مهمترین تفاوت میان تراکت و بروشور کدام است؟

امروزه با گسترش صنعت چاپ، بسیاری از کسب‌وکارها از انواع روش‌های تبلیغات چاپی جهت معرفی و برندینگ محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند که می‌توان به مهمترین آنها یعنی بروشور و تراکت اشاره کرد.

تراکت (flyer) برای معرفی محصولات یا خدمات و انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد ومعمولاً در اندازه و سایز کوچکتری نسبت به بروشور طراحی شده و در اماکن عمومی توزیع می‌گردد.

بروشور (brochure) درسایز بزرگتری نسبت به تراکت چاپ می‌شود و معمولاً به عنوان راهنما، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا مشتری بتواند محصول مورد نیاز خود را انتخاب کند.

نحوه استفاده و کاربرد، اندازه و سایز، حجم و نوع محتوا و نحوه توزیع از تفاوت‌های اساسی میان تراکت و بروشور می‌باشند که نیاز است قبل از هر گونه اقدامی جهت طراحی و چاپ تراکت یا بروشور در نظر گرفته شوند. 

تفاوت درنحوه استفاده و کاربرد

تراکت معمولاً تک برگ و شامل یک پیام کوتاه تبلیغاتی می‌باشد، این در حالی است که بروشور شامل چند لت (به هر بخشی که بعد از تاکردن یک برگه به وجود می‌آید.) بوده و اطلاعاتی را جهت راهنمائی محصولات یا خدمات ارائه می‌دهد.

کدام سبک چاپ، تراکت نامیده می شود؟

تراکت به طور معمول یک صفحه بدون تاخوردگی است و نظر بیننده را به یک رخداد، خدمت، محصول یا ایده جلب می کند. تراکت ها اغلب پیام های ساده ای دارند که در زمان کوتاهی، به خواننده منتقل می شود. برای کاهش هزینه چاپ، تراکت ها در اندازه های کوچکی چاپ می شوند و یک رو هستند.

تراکت ها در هر محلی که مردم حضور داشته باشند (مانند نمایشگاه ها و فروشگاه ها)، بین آن ها توزیع می شوند. تراکت ها را می توان تا کرد و در پاکت قرار داد. از لحاظ رنگ، هیچ محدودیتی برای تراکت وجود ندارد؛ اما بیشتر تراکت ها روی کاغذهای رنگی چاپ می شوند تا جلب توجه کنند و خوانده شوند.

تراکت ها به طور معمول با اهداف کوتاه مدت چاپ می شوند؛ به طور مثال، برای آگاه کردن مردم از رویدادهایی مانند فروش فوق العاده، قرعه کشی، افتتاحیه یا توسعه یک فروشگاه، می توان تراکت چاپ کرد. به همین خاطر کاغذی که تراکت روی آن چاپ می شود، از نوع کاغذهای مرغوب و ضخیم نیست. ولی در صورتی که تراکت حاوی اطلاعات کلی مانند خدمات و محصولات سازمان باشد، می توان آن را با اهداف بلند مدت تهیه کرد تا طول عمر بیشتری داشته باشد؛ در این موارد تراکت را روی کاغذهای ضخیم تر چاپ می کنند.

بروشورها چه ویژگی هایی دارند؟

بسیاری از ویژگی های بروشور، مشابه تراکت است؛ با این تفاوت که بروشورها همواره به صورت دورو چاپ می شوند. بروشورها بر خلاف تراکت، دارای تا خوردگی هایی هستند و صفحات جداگانه ای برای گنجاندن محتواها، ایجاد می کنند. تاخوردگی بروشورها انواع مختلفی دارد. بروشورها می توانند دارای صفحات متعددی باشند که به یکدیگر متصل شده اند. به بروشوهای ساده و کوچک، پمفلت نیز گفته می شود.

برخلاف تراکت ها که اندازه های استانداردی دارند، بروشورها را می توان در هر اندازه ای چاپ کرد. بروشورها، روی کاغذهای ضخیم تری چاپ می شوند تا دوام و ماندگاری طولانی تری داشته باشند. بروشورها به صورت تمام رنگی چاپ می شوند و برای براق شدن آن ها، از پوشش هایی مانند چاپ UV استفاده می شود.

قیمت چاپ بروشور، بیشتر از تراکت است و سازمان ها برای چاپ آن بیشتر هزینه می کنند؛ زیرا بروشور ابزاری است که سازمان ها از طریق آن، خدمات یا محصولات خود را به مشتری ارائه می کنند و مشتری ها با مطالعه بروشور و مقایسه با بروشور شرکت های رقیب، در مورد کیفیت کار قضاوت می کنند. از این رو، در تهیه بروشور هیچ نوع سهل انگاری نباید اعمال شود.

تفاوت در اندازه و سایز

تراکت و بروشور تفاوت چشمگیری در اندازه و سایز ندارند؛ معمولا تراکت در اندازه A5 و جهت انجام تبلیغات و بروشور در اندازه A4 و به عنوان راهنمای محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق تراکت با بروشور

تفاوت در نحوه توزیع

تراکت یکی از روش‌های تبلیغاتی است که با انتقال پیام به مخاطب هدف، می‌تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. افزایش تعداد مشتریان بالفعل، باعث افزایش میزان فروش ‌و درآمد می‌شود. گاهی ممکن است که مخاطبان هدف عموم مردم باشند و گاهی ممکن است که آنها را بتوان از نظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات و … دسته‌بندی کرد.

استفاده از بروشور به مشتریان کمک می‌کند که بتوانند با نحوه استفاده از محصولات یا خدمات آشنا شوند به همین منظور معمولاً بروشور در جعبه‌ای که محصولات قرار می‌گیرند یا هنگام معرفی خدمات به مشتریان ارائه می‌گردد تا مشتریان پس از مطالعه آن بتوانند با نحوه کاربرد محصولات یا خدمات آن کسب‌وکار آشنا شوند.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی بروشور و تراکت در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت بروشور و تراکت حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی بروشور و تراکت را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک بروشور یا تراکت حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir