فرق سربرگ و سرنسخه چیست؟
زمانی که صحبت از اصول طراحی سرنسخه می شود، لازم است تا فرق سربرگ و سرنسخه را به خوبی مطلع باشید. از دید بسیاری از افراد این دو مورد با یکدیگر تفاوتی ندارند اما در زمان طراحی آنها باید به نکات و جزئیات ریزی توجه نمایید. سرنسخه، به برگه ای گفته می شود که در بالای صفحه عموماً مشخصات پزشک یا آن مرکز درمانی به تفصیل عنوان شده است. در این برگه، پزشک معالج می تواند تجویز و یا توضیحات پزشکی خود را وارد نماید. معمولا رنگ این برگه باید به گونه ای باشد که در آن خوانایی وجود داشته باشد. رنگ های سفید و سبز یا آبی روشن گزینه خوبی می باشند.
تفاوت سرنسخه و سربرگ
در طراحی سرنسخه، هیچ قانونی برای رنگی بودن آن وجود ندارد. این موارد می توانند به صورت رنگی و سیاه و سفید باشند. اگر در مواردی اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک ها و مراکز درمانی بسیار زیاد باشد، در نسخه و بخش انتهایی، از یک لوگو و اطلاعات ثابت همچون، آدرس و راه های تماس نیز نام برده می شود.
سربرگ بر خلاف سرنسخه که تنها مربوط به واحد های درمانی است، می تواند در هر سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. البته این امکان نیز وجود دارد که یک کلینیک درمانی از سربرگ برای نامه های اداری و مکاتبات استفاده نمایند. معمولا هر پزشک از یک سرنسخه خاص مخصوص به خود استفاده می نماید. این سرنسخه ها به نام خود پزشک چاپ خواهند شد.
در اصول طراحی سرنسخه، باید به این نکته توجه نمود که بهترین ابعاد آن A5 و A4 است. نوع کاغذ مورد استفاده آن نیز از نوع کاغذهای تحریر 80 یا 100 گرمی می باشد. برای سرنسخه می توان از کاغذ کتان یا گلاسه نیز استفاده کرد اما این مورد دارای متقاضیان کمتر و البته هزینه بیشتری است.
در کلینیک ها و مراکز درمانی که اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک بسیار زیاد است، نیاز به سربرگ خاص جهت تکمیل نمودن ست اداری نیز می باشد. در این سربرگ در زمان طراحی لازم است تا به مواردی همچون تاریخ، شماره پیوست، تم کلینیک، لوگو و یا آرم درمانگاه نیز پرداخته شود. سربرگ ها می توانند برای نامه های اداری و یا بحث تبلیغات پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. از لحاظ کاربردی فرق سربرگ و سرنسخه بسیار نیست اما در زمان طراحی دقت به جزئیات این دو مورد اهمیت می یابد.
در اصول طراحی سربرگ به چه مواردی باید دقت نمود؟
انتخاب اندازه مناسب برای سربرگ
اولین نکته هنگام طراحی سربرگ انتخاب اندازه مناسب برای آن است. در این زمینه قانون دقیقی وجود ندارد؛ اما استفاده از استانداردهایی که برای اندازه کاغذ در نظر گرفته شده است باعث میشود سربرگ طراحی شده نیز هماندازه سایر سربرگهای استاندارد باشد. در ایران بهطور معمول کاغذ سربرگ را در سایز A4 و A5 در نظر میگیرند. این سایزها بسیار عمومی و پرکاربرد هستند. در نتیجه میتوان با خیال راحت اقدام به چاپ و پرینت سربرگ روی برگههای معمول و در دسترس A4 یا A5 نمود. همچنین در صورتی که پاکتی جداگانه و اختصاصی برای سربرگ طراحی نشود؛ پاکتهای آماده موجود در بازار به خوبی با اندازههای استاندارد هماهنگ هستند.
نکته دیگر در تعیین اندازه سربرگ تنوع و کاربرد سربرگ است. سربرگهای A5 برای مواردی که دارای متون کوتاه هستند؛ موجب صرفهجویی در مصرف کاغذ میشود. در حالی که برای نوشتن یک پیشنهاد، قرارداد یا گزارش طولانی نیاز به سربرگهایی در اندازه بزرگتر است.

اطلاعات ارائه شده روی سربرگ و ترتیب آنها
پس از تعیین اندازه سربرگ، موضوع مهم دیگر تعیین اطلاعات مورد نیاز برای درج در سربرگ است. از جمله اطلاعاتی که بهطور معمول در بالای سربرگ نوشته میشود، لوگوی شرکت، نام شرکت، شماره ثبت، محل درج تاریخ، شماره نامه و پیوست میباشند. البته اجباری برای ثبت این اطلاعات در بالای سربرگ وجود ندارد؛ اما قراردادی نانوشته باعث شده تا مخاطبان سربرگهای رسمی طبق تجربه کاربری قبلی، به دنبال این اطلاعات در بالای سربرگ باشند.
حفظ سادگی در طراحی سربرگ
اگرچه نمیتوان از نقش بازاریابی سربرگ غافل شد؛ اما طراحی آن نباید با چشمانداز تبلیغاتی انجام شود. در واقع سربرگ ابزاری کارآمد برای مکاتبات اداری است. بنابراین حفظ سادگی و تلاش برای کارآمد بودن آن بسیار مهمتر است. سربرگهای بیش از حد شلوغ با طرحهای پر رنگ و عناصر زیاد در طراحی، فضایی سردرگمکننده و مشوش را پدید میآورند. در چنین فضایی مخاطب بهجای توجه به متن موجود در سربرگ، روی حاشیهها تمرکز میکند. بهطور کلی تجربه ثابت کرده است سربرگهایی با طراحی مینیمال که در آن کمترین استفاده از عناصر مختلف صورت گرفته، بیشترین جذابیت و کارایی را ارائه کردهاند.
هماهنگی با سایر محصولات چاپی
طراحی ست اداری به صورت یکپارچه با همین هدف انجام میشود. منظور از ست اداری مواردی همچون سربرگ، کارت ویزیت، فاکتور، پاکت نامه و… است. طراحی یکپارچه این اجزا با هدف ایجاد هماهنگی بصری میان آنها انجام میگردد.
طبیعی است که در مورد سربرگ نیز بهره بردن از سبکی یکسان که دارای طرح و رنگی مشابه با سایر اقلام چاپی است؛ میتواند در بهبود زیبایی و کارایی آن موثر باشد.
جلوههای بصری بیشتر
یک راهکار ویژه برای افزایش جذابیت سربرگ و ایجاد تفاوت در آن، استفاده از جلوههای بصری مختلف در آن است. ایدههای زیادی را برای ایجاد جلوههای بصری میتوان در نظر داشت. از جمله، طراح میتواند با امکاناتی که در هنگام چاپ سربرگ وجود دارد؛ سبکهای خاصی در طراحی ایجاد کند. به عنوان مثال طراحی بخشی از سربرگ برای چاپ به صورت طلاکوب، لترپرس (برجسته کردن کاغذ)، یو.وی موضعی و … از این دست خلاقیتها است؛ که جذابیتی خاص به سربرگ میبخشد.
پسزمینههای اختصاصی
در طراحی سربرگ، حاشیهها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. این در حالی است که فضای داخلی برای نوشتن متون مختلف خالی باقی میماند. در این میان بعضی از افراد علاقمند هستند در این فضا نیز اثری از برند خود باقی بگذارند.شاید این ویژگی مانند یک واترمارک از مالکیت اطلاعات ارسال شده تا حدودی مراقبت کند؛ و احساس شخصیسازی بیشتری را به مخاطب انتقال دهد.در چنین حالتی طراحی یک واترمارک اختصاصی از لوگوی شرکت یا تایپوگرافی نام شرکت، ایدهای جذاب خواهد بود.

در اصول طراحی سرنسخه به چه مواردی باید دقت نمود؟
با توضیحاتی که تا به اینجا ارائه شد، می توان به اهمیت داشتن ست اداری برای کلینیک و اهمیت استفاده از بروشور و طراحی منحصربفرد لوگو پی برد. حال برای اینکه تاثیرگذاری این موارد بهتر و بیشتر باشند لازم است تا با اصول طراحی سرنسخه مناسب آشنا شوید. در زیر نکاتی در این خصوص ذکر شده است:
طراحی را با نرم افزار مناسب انجام دهید.
توجه نمایید که انتخاب نرم افزار مناسب برای طراحی سرنسخه بسیار مهم است. هر چه میزان دقت این نرم افزار بیشتر باشد، پس از چاپ نیز کیفیت خروجی بهتری مشاهده خواهید کرد.
به سلسله مراتب دقت نمایید.
یکی دیگر از اصول طراحی سرنسخه که باید به آن توجه کنید، توجه به سلسله مراتب است. به طور مثال شما باید در نظر داشته باشید که ابتدا لوگو ، نام، تخصص و … درج شود.
به جزئیات توجه نمایید.
در نظر داشته باشید که برای طراحی سرنسخه و یا سر برگ می بایست امکان سنجی نمایید که در هر کدام از این موارد نیاز است چه اطلاعاتی درج شود. به طور مثال برای سرنسخه درج کد نظام پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. گاها نیاز است تا شماره موبایل، آدرس یا پست الکترونیکی نیز عنوان شود. لذا در این خصوص می بایست حتما با کارفرما هماهنگی لازم به عمل آید.
از اصول طراحی های مینیمال استفاده کنید.
یکی دیگر از اصول طراحی سرنسخه، توجه به این مهم است که از طرح های مینیمال استفاده کنید، این طرح ها امروزه کاربرد فراوانی دارند و مورد توجه اکثر افراد هستند. در این سرنسخه ها عموما به حاشیه های کوچک بسنده می شود. لذا به جای اینکه به زیبایی های بصری بها دید، فضای لازم را باید برای درج دارو در نظر بگیرید.
نوع کاغذ
برای طراحی سرنسخه، ماغذهای تحرید ساده بهترین گزینه می باشند زیرا انواع گلاسه و … می توانند در زمان استفاده از روان نویس بر روی آنها دچار پخش شدگی جوهر شوند.
هم ترازی و موقعیت:
یکی دیگر از موارد مهم در اصول طراحی سرنسخه، توجه به هم ترازی و متعادل سازی است. عموما در اینگونه از نسخه ها، از قوانین موازی سازی استفاده می شود و طرح های ویژه مورد استقبال کمتری قرار می گیرند. آنچه که می تواند یک سرنسخه پزشکی را مقبول نماید، سادگی و در نظر گرفتن المان های مورد نیاز است.
مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی سربرگ و سرنسخه در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت سربرگ و سرنسخه حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.
ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی سربرگ و سرنسخه را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک سربرگ و سرنسخه حرفه ای متوجه می شویم.