رزومه کاری چیست؟

اولین گام برای استخدام در شغل مورد نظر، داشتن یک رزومه کاری است و افراد برای این که در این شغل، با سایر داوطلب‌ها رقابت بکنند، رزومه‌ای برای کارفرمایان ارسال می‌کنند و در آن با ذکر مهارت‌های شغلی و پیشینه تحصیلی خود سعی می‌کنند تا کارفرمایان را قانع کنند که می‌توانند مناسب‌ترین گزینه در جایگاه شغل مورد نظر باشند.

در اغلب موارد برای استخدام، تعداد زیادی رزومه کاری ارسال می‌شود که کارفرما فقط تعداد محدودی را مطالعه می‌کند و اگر یک رزومه کاری، اطلاعاتی مبهم و غیر مرتبط داشته باشد فرد برای مصاحبه دعوت نخواهد شد. پس در رزومه کاری، اطلاعات مربوط به مهارت‌های کافی و سوابقی در زمینه شغلی مورد نظر، باید به شکل اصولی و کارآمد درج شود.

رزومه کاری شامل چیست؟

در زیر مشاهده می‌کنیم که یک رزومه شامل چه چیزهایی میشود:

- اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد به صورت کامل، وضعیت تاهل، شماره همراه، ایمیل و آدرس است.

در بیش‌تر مواقع کارفرمایان بر اساس ضرورت و موقعیت شغل، در آگهی جذب نیرو به متقاضیان تاکید می‌کنند که رزومه آن‌ها باید عکس داشته باشد.

هم‌چنین اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید آن عکس باید با پوشش مناسب و پرسنلی باشد.
سوابق دانشگاهی خود را با ذکر محل دریافت مدرک خود فهرست کنید و اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید و در صورت داشتن مشروطی، آن را بیان نکنید و فقط هر چه را که واقعیت دارد بنویسید و از دروغ گویی در رزومه بپرهیزید زیرا به محض این که کارفرما متوجه بشود، رزومه شما رد می‌شود.

- تجربه‌های کاری

قسمت تجربه های کاری در رزومه چیست؟‌ در این قسمت از رزومه شما باید اطلاعاتی از توانمندی‌های خود بدهید که مرتبط با شغل مورد نظر باشد. به عنوان مثال اگر در زمینه بازاریابی به دنبال شغل هستید باید این را بدانید که در این زمینه بر توانایی گفت‌وگو و قانع کردن مشتری در رزومه کاری خود تمرکز کنید.

برای زمینه های کاری مختلف رزومه های متفاوتی ایجاد کنید.

یک فایل رزومه را می ‌توان در چند مرکز برای استخدام، البته در زمینه های شغلی مشترک، ارائه داد. اما در صورتی که برای چند زمینه ی شغلی متفاوت تقاضای استخدام دارید، باید برای هر زمینه کاری مختلف، یک رزومه‌ کاری سازگار با همان زمینه تهیه و ارسال کنید تا سوابق و توانمندی های مربوط با شغل مورد نظر واضح و شفاف باشد. اگرچه در بعضی از حوزه های کاری، رزومه نمی گیرند و به جای آن فرم استخدامی می دهند که متقاضیان آن را تکمیل نمایند. در پر کردن فرم‌ استخدام باید همه موارد و اطلاعات درخواستی را وارد کنید و به همین خاطر، در صورتی که در مواردی دچار ضعف باشید، کارفرما متوجه آن می شود. وقت و انرژی ‌ای که برای تکمیل این فرم صرف می کنید، بیانگر تعهدتان به جایگاه شغلی مدنظر است.

نکته مهم

رزومه سندیت حقوقی ندارد، به عبارتی در برابر اطلاعاتی که در رزومه‌ ی خود وارد می کنید شامل مسئولیت حقوقی نمی شوید. اما درصورتی که بوسیله فرم استخدام مورد پذیرش قرار گیرید و درستی اطلاعات وارد شده را تأیید و امضا نمایید، این فرم که قسمتی از قرارداد جذب شما به شمار می آید، سندیت حقوقی است.

رزومه در چه شرایطی کاربردی است؟

کارفرما گفته باشد هر نوع تقاضای کار و استخدام باید در فرم رزومه ارائه شود.
کارفرما فرم مخصوصی را جهت تقاضای استخدام تعیین نکرده باشد.
کارجویی تصمیم داشته باشد به کارفرمایی تقاضای جذب ارسال کند که آگهی استخدام نداده است، با این انتظار که پس از بررسی رزومه ‌اش مورد تایید قرار گیرد و استخدام شود.

انواع رزومه کاری چیست؟

- رزومه زمانی

در رزومه زمانی که به آن رزومه کرونولوژیکال (Chronological Resume) نیز می‌گویند، پیشینه و مهارت‌های افراد به ترتیب از آخرین توانایی و مهارت نوشته می‌شود و شروع این رزومه از آخرین پیشینه افراد است.

این شیوه رزومه نویسی از شیوه‌های رایج در رزومه است زیرا کارفرمایان مطابق با آن از آخرین کار‌هایی که داوطلب‌ها انجام داده‌اند باخبر می‌شوند و به همین دلیل آن را به سایر انواع رزومه ترجیح می‌دهند و اگر فردی دارای پیشینه‌ای زیاد در شغلی باشد این نوع رزومه برای او بهترین گزینه است.

- رزومه کاری

در رزومه کاری تاکید بر مهارت و توانایی‌های فرد در زمینه مورد نظر است، اما تفاوت رزومه زمانی با رزومه کاری چیست؟ تفاوتش با رزومه زمانی این است که تاریخ و زمان در آن اهمیت ندارد.

در این رزومه تخصص‌ها و مهارت‌های افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و سابقه افراد در آن ارزیابی نمی‌شود و افراد فقط مهارت‌هایی را که به دست آورده‌اند، برای کارفرما ذکر می‌کنند و در انتها به سابقه و تجربه آن اشاره می‌کنند.
این رزومه به افرادی که تجربه محدودی دارند یا تصمیم گرفته‌اند که شغل خود را تغییر دهند مناسب است و افراد می‌توانند با نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌های خود، تجربه محدود خود را کم‌تر نشان بدهد.

-  رزومه ترکیبی

رزومه ترکیبی، ترکیب رزومه کاری و زمانی است به این شکل که در بالای رزومه فهرستی از توانایی‌ها و مهارت‌های فرد نوشته می‌شود و در پایین آن، سوابق کاری افراد ذکر می‌شود که به وسیله آن هم می‎‌توان صلاحیت‌های خود و هم سوابق کاری را گزارش داد و کارفرما نیز به هر دو اطلاعات دسترسی داشته باشد.

- رزومه اینفوگرافی

رزومه اینفوگرافی یا رزومه داینامیک از عناصر گرافیکی (رنگ، تصویر، نمودار و ...) تشکیل می‌شود و می‌تواند همراه با متن یا بدون متن باشد.

رزومه‌های عادی برای نشان دادن سوابق و مهارت‌های فرد است و در قالب یک متن نوشته می‌شود اما در رزومه اینفوگرافی عناصر رنگ، طرح، قالب ‌بندی، چیدمان و فونت‌های متفاوتی استفاده شده است که اطلاعات را به بهترین شکل نمایش می‌دهد.

- رزومه با پروفایل

در رزومه با پروفایل، تجارب، مهارت‌ها، هدف و تصمیم‌ های افراد در زمینه شغل مورد نظر در قالب تعداد محدودی از جملات بیان می‌شود.

اگر افراد تجاری زیادی در زمینه مورد نظر دارند آن را به صورت چند جمله محدود برای مدیر یا کارفرما شرح می‌دهند و اگر تجربه و پیشینه زیادی نیز نداشته باشند می‌توانند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در آن ذکر کنند.

- رزومه هدفمند

در یک رزومه هدفمند فقط مهارت‌هایی که مرتبط با شغل درخواستی است ذکر می‌شود و برای نوشتن آن نباید از رزومه‌های قبلی استفاده کرد و باید نکته‌های مهم مربوط به همان کار در آن برجسته شوند.

پس با نوشتن یک رزومه هدفمند، کارفرما برای انتخاب افراد متقاصی آن شغل می‌تواند تصمیم بهتری بگیرد و همیشه باید این را به یاد داشته باشید کارفرما، قبل ازآن که بررسی کند شما مناسب آن شغل هستید یا نه، نحوه نوشتن رزومه کاری شما را در نظر می‌گیرد.

- رزومه غیر متعارف

رزومه غیر متعارف یکی از انواع رزومه است که در آن ممکن است طرح گرافیکی، نمودار و عناصر بصری دیگر به کار رفته باشد.

این رزومه می‌تواند به شکل آنلاین و چاپ شده، ویدیویی یا حتی در لینکدین همراه با تصاویر باشد که بیش‌تر برای شغل‌های هنری و خلاق می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به شمار آید که می‌خواهند با ساختن طرح‌های بصری یا ساخت یک صفحه وب سایت، توانایی و مهارت خود را در آن زمینه نشان دهند.

- مینی رزومه

در یک مینی رزومه کاری اطلاعات کوتاهی درباره شغل و توانایی‌های متقاضی است که فقط متناسب با همان شغل مورد نظر است.

در بیش‌تر موارد همان یک رزومه استاندارد کافی است و این مینی رزومه‌ها بیش‌تر برای فرصت‌های شغلی و نمایشگاه کار کاربرد دارد و زمانی می‌شود از این نوع رزومه استفاده کرد که با افراد زیاد در ارتباط باشید و بخواهید اطلاعات خود را به مدیری بدهید که احتمالا در میان آن‌ها است و اطلاعی از از این ندارد که مهارت‌ها و توانایی‌های شما خارج از رزومه چیست.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی رزومه در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت رزومه حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی رزومه را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک رزومه حرفه ای متوجه می شویم.

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir