منظور از تراکت چیست ؟
تراکت ها کاغذ های کوچک تا نشده ای هستند که پیام کوتاه و ساده ای به صورت چاپ روی آن ها نوشته شده است. تراکت ها را معمولا در سایز ۸.۵ تا ۱۱ اینچ تولید و پخش میکنند. هر چند که نمیتوان سایز ثابتی برای آن ها در نظر گرفت.
به طور معمولا فقط در یک طرف تراکت ها چاپ انجام میشود. هر چند که حتی برای این موضوع هم قانون ثابتی وجود ندارد.
برای جلب توجه بیش تر میتوان تراکت ها را تمام رنگی چاپ کرد. تراکت ها معمولا برای مدت کوتاهی عمر میکنند و اصاولا برای تبلیغ نمایشگاه ها و یا نمایش هایی که به طور موقت اجرا میشوند کاربرد دارند.
کاغذ تراکت به دلیل موقتی بودن آن معمولا از جنس خیلی ضخیمی استفاده نمیشود. اما ضخامت آن باید در حدی باشد که برای استفاده در این دوره کوتاه مناسب باشد.
طراحی تراکت چگونه انجام می شود ؟
در طراحی تراکت باید طوری عمل کنید که مخاطب با خواندن اولین جمله ، کل مطلب مطالعه کند و آن را دور نیندازد. بنابراین هنگام طراحی تراکت در قسمت رویی آن از تصاویر و فونت های مناسب ، عنوان و واژه های مهم مانند نام کسب و کار مورد نظر ، شماره ، آدرس و… استفاده کنید تا تاثیر گذار باشد و توضیحات اضافی را در پشت فلایر بیاورید. توضیحات بیشتر را به صورت نکته ای بنویسید ، زیرا تاثیر بیشتری خواهد داشت تا اینکه به صورت یک مطلب بلند باشد.
طراحی تراکت باید طوری باشد که نظر مخاطب را جلب کند. بنابراین سعی کنید مطالب به صورت نکته ای و خلاصه باشد تا مخاطب بدون اینکه خسته شود مطالب را مطالعه کند. برای نوشتن عنوان و مطالب از دو فونت مختلف استفاده کنید تا تفاوت ها مشخص شود.
هرچه مطالب با فونت بزرگتری باشد نظر مخاطب بیشتر جلب خواهد شد. هم چنین می توانید از رنگ های هم خانواده یا ترکیب رنگ های مناسب استفاده کنید ، زیرا تاثیر بیشتری خواهد داشت. در طراحی تراکت شما می توانید از تصاویری که مخاطب را جذب می کند استفاده می کند. مطمئنا تاثیر بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت.
کاغذ و چاپ تراکت
بعد از انجام طراحی تراکت ، مرحله بعدی انتخاب کاغذ مناسب و با کیفیت برای چاپ می باشد. انتخاب کاغذ مناسب و با کیفیت می تواند از موارد تاثیر گذار در چاپ تبلیغات تراکتی باشد. تراکت می تواند به صورت سیاه و سفید ، رنگی ، یک رو ، دو رو چاپ شود ، که به نیاز مخاطب بستگی دارد.
انواع کاغذ مورد استفاده در چاپ تراکت
الوان رنگی
کاغذ تحریر سفید
کاغذ تحریر
کاغذ گلاسه
کاغذ کتان
کاغذ کرافت نخودی
نسبت به تراکت های دیگر تراکت های رنگی گلاسه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما زمان چاپ کاغذ گلاسه زمان بر است و برای اینکه سریع تر انجام از چاپ دیجیتال استفاده کنید. به دلیل بافتی که کاغذ گلاسه دارد ترکیب رنگ به خوبی روی این کاغذ می نشیند ، بنابراین تصاویر و نوشته ها با کیفیت فوق العاده بالا و خوبی چاپ می شوند و در اختیار عموم قرار می گیرند.
انواع تراکت ها از نظر سایز
تراکت ها را میتوان از لحاظ سایز و اندازه به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:
۱ – سایز a4 که سربرگ ها هم معمولا در همین اندازه چاپ میشوند.
۲ – سایز a5 که به اندازه نصب سایز سربرگ است.
۳ – سایز dl که معمولا به اندازه یک کارت تبریک است.
۴ – سایز a6 که به اندازه یک کارت پستال میباشد.
تراکت تبلیغاتی چیست و مهمترین مزایای استفاده از آن کدام است؟
در دنیای رقابتی امروز، صاحبان کسبوکار برای معرفی محصولات یا خدمات، افزایش فروش و برندینگ از انواع روشهای تبلیغاتی استفاده میکنند. تبلیغات به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام میگردد. بدین ترتیب میتوان، استفاده از شبکههای اجتماعی (تلگرام/ اینستاگرام)، تبلیغات بنری، تبلیغات گوگل، رپورتاژ آگهی و … را به عنوان انواع روشهای تبلیغات آنلاین و همچنین تبلیغات در روزنامهها یا مجلات عمومی و تخصصی، تبلیغات محیطی (بیلبوردهای داخل و خارج از شهر)، تبلیغات در تلویزیون و … را به عنوان انواع روشهای تبلیغات آفلاین ذکر کرد.
به عنوان مثال استفاده ازتبلیغات آنلاین به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب شبکههای اجتماعی و سایت خود کنند و همچنین استفاده از تبلیغات آفلاین باعث میشود محصولات یا خدمات در سطح گستردهتری معرفی شوند، اما معایبی نیز وجود دارد که بهتر است حتما در نظر گرفته شود، یکی از این معایب هزینه زیاد این نوع تبلیغات برای صاحبان کسبوکارهاست. همچنین علاوه بر هزینه زیاد، تبلیغات در این رسانهها برای مخاطبان آنها میباشد نه برای مخاطبان شما.
مزایای مهم استفاده از تراکت
هدف قرار دادن مخاطبان اصلی
استفاده از تراکت یکی از بهترین روشهای تبلیغات چاپی برای رساندن پیام شما به مخاطبان است. مخاطبان علاقه دارند تا محتوایی که نیازشان را برطرف میکند را مطالعه کنند. شما میتوانید با استفاده از یک جمله کوتاه تبلیغاتی، پیام خود را به مخاطبان اصلی خود برسانید.
اطلاع رسانی سریع و آسان
شما میتوانید با نوشتن یک پیام کوتاه تبلیغاتی بر روی تراکت محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید. همچنین با قراردادن شماره تماس، آدرس شرکت، آدرس سایت و حتی آدرس شبکههای اجتماعی از مخاطبان خود بخواهید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شما در ارتباط باشند.
ملموس و قابل مشاهده بودن
ملموس و قابل مشاهده بودن، یکی از مزایای مورد استفاده تراکت است. زیرا شما مطمئن میشوید که پیامتان مستقیماَ به دست مخاطبان میرسد. استفاده از خلاقیت، نوع و جنس کاغذ از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر تراکت از جنس مناسب، کاغذ مناسب و خلاقیت خوبی برخوردار باشد، تاثیر فوق العادهای در ذهن مخاطبان خواهد گذاشت.
مقرون به صرفه بودن
همانطور که اشاره شد، روشهای پرهزینه تبلیغاتی دیگری وجود دارند که مخاطب اصلی را مورد هدف قرار نمیدهند. چاپ تراکت هزینههای تبلیغاتی را به شدت کاهش میدهد و جزء تاثیرگذارترین روشهای تبلیغاتی است که با پرداخت هزینههای کمتر، پیام شما را به مخاطبان اصلی میرساند.
بازاریابی سریع
زمانی که در نمایشگاه یا رویدادی شرکت کرده باشید با ارائه تراکت به مخاطبان در همان لحظه میتوانید، پیغام تبلیغاتی خود را مستقیماً به دست آنها برسانید. از طرفی میتوان با قراردادن QR Code یا کد تخفیف بر روی “تراکت” مخاطبان را ترغیب کرد تا از تخفیف محصولات یا خدمات استفاده کنند.
تبلیغات برای کسبوکارهای محلی
کسبوکارهای کوچک محلی مانند: آرایشگاهها، رستورانها، سوپرمارکتها و … که بر پایه ارائه مستقیم کالا یا خدمات استوارهستند و مخاطبان اصلی آنها ساکنین محل میباشند، ازطریق “تراکتهای تبلیغاتی” میتوانند محصولات یا خدمات خود را در سطح آن محل معرفی کنند.
استفاده از تراکت
باعث معرفی کسبوکارها، افزایش فروش و برندینگ میشود. چگونگی توزیع و رساندن تراکت به دست مخاطبان از اهمیت ویژهای برخوردار است. تراکتهای تبلیغاتی با چندین روش متفاوت به دست مخاطبان میرسد، که میتوان به انواع روشهای توزیع آن به شرح ذیل اشاره کرد:
پخش تراکت در خیابانها: آنچه که عموم مردم میپندارند این است که، پخش تراکت در سطح خیابانهای شهر بی هدف بوده و بازخوردی ندارد، این در حالی است که پخش تراکت میتواند کاملا هدفمند باشد و به دست مخاطبان اصلی شما برسد. درنظر بگیرید که یک آرایشگاه بانوان میتواند با پخش تراکت در خیابانهای محل، آن را به دست مخاطبان اصلی (بانوان آن محل) برساند.
قراردادن تراکت بر روی شیشه خودرو: برخی از کسبوکارها برای تبلیغات خود تمایل دارند که تراکت را بر روی شیشه خودرو افراد قرار دهند. (ما این روش را توصیه نمیکنیم)
پخش تراکت در نمایشگاهها و رویدادها: زمانی که در نمایشگاه یا رویدادی شرکت کردهاید، با پخش تراکت در میان شرکتکنندگان میتوانید مخاطبان اصلی را جذب برند خود کنید.
مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی تراکت در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت تراکت حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.
ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی تراکت را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک تراکت حرفه ای متوجه می شویم.