انواع لوگو فارسی

لوگوها یا علایم و نماد‌های تجاری‌ می‌توانند به راحتی کسب و کارها را به دنیا معرفی کنند. در حقیقت برای اینکه افراد جامعه و مخاطبان، کسب و کار و برند شما را بشناسند، اولین قدم انتخاب و طراحی تصویر برند مناسب آن است. طراحی لوگو بدون هدف و برنامه‌ریزی اشتباه بزرگی است که برخی به آن دچار می‌شوند.

در واقع برای طراحی یک لوگوی زیبا که بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و مفهوم آن برگرفته ار نوع برند باشد باید زمان و هزینه صرف کرد. لوگوی حرفه ای باید بتواند با استفاده از علائم و رنگ‌های مناسب و ترکیب آنها کنارهم خدمات یا محصولات کسب و کارتان را نشان دهد به طوری که مخاطب با مشاهده آن متوجه هدف پشت لوگو شود. در این مقاله انواع سبک های طراحی لوگو فارسی را با هم مرور خواهیم کرد.

انواع سبک‌های طراحی لوگو

گاها صاحبان مشاغل ترجیح‌ می‌دهند که در انتخاب طرح لوگوی خود از حروف فارسی استفاده کنند. برای طراحی انواع لوگو سبک‌هایی وجود دارد که شامل سبک مونوگرام، لوگو تصویری، لوگو انتزاعی، لوگو تایپ و لوگوی مسکات هستند. این سبک‌ها در طراحی لوگو فارسی نیز بسیار پر کاربرد هستند. در ادامه به معرفی مختصر آنها‌ می‌پردازیم.

مونوگرام

بعضی از برندها اسم طولانی دارند که نمی توان تمام کلمات را در لوگو نشان داد در نتیجه با انتخاب یک یا چند کلمه منتخب، اسم برند را مختصر و بر اساس آن لوگو را طراحی‌ می‌کنند. مانند LG که مخفف کلمه Lifes Good است.

لوگو تصویری

در این لوگو همانطور که از اسمش پیداست، برای معرفی و شناخته شدن برند فقط از یک تصویراستفاده‌ می‌کنند که در آن با استفاده ازیک شی یا حیوان سعی در ارائه هدف لوگو د ارند. شرکت هواپیمایی هما که پرنده افسانه‌ای  را نمایش‌ می‌دهد یا لوگو شرکت اپل نمونه بارز این سبک از لوگو هستند.

لوگو انتزاعی

این لوگو مثل لوگو تصویری است با این تفاوت که درتصویر ارائه شده نباید از حیوان یا شی استفاده کرد. در واقع یک یا چند هدف و مفهوم را در یک تصویر گرافیکی نشان‌ می‌دهد و مشاهده آن ذهن بیننده را به چالش‌ می‌کشد .این نوع سبک بیشتر مورد توجه طراحان ایرانی است. مانند لوگوی سایپا یا بیمه ایران

لوگو تایپ

در این نوع از طراحی لوگو نام کامل برند را با فونتی خاص و روش زیبایی‌ می‌نویسند، گاهی برای اینکه مخاطب مفهوم را بهتر متوجه شود در کنار نوشته‌ها که چارچوب اصلی طرح هستند از عناصر مرتبط با موضوع استفاده‌ می‌کنند که جای آن‌ها روی حروف قرار دارد.

برای طراحی لوگو مناسب سبک لوگوتایپ باید در انتخاب فونت بسیار دقت کرد، زیرا این حروف نوشتاری هستند که کسب و کار شما را معرفی‌ می‌کنند. مانند فعالیت بعضی از کسب و کارها در زمینه مد، فشن، طراحی لباس و طراحی دکوراسیون داخلی که فونت‌های مناسب آن پیچ و خم دارو نازک و ظریف هستند. اما اگر آرم و برند برای سازمان و ادارات دولتی طراحی شود بهتر است فونت نستعلیق به کار برده شود.

لوگو ترکیبی

همانطور که از اسم سبک معلوم است در طراحی لوگو هم اسم برند و هم از یک تصویر گرافیکی مناسب آن استفاده‌ می‌کنند. این نوع از لوگو در ایران پرطرفدار است. معروفترین و شناخته شده ترین برندها با این سبک طراحی لوگو کارخانه ارج، بوتان و پارس خزر هستند.

لوگو مسکات

لوگو مسکات سبک لوگو فانتزی و برپایه انیمیشن است و از شخصیت‌های کارتونی برای معرفی کسب و کار استفاده می‌کنند که به راحتی بر ذهن مخاطب تاثیر‌ می‌گذارند. برند چی توز نمونه واضح و معرفی شده این نوع از طراحی لوگو است.

 

لوگو کلاسیک

در طراحی این لوگو از سبک‌های کلاسیک و سنتی بهره‌ می‌گیرند. از آنجایی که این دسته از لوگوها پر زرق و برق و لوکس هستند بیشتر برای سازمان‌های آکادمیک و کمپانی‌های بزرگ کاربرد دارند. بهترین نوع از لوگوی کلاسیک برند استار باکس است.

 

ویژگی لوگوهای مناسب به زبان فارسی

لوگوها‌ می‌تواند نماد، مفهوم و هویت یک کسب و کار را مشخص کنند. در طراحی لوگو به زبان فارسی، طرح باید براساس موضوع کسب و کار انتخاب شود. همچنین اگر کسب و کار بین المللی و جهانی باشد استفاده از این نوع لوگو ایده مناسبی نیست.

در طراحی لوگو معمولا از آیتم‌هایی مانند نماد، نام و علامت تجاری استفاده‌ می‌کنند. هرکدام از این عناصر باید به طور مناسبی کنار هم قرار بگیرند، به طوریکه با مشاهده آن‌ها به مفهوم کسب و کار پی برد.

اگر خدمات و محصولات برند شما فقط در ایران ارائه‌ می‌شود و یا کسب و کارتان به نوعی است که مرتب آن را بروزرسانی‌ می‌کنید "لوگو تایپ فارسی "را به شما پیشنهاد‌ می‌دهیم.

"لوگو ترکیبی " مناسب برندهایی است که مخاطبان آن ارتباط زیادی با هنر و طرح‌های چالش برانگیز ندارند.

در صورتی که نام کسب و کار شما طولانی یا تلفظ و نوشتن آن سخت است‌ می‌توانید برای طراحی از سبک "مونوگرام فارسی" استفاده کنید مانند نمونه برند تسکو یا BBC که مخفف نام تجاری برند است.

فونت مناسب برای طراحی لوگو فارسی

برای انتخاب فونت لوگو با توجه به نوع حرفه خود‌ می‌توانید از نستعلیق، شکسته، تابان، حماسه و ..... در طراحی لوگو استفاده کنید. گاها در بعضی از لوگوهای فارسی یک فونت نا آشنا و اختصاصی‌ می‌بینیم مثلا فونت استفاده شده در لوگو رایتل و عصر جدید.

انتخاب رنگ در لوگو

اگر‌ می‌خواهید کسب و کارتان تاثیر بسیاری بر مخاطب بگذارد، از انتخاب رنگ مناسب در لوگو غافل نشوید. همانگونه که‌ می‌دانید امروزه با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها‌ می‌توان روحیه افراد را تشخیص داد. این خاصیت رنگ‌ها درطراحی لوگو نیز کاربرد دارد. بیشترین رنگ‌هایی که در لوگو استفاده‌ می‌شوند عموما شامل قرمز، آبی، نارنجی، سبز و زرد هستند.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir