به عنوان صاحب یک برند چقدر با ابزارهای تبلیغاتی آشنایی دارید؟ درباره تاثیر هر کدام از این ابزارها، از جمله، بروشور، کاتالوگ، فلایر، تراکت، پوستر و... بر برندتان و نقش آنها در برقراری ارتباط با مشتریان خود چه می‌دانید؟ همه ما می‌دانیم که رشد و ادامه حیات یک کسب‌وکار به مشتریان آن وابسته است. از این‌رو، صاحبان کسب‌وکار باید برای جلب نظر مشتریان و حفظ آنها، از ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنند. بروشور و کاتالوگ نیز از ابزارهای تبلیغاتی موثر و معتبری هستند که برای جلب نظر مشتریان و ارتباط موثر و مداوم با آنها بسیار کارآمدند. اما بسیاری از افراد هنوز از تفاوت و کاربرد بروشور و کاتالوگ آگاهی چندانی ندارند و نمی‌دانند هرکدام از این موارد چه ویژگی‌هایی دارند و در چه تبلیغاتی باید استفاده شوند.

اگر شما هم به عنوان صاحب برند به دنبال جلب نظر و حفظ مشتریان خود هستید حتما تا انتهای مقاله کنار ما باشید تا به جواب تمام سوالات خود درباره تفاوت بروشور و کاتالوگ برسید.

بروشور چیست؟

به زبان ساده، بروشور یک سند مکتوب و چاپ شده است که معمولا به صورت یک صفحه تاشو یا به عبارت دیگر، به صورت لتی طراحی و چاپ می‌شود و در اختیار مشتریان و شرکای تجاری قرار می‌گیرد.

اطلاعاتی که در بروشور درج می‌شوند باید کلی باشند و یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ در همین مورد است. زیرا در کاتالوگ اطلاعات به صورت جزئی نوشته می‌شوند.

بروشور می‌تواند شامل اطلاعاتی نظیر، معرفی یک شرکت یا سازمان، تبلیغ محصولات و خدمات فعلی و جدید، معرفی موقعیت‌ها و مکان‌های تاریخی، مراکز تجاری، هتل‌ها و استراحت‌گاه‌ها، مراکز فرهنگی و تفریحی و... باشد.

از آنجایی که بروشور سندی مختصر و مفید است باید از نظر طراحی بصری بسیار خلاقانه و جذاب باشد تا نظر مخاطب را جلب کند.

حال بگذارید کمی با اهدافی که یک سازمان از طراحی بروشور دنبال می‌کند، آشنا شویم. سازمان می‌توانند بروشور را برای اهداف مختلفی استفاده کنند که در ادامه مهم‌ترین و متداول‌ترین آنها را بیان می‌کنیم.

هدف از تهیه بروشور چیست؟

اغلب صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان بدون اینکه هدف خاصی را دنبال کنند، طراحی بروشور را سفارش می‌دهند، اما شاید در واقعا بروشور ابزار مناسبی برای اهداف تبلیغاتی آنها نباشد و گزینه‌های دیگری مانند کاتالوگ، تراکت، فلایر و... کارایی بیشتری برای اهداف تبلیغاتی آنها داشته باشد. بسیاری از این افراد تصور می‌کنند بروشور ایده خوب و کم‌هزینه است و حتما با استفاده از آن به هدف خود دست می‌یابند، اما باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است!

بروشور یک روش کم‌هزینه و مفید است، اما قبل از سفارش طراحی آن، باید هدف خود را مشخص کنید. اگر نمی‌خواهید بروشورتان فقط برای باد زدن افراد استفاده شود! پس ابتدا هدف خود را از سفارش بروشور مشخص کنید.

بروشور می‌تواند برای اهداف زیر طراحی شود:

آموزش: یکی از کاربردهای عمده بروشور در مباحث آموزشی است. در دوران مدرسه، دانشگاه، در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و... دیده‌ایم که بروشورهایی را برای آموزش در اختیار افراد قرار می‌دهند. در کسب‌وکارها نیز بروشورها برای آموزش و طریقه استفاده از محصولات و خدمات در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

بازاریابی و تبلیغات: بروشور از قدرتمندترین ابزار تبلیغاتی است که شرکت‌ها از آن معمولا در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط، برای تبلیغات محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند.

اطلاع‌رسانی: هدف دیگر بروشور اطلاع‌رسانی است. گاهی شرکت‌هایی که به تازگی تاسیس شده‌اند برای معرفی خود از بروشور استفاده می‌کنند. بروشورهای با هدف اطلاع‌رسانی معمولا برای معرفی موقعیت‌ها و مکان‌ها، معرفی شرکت‌ها و سازمان‌ها، معرفی محصول یا خدماتی جدید و... استفاده می‌شود.

تا اینجا سعی کردیم به زبانی ساده بروشور و کاربردها و اهداف آن را برای شما توضیح دهیم. اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه طراحی بروشور مراجعه کنید تا با نمونه کارهای بروشور شبکه چاپ نیز بیشتر آشنا شوید.

کاتالوگ چیست؟

به زبان ساده، کاتالوگ کتاب، سند یا راهنمای جامعی است که اطلاعات مفید و کاملی را درباره محصولات و خدمات در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم تفاوت اصلی بروشور و کاتالوگ در اطلاعاتی است که به مشتریان می‌دهند. به عنوان مثال، در بروشور قیمت و مشخصات کامل محصولات را درج نمی‌کنیم، اما در کاتالوگ معمولا قیمت و تمام ویژگی‌های محصولات و خدمات درج می‌شود.

در کاتالوگ معمولا معرفی ویژگی‌ها و مشخصات محصولات در چند جمله کوتاه توضیح داده می‌شود، اما توضیحات جامع هستند و مشتری را کاملا با محصول آشنا می‌کند.

طراحی و چاپ حرفه‌ای کاتالوگ بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید مهم است، به ویژه اگر هدفتان از چاپ کاتالوگ، بازاریابی و فروش است. به همین دلیل است که طراحی و چاپ کاتالوگ نسبت به بروشور به علم بیشتری  نیاز دارد.

بعد از آشنایی با کاتالوگ لازم است که با برخی از کاربردهای آن نیز آشنا شوید. در ادامه کاربردهای اصلی کاتالوگ را توضیح می‌دهیم.

کاتالوگ چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کاتالوگ در زمینه بازاریابی و تبلیغات برای محصولات و خدمات شرکت است. بیشتر شرکت‌ها از کاتالوگ با هدف توسعه بازار، معرفی محصولات و خدمات، تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ در همین مورد است؛ چرا که در بروشور علاوه بر اهداف تبلیغات و بازاریابی، ما اهداف اطلاع‌رسانی و آموزش را نیز دنبال می‌کنیم.

در ادامه اهداف و کاربردهای کاتالوگ را بررسی می‌کنیم:

معرفی محصولات و خدمات: کاتالوگ با درج تصاویری جذاب از محصولات به معرفی و تبلیغ آنها می‌پردازد. برای معرفی محصولاتتان به شرکای تجاری یا مشتریان خود، به جای اینکه تصاویری جداگانه از محصولات را به همراه داشته باشید، کافی است یک کاتالوگ از محصولات و خدماتتان به صورت دسته‌بندی شده و مرتب تهیه کنید و آن را به مخاطبان موردنظرتان ارائه دهید.

بازاریابی و تبلیغات: بازاریابی مهم‌ترین کاربرد کاتالوگ برای شرکت‌ها است. زمانی که مشتری به صورت حضوری در محل شرکت یا نمایشگاه حاضر می‌شود، با ارائه کاتالوگ می‌توانید در زمانی کوتاه برای محصولات خود بازاریابی و نظر مشتری را جلب کنید. البته برای این‌کار حتما باید از تصاویر جذاب استفاده کنید.

نکته مورد توجه این است که، طراحی و تصاویر در کاتالوگی که به مشتری ارائه می‌دهید نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. اگر در طراحی کاتالوگ از تصاویر بی‌کیفیت، رنگ‌های مرده، کاغذهای بی‌کیفیت و نازک یا توضیحات خسته‌کننده استفاده کنید، باید با رویای فروش محصولات خود خداحافظی کنید!

ارائه کاتالوگ نامناسب حتی روی برند شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام سفارش طراحی و چاپ کاتالوگ با شرکت‌های معتبر همکاری داشته باشید. یکی از خدمات با کیفیتی که شبکه چاپ ارائه می‌دهد، طراحی و چاپ کاتالوگ است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه قیمت و مشاهده نمونه‌کارها کافی است به صفحه « چاپ كاتالوگ و بروشور» مراجعه کنید.

بروشور و کاتالوگ چه تفاوت‌های با یکدیگر دارند؟

زمانی که حرف از بروشور و کاتالوگ به میان می‌آید معمولا افراد دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند این دو ابزار تبلیغاتی را از یکدیگر تشخیص دهند. ابتدا سعی کردیم برای جا افتادن موضوع شما را با مفاهیم بروشور و کاتوگ و کاربردهای هریک آشنا کنیم، حال در این بخش می‌خواهیم همراه ما باشید تا تفاوت بروشور و کاتالوگ را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار حتی تفاوتی بین بروشور و کاتالوگ قائل نیستند و از  این دو ابزار تبلیغاتی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما لازم است توجه کنید که هر کدام از این ابزارها باید در شرایط متفاوت و با اهداف متفاوتی استفاده شوند.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir