کاربرد پاکت نامه

پاکت نامه‌ها انواع و کاربرد مختلفی دارند که برای قرار دادن نامه‌های شخصی و یا اداری، مدارک، اسناد و اشیاء مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند و با توجه به کاربری، شکل‌های مختلفی برایشان طراحی شده است. بطور مثال، برخی از این پاکت نامه‌ها به عنوان بسته‌های پستی استفاده می‌شوند، بعضی از آنها با داشتن لایه‌های ضخیم برای جابجایی اشیاء استفاده می‌‌شوند و بعضی نیز کاربردهای نمادین و فانتزی دارند مانند کارت عروسی، ولیمه و یا مراسم ختم که برای دعوت کردن از شرکت‌کنندگان این مراسم‌ها کاربرد دارد. بنابراین پاکت نامه‌ها به شکل‌‌های مختلفی بکار گرفته می‌‌شوند که در ادامه مطلب با نمونه‌‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

 

چاپ انواع پاکت نامه ها براساس جنس


اولین نکته‌ای که برای بررسی پاکت نامه‌ها ذکر می‌شود، جنس کاغذ استفاده شده در طراحی آنها است که ما در این مطلب به سه مورد از کاربردی‌ترین نوع آن‌ها اشاره می‌کنیم:


پاکت نامه گلاسه


 این پاکت نامه‌ها از جنس ورق‌های گلاسه تولید می‌‌شوند. کاغذ گلاسه از انواع کاغذهای دو رو است که به منظور برخورداری از سطح صاف و براق بودن، داشتن کیفیت بالا و وزن کمی سنگین‌تر نسبت به کاغذهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح براق و بدون موج این کاغذ باعث شده مقاومت بیشتری در مقایسه با کاغذهای معمولی از خود نشان دهد. همچنین یکی از قابلیت‌های دیگر این نوع از کاغذ جذب یکنواخت جوهر است که در چاپ از آن بسیار استفاده می‌کنند و طرفداران بسیاری در بین مصرف‌کنندگان دارد. جالب است بدانید در تهیه و تولید این کاغذ از نشاسته و پلاستیک و در بعضی موارد خمیر چوب و یا مواد بازیافتی استفاده می‌شود. نشاسته به جذب جوهر و همچنین هموار شدن سطح کاغذ کمک می‌کند و پلاستیک به منظور ضدآب بودن به خمیر کاغذ اضافه می‌شود. پاکت نامه‌ها، انواع مجلات و نیز جلدهای آنها، کتاب‌های عکس‌دار، روزنامه‌ها و کارت‌های ویزیت، کارت‌های دعوت، بسته بندی و ... از مصارف اصلی کاغذ و مقوای گلاسه هستند.


پاکت نامه کتان


کتان به نوعی از کاغذ بافت دار گفته می‌شود که در ساخت برخی از پاکت نامه‌ها از این کاغذ استفاده می‌شود و نسبت به سایر مدل‌ها ضخیم‌‌تر هستند. این نوع کاغذ قابلیت جذب بالای مرکب را دارد و سریعا خشک می‌شود. کاغذ کتان به دو صورت کتان آلمان و کتان امباس عرضه می‌شود. کتان آلمان برگرفته از الیاف گیاه کتان است که ساختار آن شبیه مقواست و بسیار شبیه پنبه و سلولوزی شکل است و بافت‌های تار و پودی آن شکل خاصی بر روی کاغذ به وجود آورده است و کتان امباس که از لحاظ ساختاری شبیه کتان آلمان است با این تفاوت که در طراحی آن بوسیله سیلندرهای مخصوص، بافت‌های متنوع روی مقوا به وجود می‌آورند.


پاکت نامه تحریر


یکی از مزایای کاغذ تحریر، وزن پایین این نوع از کاغذ است که نسبت به دو مدل قبلی از ظرافت بیشتری برخوردار است. وزن این پاکت نامه‌‌ها در گرماژ 70، 80، 100 و 120 تولید می‌شود که نوع 120 گرمی آن ضخیم‌‌تر و برای مصارف خاص به کار می‌رود. در تولید پاکت نامه کاغذ تحریر متداول‌ترین نوع کاغذ به شمار می‌رود و در عین سادگی همواره طرفداران خاص خود را حفظ کرده است.

 

انواع پاکت نامه


انواع پاکت نامه از لحاظ طراحی


پاکت‌های فانتزی

این پاکت نامه‌ها دارای طراحی متنوع با رنگ‌بندی و طرح‌های مختلف هستند که در مصارف رسمی کاربرد چندانی ندارند. مواردی نظیر کارت عروسی، کارت دعوت به مناسبت‌های مختلف، کارت برگزاری جشن سالیانه و کارت تخفیف نمونه‌هایی از موارد استفاده‌ی پاکت نامه‌های فانتزی است.

 

پاکت‌های ساده

این نوع از پاکت نامه‌ها از گذشته به همین شکل ثابت مانده‌‌اند و معمولاً از کاغذ تحریر به رنگ سفید ساخته می‌شوند. تفاوت پاکت نامه‌های ساده با سایر مدل‌ها، کاربرد وسیع آنها است که بیشتر از سایر مدل‌ها کاربرد دارد.

 

پاکت‌های اداری

پاکت نامه‌های اداری انواع مختلفی دارند که معمولاً طرح و یا لوگوی شرکت، سازمان و یا اداره مورد نظر بر روی آنها چاپ می‌‌شود. این پاکت به دلیل طراحی ویژه و منحصر به فردی که دارد به خوبی نمایانگر هویت یکپارچه هر شرکت یا موسسه است.


انواع پاکت های اداری بر اساس سایز و نوع

 

پاکت ملخی

ادارات و موسسه‌های مختلف برای بالا بردن سطح کیفیت و عملکرد حرفه‌ای و رسمی، معمولا از ست‌های اداری کاغذی استفاده می‌کنند. این پکیج شامل انواع پاکت نامه‌های اداری، سربرگ، کارت ویزیت و ... هستند. و نکته‌ای که حائز اهمیت است کاربرد پاکت‌های ملخی در این ست اداری است. چرا که دقت در طراحی و چاپ، دید مناسب و حرفه‌ای از کار را به دیگران در مکاتبات اداری القا می‌کند. به این منظور با استفاده از پاکت‌های سایز ملخی می‌توانید به خوبی به این مهم دست پیدا کنید و اسناد و مدارک، مانند صورت‌حساب‌ها، فاکتور‌های فروش و مواردی نظیر آن به کار خود رنگ و بوی حرفه‌ای‌تری بدهید. نباید کاربری این پاکت‌ها را در هدایای تبلیغاتی دست کم بگیریم چون شما می‌توانید با قرار دادن اطلاعات ادارات و یا موسسه به همراه لوگو یا شعار‌های تبلیغاتی بر روی این پاکت‌ها با هزینه خیلی کم و یا بدون بازاریابی، اطلاعات شرکت و یا خدمات خود را بر روی آن‌ها قرار دهید که با دست به دست شدن این پاکت‌های نامه در شرکت‌های مختلف خیلی ساده و کم هزینه برای کار خود تبلیغ کرده‌اید.

 

پاکت A5

این پاکت‌ها معمولا در ابعاد 16 در 22 سانتی‌متر عرضه می‌شود. کاربرد این پاکت‌ها معمولا برای جمع‌آوری اسناد و مدارک در سایز A5 و سایزهای کوچک است. حفظ اسناد و مدارک از اهمیت بالایی برخوردار است، از این پاکت نامه می‌توانید در مدارکی که امکان منگنه و یا پانچ کردن در آن‌ها وجود ندارد استفاده کنید.

 

پاکت A4

این پاکت معمولا در ابعاد 23 در 32 سانتی‌متر عرضه می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین پاکت‌ها برای ارائه بروشور، کاتالوگ و یا هدایای تبلیغاتی است. با توجه به ابعاد بیشتر این پاکت، در طراحی و درج تبلیغات بر روی آن دست شما بازتر است و می‌توانید از طرح‌های خلاقانه در این پاکت‌ها استفاده کنید، مانند برش لبه خاص درب پاکت، چاپ داخل و خارج از پاکت، تغییر ابعاد آن به ابعاد دلخواه شما، کاربرد کاغذهای مختلف در ساخت این پاکت و یا درج لوگو بصورت برجسته و ... تمام نیاز شما را برطرف می‌کند.

پاکت کرافت

به این پاکت اصطلاحا پاکت زیپی نیز گفته می‌شود. از این پاکت کرافت در موارد خاص به منظور جلوگیری از ورود رطوبت و یا عبور هوا و حفظ کیفیت مواد غذایی موجود در آن استفاده می‌شود. امروزه این نوع پاکت در موارد زیادی استفاده می‌شود که احتمالا آن را در شیرینی فروشی‌ها برای بسته‌بندی خشکبار و یا سوپر مارکت‌ها برای بسته‌بندی حبوبات، چای، ادویه‌جات و... مشاهده کرده‌اید. در این نوع پاکت می‌توانید از تنوع در ابعاد آن بهره‌مند شوید. کاربرد پاکت کرافت بسیار گسترده است و نه تنها در ادارات و موسسه‌ها بلکه در مراکزی دیگر نظیر رستوران‌ها و یا فست فود‌ها برای حمل مواد غذایی و حتی در فروشگاه‌های لباس استفاده می‌شود. این محصول نیز مانند پاکت‌های دیگر، امکان چاپ سیلک، افست و فلاسکو دارد. از پاکت کرافت نیز می‌توانید بعنوان پاکت هدایای تبلیغاتی و یا تبلیغ خدمات خود استفاده کنید. در خلاقیت از این پاکت می‌شود به امکان پنجره‌ای بودن آن اشاره کرد که محصول مورد نظر شما در داخل پاکت کاملا قابل مشاهده می‌شود.

 

خدمات مجموعه طراحی لوگو پریساتیس

مجموعه پریساتیس به عنوان بهترین مجموعه طراحی در شیراز و با داشتن نمونه های متعدد طراحی ست اداری و پاکت نامه حرفه ای، می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند تجاری شما شود.

ما در پریساتیس، تمامی سفارش های شما را در ابتدا بررسی می کنیم و نیاز مخاطب را به خوبی از داشتن یک ست اداری حرفه ای متوجه می شویم.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز ، مجتمع خلیج فارس ، طبقه 4 ، بلوک 4100

شماره تماس دفتر :  07136669561

شماره تماس :  09380329474

واتس آپ :  09380329474

ایمیل : info[at]parysatisdesign[dot]ir