طراحی لوگو و نشانه در شیراز

انواع لوگو چیست و چرا باید از آن اطلاع داشته باشیم؟ از انواع سبک طراحی لوگو در کجا استفاده می شود؟ اگر یک طراح لوگو به ما پیشنهاد یک نوع خاص از لوگو را داد، چگونه متوجه منظور آن شویم و سوالاتی از این قبیل که اگر با انواع لوگو آشنا نباشید، نمی توانید به آنها پاسخ دهید.

طراحی لوگو یک مبحث مهم در خلق یک برند می باشد که 40 درصد از کار برندینگ و یا خلق برند را تشکیل می دهد. همه ما هر روزه با تعداد زیادی لوگو و آرم سر و کار داریم که بعضا نیز خودآگاه و ناخودآگاه با بعضی از آنها ارتباط برقرار می کنیم.
لوگو ها به صورت کلی در راستای افزایش درآمد یک برند یا کسب و کار طراحی می شوند. به گونه ای که این لوگو بتواند در عین سادگی ارتباط مناسب را با مخاطبان آن کسب و کار ایجاد کند و پیام ها، اهداف و ارزشهای آن برند یا کسب و کار را به آنها انتقال دهد. اما همه این لوگوهای موجود در اطراف ما برپایه یک استاندارد مشخص طراحی می شوند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو آشنا کنیم.

انواع لوگو

نوع طرحی که شما در نهایت انتخاب می کنید، تاثیر زیادی بر شکل گیری برند شما و قابلیت شناسایی آن دارد.

5 نوع ساده لوگو را در زیر مرور کنید و دقت کنید که چگونه آنها میتوانند به برند شما هویت ببخشند.

لوگو مونوگرام

برای برخی از تجارت ها، لوگوهای حرفی بهترین گزینه اند. شرکت های با اسامی طولانی یا حروف متعدد در اسمشان نامزدهای اصلی برای این نوع لوگوها به شمار می روند. حرف یا حروف به دلیل تاثیر زیاد بر روی لوگو، باعث شناخته شدن نماد شرکت می شوند.

برای یافتن لوگوهای حرفی، کافی است به برندهای آشنای تلویزیون مانند HBO و CNN یا مارک های بین المللی مد مانند لویی ویتون دقت کنید. کمپانی سازنده  بازی های ویدیویی ورزشی، Electronic Arts(که به EA مشهور است) تنها ازحروف E و A در لوگو استفاده می کند که باعث تشکیل لوگویی ساده و کوچک شده است که نشانگر نام کامل شرکت میباشد. از دیدگاه روانشناختی، استفاده از دو یا سه حرف باعث می شود که مشتریان راحت تر نام و برند یک کمپانی را به یاد بیاورند. این آگاهی از برند و شناسایی آن، اساس ایجاد علاقه و شناسایی شرکت شما می باشد.

لوگو نشانه

قرار دادن متن در داخل نماد یک لوگوی خاصی را میسازد که به شرکت کمک می کند تا برند بازار شود. مشهورترین شرکت ها و سازمان هایی که از لوگوی نشانه استفاده می کنند عبارتند از استارباکس، هارلی-دیویدسن و پریر. لیگ فوتبال ملی نامی طولانی دارد و به نظر بهترین گزینه برای آن لوگوی حرفی می باشد. ولی این سازمان بجای حرف از نشانه با استفاده از حروف اولیه به اضافه یک توپ فوتبال و ستاره ها به صورت گرافیکی استفاده کرده است.

لوگوهای نشانه به دلیل اینکه عناصر لوگو باید در کنار یکدیگر باشند تا نمایانگر ثبات برند باشند، دارای تنوع مدل های دیگر نیستند. از طرف دیگر، لوگوهای نشانه دارای مزیت فشردگی هستند که باعث می شود در فضاهای کم به راحتی قرار گیرند.

وقتی طراحان، یک متن در داخل شکلی قرار می دهند، باید درباره پیام هایی که این شکل می دهد هم فکر کنند. این پیام ها باعث ایجاد واکنش هایی در ضمیر ناخودآگاه می شوند. اشکال گرد مانند بیضی یا دایره نشان دهنده اجتماع، تعهد و عشق هستند. در نتیجه، قرار دادن متن شرکت در یک شکل دوار، به ایجاد یک واکنش حسی مثبت کمک می کند.

اشکال هندسی، نشان دهنده حرفه ای گری، حس رقابت و قدرت هستند. بعضی از شرکت ها می خواهند متن را در داخل مثلث یا مستطیل قرار دهند ولی لازم است تا کمی از اثرگذاری آن کم شود. یک راه آن این است که لوگویی طراحی شود که شکل مورد نظر دارای رنگ های گوناگون باشد یا با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، لبه های تیز اشکال را گرد کنند.

به جز اشکال ساده، بعضی از کمپانی ها برای اسم شرکتشان به نشانها، علایم و نیمرخ های حیوانات و همچنین اشکال طبیعی توجه می کنند. نشان ها و علایم، نمایانگر قدرت در سطح ضمیر ناخودآگاه نمی باشند درحالیکه حیوانات و اشکال طبیعی حس نزدیکی به محیط زیست را القا می کنند.

لوگو نماد تصویری

یک ویژگی در لوگوهای نماد تصویری وجود دارد _ چون آن ها از یک نشانه گرافیکی استفاده می کنند و اسم کمپانی را در نظر نمیگیرند، از محدودیت ها و موانع زبانی عبور کرده اند. به همین دلیل، خیلی از شرکت های جهانی از مدل برند مارک استفاده می کنند. کمپانی های کوچک و متوسط  که نتوانسته اند خود را به عنوان یک برند ملی مطرح کنند یا برنامه ای برای گسترش در زمینه بین المللی ندارند باید از این نوع لوگوها چشم پوشی کنند زیرا آنها نام شرکت مطرحی ندارند. شرکت ها و سازمانهای با لوگوی برند مارک بسیار معروف عبارتند از نایک، اپل و المپیک.

برند مارک ها بر روی توانایی مغز انسان برای تبدیل تصاویر به ایده ها که به همراه  خود یک سری احساسات را بر می انگیزانند، تاکید دارند. در مورد خطوط نایک، خط تبدیل به منحنی می شود که تا سمت چپ ادامه دارد و به یک نقطه ختم می شود. این شکل نمایانگر تحرک است، یه مدل عالی برای شرکتی که تولید کننده کفش های ورزشی می باشد.

برای کمپانی اپل، استفاده ار سیب این شرکت مدرن را با تصویر غالبا آمیخته شده با مدرسه، تحصیل و معلم ارتباط می دهد. سیب گاز گرفته شده، نشان دهنده جذب دانش است که در تصویر سیب قابل مشاهده است. این پیغام یک ایده مثبت است برای شرکتی که مرتبط با فناوری و تکنولوژی است که مردم در مدرسه، خانه و سر کار استفاده می کنند. این لوگو به قدری تاثیرگذار بوده است که در تحقیقی که در سال 2008 انجام شده است مشخص گردید افرادی که لوگوی اپل را میبینند خلاقانه تر از افرادی عمل می کنند که این لوگو را ندیده اند. این تحقیق نشان می دهد که چگونه یک لوگوی قدرتمند توانایی تاثیرگذاری بر رفتارها را دارا میباشد.

لوگو تایپ

در حالی که لوگوهای نماد تصویری برای برندهای بزرگ و جهانی مناسبند، لوگوتایپ ها دارای مزیتهایی برای شرکت های کوچک و متوسط هستند. این مدل بر روی اسم کمپانی تاکید دارد تا امکان شناخته شدن بیشتر آن فراهم شود. بهتر است این مدل زمانی استفاده شود که یک اسم تک کلمه ای به یاد ماندنی است. با استفاده از فونت مناسب، شما میتوانید لوگویی بسازید که حس پیچیدگی و حرفه ای گری را منتقل سازد.

تعدادی از شرکت های بزرگ نیز از لوگوتایپ استفاده می کنند تا بتوانند لوگوی خود را بر اساس نامشان بنا کنند. از میان معروفترین لوگوهای لغتی میتوان به دیزنی، پینترست، فداکس، ویزا و فندر اشاره کرد. بعضی از این لوگوها از یک رنگ استفاده می کنند درحالیکه دیگران با استفاده از دو رنگ، جلوه های بصری به آن می افزایند. تغییر رنگ میتواند باعث ایجاد واکنش احساسی شود و همینطور یک راهی است برای شرکت ها تا علاوه بر ایجاد ارتباط میان لوگو و برند، به لوگو حالتی متفاوت ببخشند.

لوگو ترکیبی

نمیتوانید تصمیم بگیرید که از یک عنصر گرافیکی استفاده کنید یا بر روی نام شرکت متمرکز شوید؟ شاید بهترین گزینه استفاده از لوگوی ترکیبی باشد. این لوگوها نام کمپانی و بخش گرافیکی را شامل می شوند. با استفاده از نام کمپانی، لوگوی ترکیبی برند را ساخته و تقویت می کند و ایده هایی بصری با کمک نماد به آن اضافه می کند. کوکاکولا، با مدل خاص خودش و یک روبان سفید در زیر برندش، یک لوگوی ترکیبی شناخته شده به شمار می رود. لوگوهای پپسی، والمارت و پرینگلز نیز از این دسته هستند.

طراحی لوگو؛ بیان کننده یکعبارت یا مفهوم

یکی از اهداف طراحی لوگو، بوجود آمدن سمبلی برای وجود یا حضور شخص یا شرکتی در بازار رقابتی است. شما می توانید رد حضور یا وجود یک کسب و کار را در مکان های مختلف، با دیدن آن لوگو در فضا، دریابید. در کل می توان گفت، لوگو یا آرم یک شرکت در عین سادگی، بیان کننده هویت کاری یک فرد، گروه یا شرکت می‌باشد و باید مفهوم وجودی آن کسب و کار را جلوه دهد.

ویژگی‌های یک لوگوی قدرتمند

هر آنچه که قبلا در ارتباط با مفهوم لوگو و هدف از طراحی آن گفته شد، نشان دهنده اهمیت طراحی لوگو حرفه ای و با کیفیت آرم است. می توان این مفهوم را این گونه گفت که اگر شما نام فردی را ندانید، او را با توجه به ظاهری که دارد توصیف می کنید؛ مثلا آن دختری که لباس صورتی داشت یا پسری که روی میز جلویی می نشست.
دقیقا کارکرد لوگو در ماهیت کسب و کار‌ها نیز به همین شکل است. زمانی که مخاطبین آرم شرکت شما را می‌بینند، با آن ارتباط برقرار می‌کنند و توصیفی از کسب و کارتان در ذهن مخاطبین تداعی می‌شود و در نهایت آن توصیف تبدیل به اسم شرکت شما می‌شود. این فرآیند را دقیقا در هنگامی که تیک را دیده و برند نایک یادآوری می شود، می بینیم. یادآوری مک‌دونالد بعد از دیدن حرف “ام” طلایی نیز از دیگر مثال های این پروسه ذهنی است.

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی لوگو در فارس و شیراز و با داشتن نمونه های متعدد ساخت لوگو حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های طراحی لوگو را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک لوگو حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir