رنگ سازمانی چیست

رنگ سازمانی چیست ؟

تفاوتی نمی‌کند که هدف یک کسب‌وکار فروش محصول باشد یا ارائه‌ی خدمات و یا صرفاً تبلیغات برای دیگر کسب‌وکارها. رنگها در روند فروش کسب‌وکارها تأثیر گذار خواهند بود. ازاین‌رو ترکیب‌بندی  صحیح رنگهای به‌کار رفته در برند، در نوع احساسی که مخاطب از برند می‌گیرد و میزان تأثیرگذاری آن مؤثر است. طبق تحقیقات انجام‌ گرفته، پیش از تصاویر و نوشته‌ها این رنگها هستند که در ذهن انسآن‌ها ثبت می‌شوند. ازاین‌رو و بر اساس این تحقیقات نتیجه‌گیری شده است که رنگها این قابلیت را دارند تا هشتاد درصد در شناخته شدن برندها کمک کنند. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم .

 

یکی از مواردی که به ایجاد احساس در برند، کمک زیادی می کند، رنگ سازمانی است. اما وجود رنگ سازمانی برای یک برند، چه کارکردهایی می تواند داشته باشد؟

رنگ سازمانی  می تواند فواید و آثار مثبت زیادی برای برند داشته باشد:

ارتباطی عمیق و حسی میان برند و مشتری ایجاد می کند.

به توسعه و ترویج برند کمک می نماید.

یکسان سازی در رنگ سازمانی، تبلیغات و بازاریابی و بسته بندی و امور چاپی، موجب تقویت تصویر برند و تعمیق تجربه برند می گردد.

رنگ سازمانی تا آنجا می توان گسترش یابد که به صورت یک نماد یا نشانه عمل کند و مخاطب با دیدن رنگ سازمانی یک برند، به ماهیت آن برند و سازمان پی ببرد.

انتخاب رنگ سازمانی برای یک برند، طراحی آرم و لوگو، ست اداری،کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور، وبسایت، شبکه های اجتماعی، محیط اداری، لباس کارمندان، غرفه های نمایشگاه، تبلیغات محیطی و رسانه ای و… را بسیار آسان می کند و امر طراحی و گرافیک در رابطه با آن برند را به شکل حرفه ای و اصولی پیش خواهد برد.

 

چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم که متناسب با مخاطب باشد؟

در مقوله‌ی برندینگ توجه به رنگ‌بندی ازجمله نکات بسیار مهم است. ازاین‌جهت که هر رنگ به شکلی محسوس یا نامحسوس پیغامی برای مخاطبین خود ارسال می‌کند. پس می‌تواند باعث جذب مخاطب و همچنین افزایش علاقه و اشتیاق یا بی‌تفاوتی او شود. ازاین‌رو توجه به مفهوم رنگها و ترکیب رنگهای متفاوت ولی با هارمونی در کنار یکدیگر تأثیر بسزایی در افزایش مخاطبین خواهد داشت و به ما کمک می‌کند تا به این سوال که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم پاسخ دهیم. اساساً در مقوله‌ی برندینگ به کار بردن رنگهایی شاد یا خنثی دلیلی بر جذابیت بیشتر نخواهد بود .ازاین‌رو بسته به نوع کسب‌وکار باید رنگها را برای برند خود تعریف کنید.

به‌عنوان مثال نمی‌توان در وب‌سایتی که برای کودکان طراحی می‌شود از رنگهای تیره استفاده کرد یا در وب‌سایتی که برای خانم‌ها طراحی می‌شود از رنگ های خاکستری و قهوه‌ای استفاده کرد. بنابراین جهت انتخاب رنگها و تأثیر آن‌ها بر روی مخاطبین می‌توان عوامل مهمی همچون سن افراد، جنسیت افراد، دسته‌بندی قشری افراد و هدف از جذب مخاطب را در نظر گرفت.

 

انتخاب مناسب رنگ برای شرکت

چطور رنگ سازمانی انتخاب کنیم؟

رنگ‌ها حاوی پیام‌های مثبت و منفی هستند که می‌توانند مردم را به خرید کردن ترغیب کنند و یااز خرید منصرف سازند و در ایجاد حس اعتماد در افراد نقش زیادی ایفا کنند.

رنگ ها در برگیرنده معنای خاصی می‌باشند که این امر باید با توجه به نوع فعالیت سازمان‎هاصورت بگیرد. برای مثال در شرکت‎های حمل و نقل استفاده از رنگ آبی می‌تواند انتقال دهنده حس اطمینان باشد.

رنگ‌های هم خانواده نیز برای ایجاد آرامش استفاده می‌شوند که بهتر است در طراحی لوگو سازمان های تامین‎کننده آسایش و رفاه عمومی این رنگ‌ها بکار برده شوند.

 

رنگ ها و تاثیرات آن ها

رنگ مشکی

رنگ مشکی می‌تواند پاسخ سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم برای بسیاری از کسب‌وکارها باشد. رنگ مشکی می‌تواند بیانگر قدرت و سلطه، رمز و راز، پنهان‌کاری و همچنین سنت‌گرایی باشد. علاوه بر این، نشان‌دهنده‌ی پیروی و فرمان‌پذیری نیز خواهد بود و به عبارتی دیگر می‌تواند تعبیری باشد از اطاعت کردن. بعلاوه در برخی موارد از رنگ مشکی می‌توان در جهت انتقال حس انزوا نیز استفاده کرد .در زمینه‌ی برندینگ اما به‌طور معمول از رنگ مشکی بیشتر برای متون و بر روی یک پس‌زمینه‌‌ی روشن استفاده می‌شود.

رنگ آبی
رنگ آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است و می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین رنگها درزمینه‌ی برندیدنگ است. این رنگ به‌واسطه‌ی ویژگی‌های گفته شده در میان طراحان نیز بسیار محبوب است و علاقمندان بسیاری دارد. علاوه بر این رنگ آبی نشانه‌ی وفاداری نیز هست و برخی دیگر آن را نشانه‌ی یأس و افسردگی نیز می‌دانند. بعلاوه رنگ آبی و رنگهای نزدیک به آن احساس اعتماد را به مخاطب القا کرده و در تجارت‌ به معنای ضمانت مالی است و مشاهده کرده‌اید که اکثر بانک‌ها در لوگوی خود از این رنگ استفاده می‌کنند. از این رو رنگ آبی مشکل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را برطرف کرده است.

رنگ قهوه‌ای
رنگ قهوه‌ای می‌تواند بیانگر حس طبیعت و زمین، سادگی و در عین ‌حال جدی بودن باشد. علاوه بر این رنگ قهوه‌ای را می‌توان مظهر قدرت، استقامت و اعتبار نیز در نظر گرفت.

رنگ سبز
رنگ سبز القاکننده‌ی حس طبیعت و حیوانات، هماهنگی و هارمونی، سلامتی و بهبودی و همچنین پول می‌باشد. علاوه بر این رنگ سبز می‌تواند بر قدرت طرز فکر و دید مثبت تأثیرگذار باشد. همچنین این رنگ شادی‌بخش و آرام‌بخش نیز هست. در برخی از موارد خاص نیز این رنگ را می‌توان نمایانگر باروری دانست. بعلاوه در تجارت نیز رنگ سبز بیانگر مقام و ثروت می‌باشد.

رنگ نارنجی
رنگ نارنجی بیانگر سرگرم‌کننده بودن است و در حقیقت رنگی جوان و پرانرژی، پر از خلاقیت و رنگ جشن و شادی می‌باشد. برای رنگ نارنجی می‌توان معانی و مفاهیم دیگری را نیز در نظر گرفت. ازجمله می‌توان به ورزش و فعالیت، کشاورزی، ساده زیستی، ماجراجویی و … اشاره کرد. از این رو فعالیت ها و کسب‌وکارهای این چنینی دیگر با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم مواجه نخواهند شد.

رنگ بنفش
رنگ بنفش رنگی فانتزی و بیانگر رؤیاها، عدالت و حق امتیاز می‌باشد. از دیگر نشانه‌هایی که به رنگ بنفش می‌توان نسبت داد می‌توان به سردی، انزواطلبی، اندوه، تسلیم شدن و همچنین غرور و تکبر اشاره کرد. علاوه بر این برخی رنگ بنفش را رنگ هنرمندان نیز می‌دانند و مشاغلی که بطور مستقیم و غیر مستقیم با هنر مرتبط هستند پاسخ پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را دریافته‌اند.

رنگ قرمز
رنگ قرمز همواره بیانگر هیجان، عمل و اقدام، ماجراجویی، عشق، اشتیاق و غذا می‌باشد. در حقیقت قرمز یکی از غلیظ‌ترین رنگها است که اغلب از آن‌ جهت تأکید کردن استفاده می‌شود. این رنگ در طراحی دکوراسیون‌ نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به‌طور کلی رنگ قرمز و رنگهای نزدیک به آن باعث جلب‌توجه و جذب مخاطبان می‌شوند.

رنگ سفید
این رنگ بیانگر سادگی، پاکیزگی و بی‌گناهی است و طرفداران این رنگ اغلب افرادی کم رو هستند.

رنگ زرد
در حقیقت رنگ زرد نشانگر شادی و خوش‌بینی است. روانشناسان این حیطه بر این اعتقاد هستند که رنگ زرد می‌تواند تمرکز و فراگیری را افزایش دهد و ازاین‌رو این رنگ در میان دانش‌آموزان و دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. از این رو این دسته از افراد دیگر بدنبال پرسش سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم نخواهند بود.

 

مفاهیم رنگ ها

رنگ خاکستری
این رنگ بیانگر حس اعتبار، نفوذ، خاص بودن و صمیمیت می‌باشد .همچنین این رنگ در مقوله‌ی تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

رنگ صورتی
این رنگ به‌طور کلی نشان‌دهنده ‌ظرافت است و برای کودکان و خانم‌ها مناسب می‌باشد.

رنگ طلایی 
این رنگ همان‌طور که می‌توان حدس زد نمایانگر حس لوکس بودن، لاکچری بودن، گران‌قیمت بودن و پرستیژ بالا می‌باشد.

رنگ نقره‌ای
یکی دیگر از رنگهایی که پاسخگوی سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم خواهد بود رنگ نقره‌ای است. در حقیقت رنگ نقره‌ای نیز بیانگر حس سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ می‌باشد.

 

البته باید توجه داشته باشیم که این ترکیب رنگها لازم است با توجه به اصول روانشناسی رنگ باشد و ترکیب و تضاد رنگها و استفاده از طیف مختلف رنگی، بر اساس آن اصول و نیز کاربرد و کارکرد سازمان و محصول آن باشد تا حسی اشتباه و ترکیبی و غیر واقع بینانه برای مخاطب ایجاد نکند و در نهایت بتواند حس برند را بیشتر و بهتر نهادینه سازد. برای مثال برندهای مختلفی چون گوگل – ای بِی و ان بی سی از این مدل برای رنگ سازمانی خود استفاده موفقی داشته اند.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir