عطف کتاب نوشته های درج شده لبه کناری جلد کتاب است که به عنوان یک راهنما برای پیدا کردن کتاب در قفسه های یک کتابخانه یا کتابفروشی می باشد. و قسمتی که‌ روی جلد کتاب و پشت جلد کتاب را به یکدیگر متصل می کند. در اصول بین المللی طراحی جلد کتاب عطف کتاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در واقع اولین نگاه خواننده به کتاب و نقطه‌ای که سبب تعامل با خواننده کتاب می‌شود عطف کتاب است در نظر داشته باشید که اگر در طراحی جلد کتاب عطف کتاب ارتباط درستی با خواننده ایجاد نماید بیش از ۹۰ درصد دیده شده است که خواننده تصمیم به خواندن کتاب خواهد گرفت. اینطور که شواهد نشان می‌دهد در طراحی جلد کتاب به طور کلی نقطه عطف می‌بایست کاملاً مجزا از کل جلد طراحی شود و استراتژی که در این زمینه به کار می‌رود یکی از هنرهای طراح محسوب می‌شود.

طراحی جلد کتاب شامل سه قسمت است

قسمت روی جلد

قسمت پشت جلد

قسمت عطف کتاب

در طراحی جلد کتاب عموما طراح ها تمام تمرکز خود را بر روی طراحی روی جلد می گذارند و توجه کمی به قسمت عطف کتاب می شود. در صورتی که‌ چینش کتاب ها در کتابفروشی ها معمولا به گونه ای است که‌ مشتری ابتدا عطف کتاب را می‌بیند و بر اساس نوع طراحی و نوشته هایش تصمیم می گیرد کتاب را از داخل قفسه بردارد یا نه .

چه اطلاعاتی در عطف کتاب درج می شود

وقتی وارد کتاب فروشی می شویم و می خواهیم دنبال کتاب مورد نظرمان بگردیم کتاب ها به صورت مرتب درقفسه ها چیده شده اند و ما فقط می توانیم قسمت (عطف) کتاب را ببینیم دراین قسمت نام کتاب، نام نویسنده کتاب، نام ناشر و تعداد چاپ نوشته می شود. طراحی این قسمت از کتاب می تواند بسیار حائز اهمیت باشد چون فرد ابتدایی ترین قسمتی که مشاهده می کند قسمت عطف است از این قسمت نام کتاب را می بیند و اگر عنوان کتاب مد نظرش باشد کتاب را برمیدارد و بعد به طراحی روی جلد و اطلاعات صفحه اول نگاه می کند . دراین قسمت باید نام نویسنده و نام کتاب به صورت واضح و با طراحی زیبا نوشته شود که توجه خریدار را جلب کند. همچنین اطلاعات می‌بایست جانمایی درستی داشته باشد که خواننده بتواند در زمان انتخاب کتاب تصمیم‌گیری درستی داشته باشد.

چه نکاتی در زیبایی و خوانایی عطف کتاب تاثیر دارد

تعداد صفحات کتاب اصطلاحا ضخامت کتاب تاثیر زیادی در زیبایی عطف کتاب دارد هرچه تعداد صفحات کتاب بیشتر باشد در نتیجه اندازه عطف بیشتر می شود و مکان بیشتری برای طراحی داریم. مزیت عطف کتاب های بزرگتر این است که نام نویسنده و عنوان کتاب بزرگتر و واضح تر نوشته می شود. و کمک می کند که فرد راحتتر کتاب مورد نظرش را پیداکند.

نکات مهم در طراحی عطف کتاب

  • اگر ضخامت کتاب کم است و اندازه عطف باید کوچک باشد عنوان کتاب در عطف خوانا نیست عنوان را ننویسید.
  • درطراحی این بخش سعی کنید از فونت ها و رنگ های خوانا استفاده کنید.
  • تا جایی که می توانید اصول سادگی را رعایت فرمایید.
    سعی شود در طراحی جلد کتاب عطف آن با رنگی دیگر در نظر گرفته نشود تا در صورت جابجایی و برش نامناسب جلد کتاب با مشکل مواجه نشوید.

​​

بهترین اندازه برای طراحی عطف کتاب

  • در طراحی جلد کتاب، یکی از مهمترین قسمت‌ها که تاثیر زیادی در نحوه خروجی و چاپ آن دارد عطف کتاب است. اگر عطف کتاب درست محاسبه نشود، در هنگام چاپ ممکن است با مشکل مواجه شویم. اگر عطف کتاب از میزانی کوچکتر شود، نام کتاب و اسم نویسنده دیگر در آن درج نمی گردد. ولی با افزایش بیش از ۸ میلیمتری عطف کتاب، امکان درج اطلاعات کتاب در آن میسر می‌گردد. در کل در نظر گرفتن یک حاشیه ۳ میلیمتری هم در عطف کتاب، هر در طرفین جلد کتاب مورد تاکید است. زیرا هنگام برش جلد امکان جابجایی آن وجود دارد.
این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir