روانشناسی رنگ ها نقش مهمی در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده دارد. تحقیقات نشان داده است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از ۸۰% بالا می برد. این یک آمار شگفت انگیز است زمانی که شما بدانید که اعتماد مشتری، ارتباط مستقیم با مطرح شدن یک برند را دارد.

انتخاب یک پالت رنگ یکی از تاثیر گذارترین گزینه هایی است که می توانید در هنگام توسعه زیبایی برند تجاری خود ایجاد کنید. انتخاب رنگ های درست آرم ، می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نماید ، به شما در جذب مشتریانِ درست کمک‌ کند و همانطور که می دانید ترکیب اشتباه این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می توانند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشند. یک انتخاب مناسب رنگی می تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند. مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند این قابلیت را داشته است که به طور ناخودآگاه پیامی را دریافت کند. مثلا با دریافت رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی توقف می کنیم و با سبزشدن مجددا شروع به حرکت می کنیم . ما از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم . اگر به بسته بندی بطری های آب معدنی دقت کنید متوجه خواهید شد که طراحان بسته بندی از رنگ آبی استفاده کرده اند چرا که این “رنگ آبی” است که احساس خنک بودن را به بیننده القا می کند و ارتباط بسیار مستقیم با فروش آن محصول دارد .

پس یادتان باشد انتخاب رنگ باید با دانش لازم انجام شود نه سلیقه شخصی شما. تحقیقی به اسم «قرمز مهیج و آبی باکفایت» صورت گرفته است و این پژوهش تایید می کند که منظور خرید به شدت تحت تاثیر رنگ ها است؛ چون رنگ ها بر چگونه دیده شدن برند اثر دارند. این یعنی رنگ ها به مصرف کننده می گویند «شخصیت» یک برند را چگونه ببینند. پس صراحتا می توانیم کاربرد رنگ در لوگو را احساس کنیم و کمی بیشتر در مورد روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو بدانیم .

قرمز

روانشناسی رنگ قرمز: برخلاف آبی آرام بخش، قرمز شدت توجه و اشتها را تحریک می کند. شاید به همین دلیل است که هویت سازمانی مک دونالدز به رنگ قرمز است. همچنین قرمز فوریت را نشان می دهد، مثلا برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری. Column Five هم در سایتش اشاره می کند که قرمز ضربان قلب را بالا برده و نفس کشیدن راسریع تر می کند. نام تجاری قرمز شما ، مثل بمب صدا می کند. در تحقیقات شناختی اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستند. محققان پی برده اند اکثر کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه خوراکی می شوند ناخودآگاه محصولات قرمز رنگ مورد توجه آن ها قرار می گیرد .

امریکن رد کراس (American Red Cross): جمعیت صلیب سرخ آمریکا، که یک سازمان بشردوستانه است، لوگو به رنگ قرمز دارد. این سازمان با توجه به شرایط، خدمات اضطراری، امدادی و آموزشی ارائه می دهد.

 

 آبی

روانشناسی رنگ آبی: آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت می کند. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است.

اما سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است.

بیشتر مردم می گویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند. آبی، پادشاه کلاسیک رنگ ها، بیش از نیمی از آرم ها را تشکیل می دهد. همانطور که نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد. اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی است، شرکت خوبی هستید.

بیشتر از ۱۰۰ برند برتر دنیا این رنگ را بیشتر از همه رنگ ها (به گفته ی columnfivemedia از هر سه تا یکی) برای هویت خودشان انتخاب کرده اند.  مردم به سرعت احساس می کنند رنگ آبی خوشایند و آرام بخش است. شاید به این دلیل که دریا و آسمان را به خاطر می آورد.

جای تعجبی ندارد که این رنگ در میان شرکت های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پر طرفدار است. همه ی آن ها می خواهند مفهومی که ما از این شرکت ها انتظار داریم، منتقل کنند؛ یعنی کارکرد مداوم و بدون خطر.

همانطور که دیده اید، این رنگ در صنایع پوشاک و رستوران که نیاز به جلب توجه مصرف کننده دارند عمومیت کمتری دارد. این رنگ از محبوب ترین ها در طراحی لوگو است که بیش از ۵۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق از این رنگ بهره برده اند.

اچ پی (HP): این برند را حتما همه شما به نام تولید کننده فوق العاده انواع پرینتر می شناسید. اما در واقع این برند آمریکای مربوط به یک شرکت آی تی است. انواع تلوزیون، لپ تاپ، اسکنر و تبلت از دیگر محصولات این شرکت است.

 

 زرد

روانشناسی رنگ زرد: رنگ زرد توجهات را به خود جلب می کند به همین خاطر ماشین های تاکسی را به رنگ زرد در می آورند. زرد برای نام تجاری شما یک انرژی ارزان و قدرتمند را به ارمغان می آورد. هیچ کس زرد را کنار نمی گذارد! زرد شاد باعث می شود آدم ها به طلوع خورشید فکر کنند، به خوشبینی و امید. به خصوص در جاهایی که نیاز به جلب نظر بیننده دارد، مفید است. ارتباط بین رنگ زرد و انرژی باعث شده که از آن در شرکت های مربوط به انرژی استفاده کنند.

سوپر من(superman): ” S ” تنها یک حرف  نیست ؛ بلکه یک نماد Kryptonian  برای ” امید ” در سال ۲۰۱۳ است.

سبز

روانشناسی رنگ سبز: این را دیگر همه می دانند، رنگ سبز طبیعت را به یاد می آورد. این رنگ در میان برند های مربوط با محیط زیست محبوب تر است. این رنگ می تواند احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش را به همراه بیاورد. دیگر صنایعی که به استفاده از رنگ سبز علاقه نشان می دهند، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی هستند.

معمولا این رنگ لوگوی شرکت هایی است که می خواهند خودشان را دوست دار محیط زیست نشان دهند. سبز با نهایت تطبیق پذیری، با بسیاری از ویژگی های هویتی برند ها، ارتباطی ندارد، اما دارای تداعی فرهنگی قوی است. آیا کار شما در حیطه ی امور مالی است؟ یا باغبانی؟ روی سبز حساب کنید. سبز تیره معمولا با مفهوم ثروت ، دارایی و بانک همراه است .
 
ساب وی (Subway): این برند مربوط به مجموعه رستوران های زنجیره ای است که سالاد و ساندویچ برای مردم تهیه می کند. با توجه به این که این شرکت روی سالم بودن غذاهای خود تاکید زیادی دارد، استفاده از رنگ سبز در لوگو و برند سازی کمک زیادی به او کرده است.

نارنجی

 
روانشناسی رنگ نارنجی: نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب می کند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند مانند خرید ، فروش یا متعهد شدن . نارنجی شوید تا از جمعیت بیرون کشیده شوید. با اینکه این رنگ کمتر از قرمز استفاده می شود، اما همچنان یک پانچ پر انرژی دارد. با توجه به قدرت تحریک کنندگی رنگ زرد و قرمز، جای تعجب نیست که نارنجی که ترکیبی از این دو رنگ است از خصوصیات آن ها تبعیت کند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوشبینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. نارنجی برای تحریک هیجان و شور و شوق مفید است. نارنجی را در لوگوهایی مثل هارلی دیویدسون، نیکلدین و دیسکاور می توانید ببینید.
فانتا (fanta): کوکاکولا در ابتدا فانتا را در سال ۱۹۵۵ در ایتالیا تاسیس نمود. بسته بندی جدید از آوریل سال ۲۰۱۶ در فروشگاه‌ها موجود شد و دستور تولید جدید فانتای نارنجی نیز در ماه می راه‌اندازی شد. در قلب فانتا، یک هویت بصری جدید با رنگ نارنجی قرار دارد که برای نمایش تم ” میوه‌ای، تفریح و باطراوت” فانتا طراحی شده است.
این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir