مفهوم گرافیک چیست؟

واژه‌ی گرافیک در فرهنگ فارسی معین به معنای هنر ترسیم خط، نوشته و پدید آوردن نقش‌های تصویری بر یک سطح، برای القای پیامی معین بیان شده است. این واژه برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos بوده و به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت مجموعه‌ای است از تکنیک‌ها و فعالیت‌ها، که زبان گفتار و نوشتار را به تصویر تبدیل می‌نماید و به ‌وسیله‌‌ی آن مفهومی را به مخاطب منتقل می‌کند.

گرافیک در ساختار کلی خود به دو مفهوم سنتی و مدرن تقسیم می‌شود که مفهوم چاپ مابین این دو مفهوم قرار دارد. چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان می‌باشد. به عبارت دیگر چاپ یعنی فشردن و اثر گذاشتن سطحی بر سطح دیگر، یا انتقال هر نوع حرف، نقش و تصویر بر روی یک متریال خاص.

در قرن‌های گذشته پس از ظهور فرآیند چاپ، هنر گرافیک از یک‌سو با نقاشی و از سوی دیگر با خوشنویسی در تعامل بود و به‌طور عمده با بکارگیری هنر تذهیب‌گران و صحافان در حوزه‌ی کتاب‌آرایی متجلی می‌گردید. بعدها با پیدایش و رواج چاپ، این هنر بی‌آنکه پیوند خود را با نقش و خط از دست دهد مفهوم تازه‌ای کسب کرد و بعد جدیدی در حوزه‌ی چاپ و تکثیر به آن اضافه شد. امروزه گرافیک مدرن علاوه‌بر کتاب‌آرایی، شامل فعالیت‌های یک طراح گرافیک در حوزه‌ی تبلیغات تجاری، اعلانات دیواری و مطبوعاتی، نشان‌ها، تصویرسازی و حتی سینما و تلویزیون نیز می‌شود.

طراح گرافیست

گرافیست کیست؟

طراح گرافیک یا گرافیست به فردی گفته می‌شود که با کمک عکس‌ها، خط‌ها و نوشته‌ها، تصاویر زینتی حاوی مفاهیم گوناگون را پدید می‌اورد. گرافیست‌ها با به‌کار گیری تکنیک‌های مختلف طراحی، نقاشی، چاپ، تصویرسازی و … اقدام به خلق آثار هنری می‌نمایند که از طریق آن‌ می توانند پیام‌های بصری متنوعی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل نمایند.

به‌طورکلی ضروریست یک گرافیست علاوه‌بر مهارت تخصصی در این حوزه، از ذوق و خلاقیت هنری بالایی برخوردار باشد. هم‌چنین مهارت استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، توانایی برقراری ارتباط با سایرین و اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات این حوزه نیز می‌تواند برای یک گرافیست بسیار مفید و کمک‌کننده باشد.

 

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین، هنر ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژه‌ها، تصاویر و ایده‌ها اطلاعاتی را منتقل کند. رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرم‌ها، رنگ‌ها و نوشته‌ها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخص‌های مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروه‌های سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا می‌کند.

 

((طراحی گرافیک از گذشته تاکنون))


اولین طرح های گرافیکی

اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها است. یک نمونه آن نقاشی های درون غارها است که به حدود 15000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی کار یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند یا پیامی برسانند. امروزه نیز به همین ترتیب است.

نقاشی اولیه در غارها

اولین ابزارها برای ساده سازی طراحی

اما حال جلوتر می رویم یعنی 105 سال قبل از میلاد مسیح. یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپ شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرد.

اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال 1450 بعد از میلاد است. گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را نوشت.


توسعه طراحی گرافیک در دوران معاصر

البته طراحی همینطور تا چند قرن بعد نیز تکامل پیدا کرد. در سال 1920 شکل واقعی طراحی توسط یک خطاط و نقاش به نام ویلیام ادیسون دیگینز ساخته شد. مقالاتی نیز در مورد هنر طراحی گرافیک، یعنی طراحی مدرنی که امروزه آنرا میشناسیم نوشته است. لازم به ذکر است که اصطلاح گرافیک را دیگینز برای اولین بار در سال 1922 به کار برد.

در سال 1969 مهندس داگلاس انگلبارت چیز کوچکی به اسم ماوس اختراع کرد. ماوس، بعدا منجر به بزرگترین جهش صنعتی شد.

در سال 1984 اپل یک ماشین کوچک به اسم مکینتاش را عرضه کرد. نحوه کار طراحی بعد از آن تغییر کرد و عصر طراحی گرافیک برپایه کامپیوتر های مدرن شروع شد. در چند دهه بعد طراحی به شدت تکامل پیدا کرد. تکنولوژی قابل دسترس تر شد و برای همین افراد خیلی بیشتری با این هنر آشنا شدند. و بالاخره به جایی که امروز هستیم رسیدیم. اطرافمان را آگهی ها، پوسترها، طراحی بسته بندی ها و سنبل های نمادینی احاطه کرده اند. همه این ها احساساتمان را تحریک میکنند. به آنها رسمیت می دهند و خواسته های روزانه مان را برطرف می کنند.

گرافیست کیست

اضافه شدن طراحی گرافیک به بخشی از تجارت پول دنیا

در دهه 1970 این حرفه به قدری اهمیت و رشد پیدا کرد که در نهایت طراحی گرافیک به بخشی از دنیای تجارت پول بدل شد. تمام سازمانها و موسسات و شرکت ها و حتی کسب و کار های محلی و بسیار کوچک، خود را نیازمند یک هویت بصری دانستند. بدین ترتیب طراحان گرافیک به تدریج جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر و زیبا سازی برند یک کسب و کار ، به کار فراخوانده شدند.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir