسخه که باید به آن توجه کنید، توجه به سلسله مراتب است. به طور مثال شما باید در نظر داشته باشید که ابتدا لوگو ، نام، تخصص و … درج شود.

به جزئیات توجه نمایید

در نظر داشته باشید که برای طراحی سرنسخه و یا سر برگ می بایست امکان سنجی نمایید که در هر کدام از این موارد نیاز است چه اطلاعاتی درج شود. به طور مثال برای سرنسخه درج کد نظام پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. گاها نیاز است تا شماره موبایل، آدرس یا پست الکترونیکی نیز عنوان شود. لذا در این خصوص می بایست حتما با کارفرما هماهنگی لازم به عمل آید.

از اصول طراحی های مینیمال استفاده کنید.

یکی دیگر از اصول طراحی سرنسخه، توجه به این مهم است که از طرح های مینیمال استفاده کنید، این طرح ها امروزه کاربرد فراوانی دارند و مورد توجه اکثر افراد هستند. در این سرنسخه ها عموما به حاشیه های کوچک بسنده می شود. لذا به جای اینکه به زیبایی های بصری بها دید، فضای لازم را باید برای درج دارو در نظر بگیرید.

نوع کاغذ

برای طراحی سرنسخه، ماغذهای تحرید ساده بهترین گزینه می باشند زیرا انواع گلاسه و … می توانند در زمان استفاده از روان نویس بر روی آنها دچار پخش شدگی جوهر شوند.

هم ترازی و موقعیت:

یکی دیگر از موارد مهم در اصول طراحی سرنسخه، توجه به هم ترازی و متعادل سازی است. عموما در اینگونه از نسخه ها، از قوانین موازی سازی استفاده می شود و طرح های ویژه مورد استقبال کمتری قرار می گیرند. آنچه که می تواند یک سرنسخه پزشکی را مقبول نماید، سادگی و در نظر گرفتن المان های مورد نیاز است.

چرا طراحی سرنسخه مهمه ؟

مخاطب های شما بیمارانی هستند که در نگاه اول کیفیت خدمات پزشکی شما رو از طریق ارتباط چشمی با سرنسخه شما میسنجند. از این رو داشتن یه سرنسخه شکیل و چشم نواز میتونه تاثیر بسزایی در جذب و وفاداری مخاطبان شما داشته باشه.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی سربرگ و سرنسخه در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت سربرگ و سرنسخه حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی سربرگ و سرنسخه را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک سربرگ و سرنسخه حرفه ای متوجه می شویم.

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir