فایوآیکون (Favicon) مخفف Favorites Icon به معنای شکل کوچک و آیکون مورد دلخواه شما است. فایوآیکون همچنین تحت عناوین shortcut icon, website icon, tab icon, URL icon یا bookmark icon شناخته می شود. این فایل درحقیقت یک یا چند آیکون کوچک و مرتبط با یک وب سایت و صفحه وب خاص است. طراحی فایوآیکون یکی از انواع طراحی لوگو است که باید نمادی از لوگو اصلی شرکت باشد و در عین حال طراح وب بتواند این آیکون کوچک را در وب سایت آپلود نماید تا در نهایت مرورگرهای وب بتوانند از آن استفاده کنند. مرورگرهایی که از فاوآیکون پشتیبانی می کنند؛ معمولا این آیکون بسیار کوچک را در قسمت نوار آدرس مرورگر نشان می دهند.

تاریخچه طراحی فایوآیکون

در مارس 1999، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر 5 (Internet Explorer 5) را منتشر کرد که برای اولین بار از فایوآیکون ها پیشتیبانی می نمود. طراحی فایوآیکون در ابتدا با ساختن فایلی به نام favicon.ico شروع شد که در فهرست اصلی یک وب سایت قرار داشت که از آن در قسمت بوک مارک (bookmark) اینترنت اکسپلورر و کنار URL در نوار آدرس استفاده می شد. اما این فایل با نواقصی همراه بود و به مرور زمان تکامل یافت.

ساخت فاوآیکون

علاوه بر برنامه هایی که به تولید و طراحی فاوآیکون می پردازند، برخی سایت ها نیز هستند که در آن ها می توانید به سرعت و به راحتی با انتخاب عکس مورد نظر خود از کامپیوتر خودتان، favicon یا همان تصویری را که شکل آیکونی و کوچک شده لوگوی شماست؛ بسازید و آن را در وب سایت خود قراردهید. ساخت فاوآیکون باید به نحوی باشد که کیفیت نمایشی آن با کوچک شدن، تغییر نکند. برخی از این سایت های تولید فایوآیکون، علاوه بر قابلیت تولید favicon از عکس یا یک تصویر خاص، قابلیت ساختن و یا نقاشی کردن شکل مورد نظر شما را نیز دارند و اگر شما تصویری دلخواه مد نظرتان نباشد و قصد ساختن لوگو یا آرم سایت خود را دارید، می توانید این کار را به راحتی از طریق این سایت ها انجام داده و favicon لوگو خود را تولید نمایید.

سایز فاوآیکون

سایزهای متداول فایوایکون ها معمولا 12× 12، 16 × 16 یا 32 × 32 پیکسل می باشد. این سه سایز از معمولترین سایزهای فایوآیکون ها می باشند و تصاویر آن ها معمولا با کیفیت بالا اما حجم پایین، تولید می شوند.

فرمت طراحی فاوآیکون

پسوند فایلهای تولید شده، ICO بوده و عمدتا با همین پسوند شناخته می شوند. یکی دیگر از محبوبترین فرمت ها برای ساخت فایوآیکون های مورد استفاده در وب سایت استفاده از آیکون با پسوند PNG است. البته دقت داشته باشید که فرمت اصلی برای این منظور فرمت ICO است. اگر شما بتوانید تصویر مورد نظر خود را برای ایجاد فاوآیکون با فرمت GIF هم پیدا کنید؛ مناسب خواهد بود.
دقت داشته باشید سایز استاندارد آن 16 پیکسل است و بنابراین تصویر یا آیکون پایه شما نباید چندان پیچیدگی زیادی داشته باشد. بهتر است آیکون شما تا حد امکان ساده باشد تا پس از ساخته شدن Favicon قابل تشخیص باشد. اگر آیکون پایه شما دارای پیچیدگی زیادی باشد خروجی شما برای مخاطب نامفهوم خواهد بود. پس تا حد امکان از تصاویر و آیکون های ساده برای ساخت فاوایکون استفاده کنید.

فاوآیکون در کجا نمایش داده می شود؟

سمت چپ آدرس بار
در تب های مرورگر
در نشانه گذاری موارد دلخواه یا Bookmark
آموزش ساخت فاوآیکون

ساخت فاوایکون در حقیقت بخشی از فرایند طراحی لوگو است. زمانی که لوگو مورد نظر خود را طراحی کردید؛ بهتر است تصویر یا آیکون به کار رفته در ساخت لوگو خود را به صورت فاوآیکون درآورید. فتوشاپ یکی از معروف ترین نرم افزارهای گرافیکی است که به شما این امکان را می دهد تا تنها با نصب یک پلاگین (Plugin) ساده بتوانید آیکون دلخواه خود را با توجه به لوگو طراخی شده برای وب سایت ایجاد کنید. شما می توانید با کلیک بر روی این قسمت (لینک دانلود) پلاگین ساخت فاوآیکون را برای نرم افزار فوتوشاپ دانلود کنید.

چگونه از فوتوشاپ برای ساخت فاوآیکون استفاده کنم؟

پس از نصب پلاگین فوق، فایلی با سایز 64 × 64 پیکسل ایجاد کنید سپس فایل آیکون اصلی لوگو خود را در فتوشاپ باز کرده و با استفاده از نوار ابزار در بالای فتوشاپ به ویرایش آن بپردازید و در نهایت فایل خود را ذخیره و در سایت خود استفاده نمایید.
حال اگر می خواهید به سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن آیکون Favicon را بسازید می توانید از سایت favicon.cc برای طراحی فاو آیکون آنلاین استفاده کنید. با ورود به این سایت می توانید با استفاده از بخش Import Image، تصویر مورد نظر را به صورت مربع شکل و با هر سایز دلخواه در سایت آپلود کنید و سپس فرمت FAV را از سایت دانلود کرده و در سایت خود استفاده کنید.
دقت داشته باشید برای آن که در وب سایت خود بتوانید از Favicon استفاده کنید بایستی در بخش Head صفحه وب سایت خود از کد زیر استفاده کنید و فایل Favicon را جهت نمایش فرا بخوانید.

چرا طراحی لوگوی فایوآیکون برای برندسازی شما مهم است؟

فایوآیکون معرف وب سایت شماست و تجربه کاربران را از شناخت برند و لوگو شرکت شما ارتقا می بخشد. حتما برای شما هم پیش آمده که صفحات بسیار زیادی در مرورگر خود باز کرده باشید و ندانید هر یک از صفحات برای چه موضوعی و از چه سایتی هستند. اما اگر صفحات این وبسایت ها دارای favicon باشند، به راحتی تشخیص خواهید داد این صفحات مربوط به چه موضوع و از چه وب سایتی هستند. به عبارتی مغز ما تصاویر را زودتر از متون تجزیه و تحلیل می کند و زمانی که شما وب سایتی را جستجو می کنید با مشاهده فایوآیکون ها راحت تر و سریع تر می توانید به وب سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
نکته مهم دیگر در این راستا این است که فایوآیکون نقش برندسازی داشته و حرفه ای بودن وب سایت شما را نشان می دهد. می توان تاثیر فاوایکون را در طراحی لوگو و جذب مخاطب به صورت زیر طبقه بندی نمود:
تجربه کاربران: این آیکون کوچک معرف وب سایت شما بوده و باعث ارتقا تجربه کاربران از شناسایی و کاربرد وب سایت شما می شود. بدین معنا که آنها می توانند به آسانی تب (Tab) مربوط به وب سایت را در مرورگر پیدا کنند و به این ترتیب بارها به وب سایت شما سر بزنند.
برندسازی: فایوآیکون به برندسازی و معروف شدن وب سایت شما کمک می کند. شرکت های معتبر جهانی دارای فایوآیکون های قابل تشخیصی هستند که به آنها کمک می نماید تا از سایر وب سایت ها متمایز باشند.
گذشته از موارد بالا که ذکر شد برای اینکه بهتر اهمیت فایوآیکون را درک کنید لازم است با طراحی لوگو نیز آشنا شوید.

طراحی لوگو

لوگو یک نشان گرافیکی است که به صورت نوشتار، سمبل، تصویر، علامت و یا ترکیبی از موارد مذکور طراحی می شود. شرکت‌های تجاری و صنعتی حتی کسب و کارهای کوچک از این نشان گرافیکی استفاده می‌کنند تا نوع خدمات و محصولاتشان را به مشتری معرفی نمایند. این طرح گرافیکی به واسطه خلاقیت و منحصر به فرد بودن در اذهان مردم ثبت شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبین دارد.
از ویژگی های لوگو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ساده بودن
منحصربفرد بودن
رنگ بندی

مولفه مهم در طراحی لوگو، سادگی آن است. هر چه لوگو ساده تر باشد هدف شما را بهتر به مخاطب انتقال می دهد. همچنین ماندگاری آن را در اذهان بیشتر است. منظور از منحصربفرد بودن نیز تکراری نبودن و طراحی یک لوگوی خاص است. نکته مهم دیگر رنگ بندی است که به لوگوی شما جلوه بیشتری خواهد بخشید و در این مورد طراح لوگوی شما می تواند بهترین مشاوره را با توجه به تجربه و تخصصی که دارد ارائه دهد. انتخاب یک رنگ خاص در طراحی لوگو به شما کمک می کند که آیکون فاوایکون خود را نیز راحتتر طراحی کنید. چون مخاطب با مشاهده فاوایکون همرنگ لوگوی برند شما به راحتی آن را تشخیص می دهد.

تاریخچه پیشرفت طراحی لوگو

لوگو ها در طرح های گوناگون و در سراسر نقاط مختلف جهان از هزاران سال پیش به وجود آمده اند. برای مثال مصری های باستان به داشتن برند حیوانات خانگی از طریق حروف تصویری برای نشان دادن مالکیتشان شناخته می شدند و یا رومانی ها و یونانی های باستان با سفال گری لوگو های خود را به نمایش می گذاشتند. طرح های نظامی نیز به منظور نشان دادن موقعیت و اموال اشراف زاده ها از قرن دوازدهم میلادی پدیدار شدند.
در شروع قرن بیستم میلادی، با معرفی رنگ های چاپی و ظهور صنعت تبلیغات، طرح های لوگو متمایل به استفاده از واژگان ملی، دریایی، نظامی و کشاورزی شدند و جامعه آمادگی فهم این سمبل ها را به تدریج پیدا نمود سمبل های ملی و نظامی ( تاج ها، پرچم ها و سلاح های نظامی ) به معنای رتبه و موقعیت بوده است و این در حالی است که سمبل های دریایی و کشاورزی (مناظر دریایی، ساقه ی گندم و حیوانات مزرعه) نشانی از پاکی و طراوت می باشند.
با گذشت قرن ها و روی کار آمدن انواع نمادها، قرن بیستم به عنوان دوران تولد لوگوهای مدرن شناخته شد. بازاریابی و طراحی مدرن و صنایع تبلیغاتی در این دوران به وجود آمدند. شرکت ها برای بهتر دیده شدن، شروع به سرمایه‌گذاری بر روی توسعه‌ی لوگو و برندسازی کردند. در قرن بیستم تعدادی از بهترین لوگوها به معرض ظهور رسیدند. و سرانجام در قرن بیست و یکم، مفهوم هر چه کمتر بهتر (Less is more) در صنعت طراحی لوگو رواج یافت. مطالعات نشان دادند که هر چه لوگو ساده‌تر باشد، سریعتر و آسان‌تر در دنیای امروزی شناخته می ‌شود. از قرن پنجم تا بیست ‌ویکم، لوگو مسیری طولانی را پیموده تا به جزء لاینفک زندگی انسان‌ها تبدیل شود.

تأثیرات طراحی لوگوی فاوآیکون روی وب سایت

سرعت و نظم بخشیدن به زندگی ما: شاید هر روز ما با فایوآیکون ها روبرو می شویم اما به ندرت متوجه حضور آنها می شویم لذا لازم به ذکر است که مغز ما انسان ها تصویر را سریع تر از متن تشخیص می دهد. بدین معنا که شما با مشاهده فاوآیکون به سرعت سایت مورد نظر را تشخیص می دهید.
افزایش اعتبار سایت توسط فاوآیکون: یک طراحی خوب از فایوآیکون می تواند سبب ترغیب مخاطب برای ورود به سایت و بیشتر ماندن او در آن محیط شود. در صورت وجود یک فایوآیکون حرفه ای، احتمال اینکه سایت شما بیشتر توسط افراد کلیک بخورد افزایش می یابد که سبب می شود که اعتبار سایت در نزد مخاطب بیشتر شود.
برندسازی توسط فایوآیکون ها: لوگوی شرکت پیوند دهنده ارتباطات بصری مخاطب با شرکت است. اگر طراحی لوگو قوی باشد، مانند لوگوی توییتر که پرنده موجود در آن را بخاطر داریم و یا فایرفاکس که روباه آتشین آن را می شناسیم می تواند نقش پررنگی را در برندسازی ایفا نماید. اهمیت Favicon نیز به همین دلیل که در نقش یک لوگو و در ابعاد کوچکتر نمایان می شود؛ مشخص است.

جمع بندی

فاو آیکون، نمادی بسیار کوچکی است که به منظور نمایش کنار آدرس بار در مرورگرها مورد استفاده قرار می گیرد تا مخاطبین بتوانند به راحتی آدرس وب سایت شما را از روی تصویر تشخیص دهند. طراحان لوگو حرفه ای، همراه با طراحی لوگو، ساخت فاوآیکون را نیز برای شرکت ها انجام می دهند تا بتوانند در وب سایت خود آپلود کنند. طراحی فاوآیکون را می توان در نرم افزار فوتوشاپ یا لوگوسازهای آنلاین که این امکان را دارند؛ انجام داد.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir